Gå til innhold

Noen som har bilde av denne bryteren bakfra?


DE1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du skal med andre ord få ett eller annet til å lyse?

Hvorfor sier du ikke bare det da?

 

Hvis du har en 2-leder, å splitter du den ene, helst den som har 12V (regner med du skal bruke 12V da) og ikke 0 Volten.

Grunnen til det er at hvis du kutter 0V'en og gir duppedingsen din fast 12V så risikerer du at duppedingsen din finner 0V en annen plass (overslag o.l.) og vil lyse uansett om du har bryteren på eller ei.

 

Så lodder du ledningsendene du fikk når du splittet på hver sitt punkt på bryteren.

 

Når du nå vipper på bryteren, så vil den lage kontakt og sende 12V'en videre til det du skal ha til å lyse.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Bytt om på pære og bryter så slipper du det man på bilmekanikerspråket kaller jordfeil. Dvs at lyset lyser uansett om bryter er av eller på.

 

I jobben min så kobler vi f.eks elektriske låser på den måten.

Bare at det er et rele som bryter kretsen da.

Kobler vi den slik at man bryter 0V'en istedenfor 24V'en så risikerer man at dørrammen (hvis det er metallramme da) gir låsen 0V uansett om releet/bryteren bryter kretsen og låsen forblir låst. (Omvendte sluttstykker).

 

Ganske kjipt hvis f.eks brannalarmen går, og dørene som skal åpne seg automatisk ikke gjør det......

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...