olat84 Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hei! En kamerat av meg har formatert maskina si, og skal innstallere WinXP på nytt. Velger oppstart fra cdrom, og kommer inn til det bildet hvor man velger hvem partisjon man vil innstallere på. Da maskina kun har en partisjon, velges nødvendigvis denne. Men, så kommer det at en melding om at den ikke har tilgang til denne partisjonen. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Han bør slette partisjonen først, formatere og siden installere XPèn.. Har han en ren XP-cd eller recovery ? Endret 26. november 2005 av jarmo Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg får 3 valg når jeg kommer til starten på innstalleringen. 1: innstallere på den valgte partisjonen. 2. opprette partisjon på det upartisjonerte området. 3. slette partisjon Om HD'en står det og "130000mb på Harddisk 0 på id 0 på buss 0 på atapi" Hvis det hjelper noe. edit: forøvrig gir alle de tre valgene en finfin bluescreen... Endret 27. november 2005 av olat84 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Slett alt først, lag en partisjon på ca. 30GB (30000) og installer XP på den. (den blir automatisk formatert når du starter inst. velg NTFS filformat) Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hvor stor en den disken du skal installere på ? Det ser ut som om du har en eldre Windows cd, uten SP2, og at windows ikke kjenner igjen disken, siden jeg antar at den er større en 137Gb. For at windows skal kunne kjenne igjen, og bruke disken må du "oppgradere" windows cd'en din ved å integrere SP2 på den. Step-By-Step : Step-by-Step Slipstream SP2 with Windows XP Mvh Beej80 Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Beej80, da er ditt forslag forsøkt, uten hell. Fikk en errormelding når den skulle starte. Testet flere ganger, og brent på nytt. Fulgte den sidens fremgangsmåte slavisk. Noen flere gode ideer? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Feilmelding ? Hm, det gjorde ikke jeg når jeg foretok samme operasjon med min cd. Men ser det ut til at det er dette som er problemet ? At det er en eldre versjon av windows XP install, og at dermed harddisken ikke blir kjent igjen ? Hvilken feilmelding fikk du ? Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Feilmelding ?Hm, det gjorde ikke jeg når jeg foretok samme operasjon med min cd. Men ser det ut til at det er dette som er problemet ? At det er en eldre versjon av windows XP install, og at dermed harddisken ikke blir kjent igjen ? Hvilken feilmelding fikk du ? 5216319[/snapback] Kom bare et bilde med masse tall... sort side, hvit skrift, ikke bluescreen.. tror det kan ha noe med at den ikke kjenner igjen HD'en.. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hm, når i løpet av installasjonen skjer dette ? Ved booting av cd'en ? Ved valg av partisjon ? Hvor langt kommer du ? Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Hm, når i løpet av installasjonen skjer dette ?Ved booting av cd'en ? Ved valg av partisjon ? Hvor langt kommer du ? 5216633[/snapback] Den booter fra cd'en, så går det kanskje 5 sek, så kommer feilmldskjermen, eller egentlig ikke feilmld, står bare masse uforståelig der... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Da er det noe som har gått galt med Slipstreamingen tror jeg. Har du en norsk versjon av XP ? Jeg lurer på om det ikke er "Language dependent" pakker av SP2, dvs at om du brukte den "engelske" versjonen til din norske cd, så er ikke det helt heldig. Sjekk i så fall MS sine sider etter en "norsk" SP2. Og prøv slipstream prosedyren igjen. Mvh Beej80 Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Da er det noe som har gått galt med Slipstreamingen tror jeg. Har du en norsk versjon av XP ? Jeg lurer på om det ikke er "Language dependent" pakker av SP2, dvs at om du brukte den "engelske" versjonen til din norske cd, så er ikke det helt heldig. Sjekk i så fall MS sine sider etter en "norsk" SP2. Og prøv slipstream prosedyren igjen. Mvh Beej80 5216702[/snapback] Hm. Kan det være at jeg trenger sp1 og på cd'en? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hm, Skal ikke se helt vekk i fra det. Hvis du først slipstreamer SP 1, og så slipstreamer SP2 etterpå... Tror det kan være verd et forsøk. God ide! Mvh Beej80 Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 tvilsomt! kan godt være at HD'en er ferdig.... kan nesten virke sånn siden du får så mange feilmeldinger det er i all hovedsak hardware feil når du får blåskjerm... legg noen lapper i en ny harddisk så er problemet løst Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Hm,Skal ikke se helt vekk i fra det. Hvis du først slipstreamer SP 1, og så slipstreamer SP2 etterpå... Tror det kan være verd et forsøk. God ide! Mvh Beej80 5218094[/snapback] Prøvde nå igjen med slipstream av sp2. kommer like langt som jeg før kom uten. Til de tre valgene, og så står det nederst " ikke tilgang til disk " eller noe slikt... Ola Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 SATA-disk eller ? 5218368[/snapback] Det er jeg ikke sikker på. Hvordan kan jeg finne ut dette? Og, hva skal jeg isåfall gjøre hvis det er SATA disk? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Satadisk har en veldig liten og tynn kabel, i noen tilfeller må man legge inn SATA-drivere som man har på en diskett. Man må trykke på F6 helt i starten av XP/2k installasjon og legge inn drivere da.. Endret 28. november 2005 av jarmo Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Satadisk har en veldig liten og tynn kabel, i noen tilfeller må man legge inn SATA-drivere som man har på en diskett. Man må trykke på F6 helt i starten av XP/2k installasjon og legge inn drivere da.. 5218402[/snapback] Fulgte ikke med noen diskett da maskinen ble kjøpt. Og disketter har jeg ikke. Fungerer det og evt. brenne den på cd? Lenke til kommentar
olat84 Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Slett alt først, lag en partisjon på ca. 30GB (30000) og installer XP på den.(den blir automatisk formatert når du starter inst. velg NTFS filformat) 5212920[/snapback] Hvis jeg forsøker dette valget, å formatere, kommer og bluescreen. Hv is det er noe til hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå