Mørbradbiff Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hei. Jeg har en hjemmeside med joomla 1.0.4. Jeg har problemer med støtten for Æ Ø Å. Jeg forandret først språkfilen fra "iso-8859-1" til "utf-8" Da fikk jeg store deler av internettsiden (www.elsiden.com) til og støtte ÆØÅ. Men ikke over alt ble det støtte for ÆØÅ... Dermed prøvde jeg å forandre "iso-8859-1" til "utf-8" i språkfil,themplate og noen andre filer for og se om det kunne hjelpe. Og det var uten hell... Så fant jeg ut at jeg skulle oversette alt selv bare for å se om det kunne hjelpe. Det hjalp ikke det heller. .. Etter 5-6timer med google'ing og lest noen php guider, fant jeg ut at jeg kanskje burde prøve å gjøre om ÆØÅ til slike koder som vises nedenfor, slik at ÆØÅ funker i alle "tekststandarder": æ = æ ø = ø å = å Æ = Æ Ø = Ø Å = Å Noen som vet om en enkelere måte og bytte ÆØÅ om til disse kodene enn og gå gjennom hver bokstav i språkfilen for så og lime inn koden? Jeg har Dreamweaver, fant ingen slike funksjoner. Fins det et program som kan "oversette" php-dokumenter? Hvis noen vet om en annen metode for og få joomla til å støtte ÆØÅ ville jeg blitt glad hvis dere kan dele det med meg! Ta en titt på www.elsiden.com, da vil dere kanskje forstå bedre hva jeg mener... Takker for hjelpen! Mvh: Kristian Lenke til kommentar
missiongul Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Vet ikke om det er slik du vil ha det men,men: <?php $det_du_skal_endre = 'TEKST MED ÆØÅ'; $for = array("æ","ø","å","Æ","Ø","Å"); $etter = array("æ","ø","å","Æ","Ø","Å"); $nystring = str_replace($for,$etter,$det_du_skal_endre); echo $nystring; ?> EDIT: Testa det Endret 26. november 2005 av missiongul Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Glemte og si at php er ikke mitt sterke felt. kan ikke mye.. . Jeg limte denne koden inn i språkfilen. virket ikke. Eller er det kanskje themplate jeg skal legge den inn i? Lenke til kommentar
PT Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Vet ikke om du har gjort det, men det hjelper ikke å bare sette UTF-8 som tegnsett med HTML-kode. Du må også lagre filene som UTF-8, f.eks. med Notepad2 (google it): * Åpne filen du vil lagre som UTF-8 * ctlr + a, del * File -> Encoding -> UTF-8 * ctrl + v * ctrl +s Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Tusen takk for hjelpen PT! Dette hjalp! Flott at det er noen her på forumet som kan hjelpe oss newbs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå