Joyce Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hei! Jeg har et Canon EOS 350D (kit med 18-55). Fra tidligere tider har jeg et EF 28-105USM, som alltid har gitt gode resultater med mitt gamle EOS 30. I utgangspunktet burde jo dette objektivet være kompatibelt med 350D, men jeg har likvel endel problemer med fokusen. Under gode lysforhold fungerer det flott. I dårlig lys sliter kameraet fælt med å finne fokus, og bildene blir ofte "litt" uskarpe. Macro-funksjonen (blomst-symbolet) på programhjulet fungerer ikke i det hele tatt med dette objektivet - får nærgrense på kanskje 30-40cm før kameraet finner fokus. Det hjelper ikke å fokusere manuelt heller. Med kit-objektivet fungerer fokusen som den skal under alle lysforhold, men jeg syns ikke dette objektivet har de samme kvaliteter som 28-105'en når denne fungerer som den skal. Er det noen som kan fortelle meg hva jeg muligens gjør galt, eller om 28-105mm-objektivet rett og slett i går så bra med 350d? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
olemm Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Mange ting kan spille inn, men først; "Makrofunksjonen" er ikke noen makrofunksjon, nærgrensa bestemmes av objektivet og eventuelle mellomringer/makroforsatser. 30-40 cm er antakelig en grense som bestemmes av optikken, og ingenting i selve kameraet kan endre på det. I utgangspunktet skal ikke objektivet "jakte" eller bomme på fokus noe mer enn hva skal være tilfelle med ditt 18-55, men det er vanskelig å stille noen "diagnose" på den beskrivelsen du gir. Det du kan tenke litt over er hvorvidt det først og fremst foregår på tele-enden (105 mm) av objektivet, i så tilfelle så kan uskarphet henge sammen med litt lange lukkertider, du må i alle fall over 1/125 for å få helt skarpe bilder på teleenden. Et annet problem kan være tilknyttet bruk av "focus and recompose"-teknikk heller enn å velge riktig fokuspunkt. Det vil i enkelte tilfeller føre til bom på fokus, men først og fremst med mer lyssterk eller lengre teler. I utgangspunktet skal forøvrig objektivet fungere helt ok med alle EOS-systemer, digitale eller ikke. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Etter at jeg hadde store problemer med AF på kompaktkamera, lærte jeg at ved å bruke bare å senterpunktet til AF, så ble AF mye bedre. Det samme har jeg praktisert etter at jeg skaffet DSLR, men forskjellen ble ikke like stor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå