Gå til innhold

Fokusproblem EF-optikk på 350D

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Canon EOS 350D (kit med 18-55). Fra tidligere tider har jeg et EF 28-105USM, som alltid har gitt gode resultater med mitt gamle EOS 30. I utgangspunktet burde jo dette objektivet være kompatibelt med 350D, men jeg har likvel endel problemer med fokusen.

Under gode lysforhold fungerer det flott. I dårlig lys sliter kameraet fælt med å finne fokus, og bildene blir ofte "litt" uskarpe.

Macro-funksjonen (blomst-symbolet) på programhjulet fungerer ikke i det hele tatt med dette objektivet - får nærgrense på kanskje 30-40cm før kameraet finner fokus. Det hjelper ikke å fokusere manuelt heller.

Med kit-objektivet fungerer fokusen som den skal under alle lysforhold, men jeg syns ikke dette objektivet har de samme kvaliteter som 28-105'en når denne fungerer som den skal.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg muligens gjør galt, eller om 28-105mm-objektivet rett og slett i går så bra med 350d?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange ting kan spille inn, men først;

"Makrofunksjonen" er ikke noen makrofunksjon, nærgrensa bestemmes av objektivet og eventuelle mellomringer/makroforsatser. 30-40 cm er antakelig en grense som bestemmes av optikken, og ingenting i selve kameraet kan endre på det.

I utgangspunktet skal ikke objektivet "jakte" eller bomme på fokus noe mer enn hva skal være tilfelle med ditt 18-55, men det er vanskelig å stille noen "diagnose" på den beskrivelsen du gir. Det du kan tenke litt over er hvorvidt det først og fremst foregår på tele-enden (105 mm) av objektivet, i så tilfelle så kan uskarphet henge sammen med litt lange lukkertider, du må i alle fall over 1/125 for å få helt skarpe bilder på teleenden.

Et annet problem kan være tilknyttet bruk av "focus and recompose"-teknikk heller enn å velge riktig fokuspunkt. Det vil i enkelte tilfeller føre til bom på fokus, men først og fremst med mer lyssterk eller lengre teler.

I utgangspunktet skal forøvrig objektivet fungere helt ok med alle EOS-systemer, digitale eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...