Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett går tregere og tregere

Anbefalte innlegg

Som emnet sier, så blir det tregere og tregere når jeg surfer på nettet. Sitter på kablet nett, og problemet har dukket opp siste uken. Testet i dag med en annen maskin, men det var samme problem der. Bruker ikke hub, men kabel rett fra modemet til pc'n min.

Første tanke var at dett måtte være problem fra leverandør, men da skulle nedlastinger gått tilsvarende tregt. Det er derimot ikke tilfelle. Når jeg laster via nettleser (testet med opera, ie og ff), går alt som det skal. Fungerer også knirkefritt i dc++.

Jeg har trykket på resetknappen på modemet, hatt det ute av stikkontakten i 10 minutter, men uten resultat.

Finnes det noen lyse hoder der ute som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil proxy-server, virus eller adaware som foreslått over. Andre alternativ kan være cracket XP med oppgradert mediaplayer 10.

Prøv å husk når problemet startet, ble noe installert ca i dette tidsrommet?

Endret av FAntasy
Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke..

Om du har gammel 3-pols kontakt (populært kalt grisetryne), skru opp denne, sjekk om der er en motstand mellom polene. Den kan også være "usynlig" slik den ligger fra ene polen og på baksiden av kontakten til den andre polen. Da må du i de fleste tilfeller skru kontakten løs fra veggen for å se/fjerne denne. Har du en slik, klipp den til h. vekk.

Har du en nyere kontakt-type (RJ-45 / firkantet hull) kan det også ligge en motstand i denne, "riv/knapp" den vekk med en flat skrutrekker.

Siste alternativ er at du har koblet splitter feil, altså at det finnes telefoner (analoge) nærmere inntaket, dette vil også virke inn som motstand på linjen. Du kan da også oppleve at linjen detter vekk av og til, feks når noen ringer inn eller ut. Skurrer/støyer det litt ekstra i telefoner så er dette ett faktum. Skrur du av adsl-router forsvinner støyen ved et slikt tilfelle. Splitter skal stå før alt annet.

Lenke til kommentar

Får nettforbindelsen min gjennom det lokale kabel-tv selskapet. Er ikke gammeldags grisetryne, og heller ikke den nye typen (RJ-45 som du kaller den). Ligner mer på typen antennekontakt (men selvsagt ikke helt lik) som skrus inn i veggen. Synes bare det er så rart at nedlasting går knirkefritt, mens vanlig surfing blir helt sirup.

Prøvde som sagt med en annen maskin (helt ny bærbar) der jeg fikk samme resultat. Nå kobler jeg ut alle ledninger og hopper i loppekassa. Satser på at det har skjedd et mirakel når jeg skrur på maskinen i morgen! Takk uansett for gode tips!

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet løsningen.

Når jeg måler hastigheten på nedlasting, så er alt som det skal være. når jeg derimot måler opplasting, viser denne ikke like gode tall. Har nå målt flere ganger på digi.no sitt surfometer, og hastiheten på opplasting ligger mellom 1 kbit/s og 49 kbit/s. Ikke akkurat hva jeg betaler for, for å si det mildt. Blir nok en liten telefon til leverandør i morgen :)

Lenke til kommentar

dersom du kjører nedlastingsprogram ala torrents eller andre der du deler ut til andre kneler opplastinga linja di....

når du kjører linjehastighetsmålinger må du ALLTID stenge ned alt annet som bruker linja... ellers er det døfødt...

og UPC er ekstremt ustabilt de fleste steder...

er vel slik det går når de prøver og levere en ny teknologi på eldgammel kabel:)

er jo ganske lenge siden dataverden ga opp bruk av de coaxiale kablene til noe fornuftig:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...