Gå til innhold

formatere pc'en, men hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker på 160GB og har lagt merke til at pc'en går uuutrolig treigt!

jeg har ingenting på den ene harddisken, men har brukt opp ca. 70 - 80gb av harddsik C:. Jeg vil flytte fimer/spill/musikk/bilder til harddisk D:

1)Problemet er at når jeg flyyer noe over til harddisk D:, så funker det ikke. hva kan problemet være?

I så fall, hvis det problemet blir løst, hvordan skal jeg formatere? Har aldri gjort det før og det er en akkurat 2 år gammel pc. skal jeg flytte alt over til harddsik D: deretter sette inn Windos XP cd'en? Jeg vil da ha XP på harddisk C: or resten på harddisk D:

2)Er det en enkel måte å flytte alt over til D: isteden for å kopiere?(trodde det var den enkleste måten. :hmm:)

3)Kommer pc'en til å bli raskere etter formateringen?

håper noen kan hjelep meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal flytte filer fra C: til D: går du inn i Utforsker og drar mappene med filmer/musikk/bilder over til C:. Jeg tror ikke du kan flytte spill fra én harddisk til en annen. Fungerer ikke dette?

Hvis det ikke fungerer, så kan det være at du må formatere D:. Da går du inn i Utforsker, høyreklikker på D: og velger 'Formater' (NTFS filsystem og Hurtigformatering holder).

Hvis du skal installere Windows på nytt igjen for å få en fin og fersk installasjon, tror jeg det er et formateringsverktøy på Windows XP-CD'en. Da må du starte opp med WinXP-CD'en og kjøre formateringen og installasjonen derfra.

(Du må flytte alt du vil ha til D: før du formaterer C:)

Det man gjør når man formaterer er at alt på harddisken blir slettet. Deretter må man installere Windows på nytt igjen.

Det er ikke sikkert at Windows går tregt pga. gammel installasjon. Du kan prøve å kjøre Anti-virus, Ad-Aware, Spybot, CCleaner og registeropprydning før du tar skrittet med å formatere. Det kan godt være at det bare ligger litt dritt i systemet.

Å avinstallere gamle programmer du ikke bruker kan også være greit.

Det finnes faktisk et reperasjonsverktøy på WinXP-CD'en som installerer operativsystemet på nytt igjen uten at du trenger å formatere. Dette er en langt mer behagelig løsning (sørg for at alt du vil ta vare på er flyttet over til D: før den tid).

Hvis du allikevel velger å formatere, kan du like godt lage én partisjon for Windows og én partisjon for programmer og spill på den ene harddisken. Og én partisjon for film/musikk/bilder på den andre harddisken.

Lenke til kommentar

Det er ikke praktisk å flytte programmer til en annen disk uten at du har en god del mer enn gjennomsnittlig peiling på Windows. Flytting av mappen Programfiler er vanligvis ikke så lurt.

Avinstaller programmene du vil flytte, og installer dem på D:. De fleste programmer lar deg velge hvor de skal installeres.

Datafiler som filmer, musikk og bilder kan du flytte ved å kopiere. Hvis de ligger under Mine Dokumenter følger de med på lasset når du flytter Mine Dokumenter.

Mappen Mine Dokumentrer flyttes ved høyreklikk på Mine Dokumenter og velg egenskaper/Flytt. Ikke gjør det "manuellt".

Om maskinen vil gå noe særlig raskere etterpå er tvilsomt.

Lenke til kommentar
når har jeg så uuutrolig mange programmer i "programfiler" at det kan ta flere dager for å få alt instalert på nytt igjen. så de vil ikke fungere hvis jeg flytter den til D: og sletter den på C: ?
En av grunnene til at Windows går tregt kan være at du rett og slett har for mange programmer. Trenger du virkelig alle disse programmene?

Større programmer som spill, Office, internett-programmer, chatte-klienter, programmeringsverktøy osv. vil nok ikke fungere hvis du bare flytter mappen fra den ene disken til andre.

Hva er å boote? er det bedre enn å formatere?
Å boote er å starte opp.
Lenke til kommentar

ok, har slettet ganske mye nå!

Mine dokumenter er på rundt 70GB(filmer, spill, bilder,musikk, programmer og alt sammen er)

Ligger den på harddisk C: eller D:, eller er det egen greie? Jeg tok i hvertfall å overførte spill, filmer,bilder og musikk fra den og til D: da har jeg fortsatt 2x alt sammen, skal jeg slette det som er i minedokumenter, siden jeg ha alt på D: men jeg vil liksom ikke gå inn på min datamaskin - D: - mine dokumenter - filmer, for å se en film, vil bare trykke mine dokumenter og film mappa...

håper noen skjønner hva jeg mener...

edit: hva skjer med norton antivirus? har dne på C: og lasta det ned fra norton antivirus.com eller no

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Når jeg:

høyreklikker - egenskaper , kommer det opp mål, generelt og deling.

På mål står det; C:\Documents and Settings\....

Hvis jeg skriver D: isteden for C:, så komer det:

mappen D:\Documents and settings\... finnes ikke, vil du opprette den?

Skal jeg svare ja? eller er det noe feil her?

edit: har svart ja, ser ut som den overføre alt fra mine dokumenter på C: over til D:, får håpe de funker etter på. Hvis jeg egentlig skulle ha svart ja, så si i fra innen 70min!

edit: nå er alt over ført til D:, men hvordan får jeg den til å ligge på skriveborde og der mine dokumnter ellers ligger..?

edit: fikk det til å funke.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Istedetfor å trykke ja, skulle du ha gjort følgende:

- Lagt alle filene du overførte fra C: til D: i en mappe på D: kalt 'Dokumenter' (eller 'Mine Dokumenter', eller 'Filer')

- Skrevet på mål: D:\dokumenter (eller D:\Mine dokumenter eller D:\Filer)

Å ha 'Mine Dokumenter' liggende i 'Documents and Settings' er etter min mening bare tull. Jeg kan ikke fatte hvordan Microsoft kom på en så utrolig tåpelig løsning.

Men hvis du er fornøyd slik det er nå, har det ikke noe hensikt å begynne å rote med det.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...