Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk-problemer, deteksjon i BIOS m.m. - LØST

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en PC her som har kjørt striping (RAID 0) på to identiske disker, WDC WD1000BB (heretter disk 1 og disk 2 for ordens skyld), inntil den ene av dem (disk 2) sluttet å virke. Det er fremdeles mulig å finne disken, både i BIOS og Windows. Men det er ikke den disken som er problemet. Den er allerede erklært død.

Hovedkortet er forøvrig MSI K7T266 Pro2-RU. Tror ikke noe annet av systemkonfigurasjonen er relevant.

Derimot er det problemer under oppstart ved bruk av disk 1, som ennå er tilsynelatende frisk. Alt er re-installert uten RAID etter at disk 2 døde. Disk 2 har blitt fjernet, og det var da problemene startet, og disse er som følger:

Hver gang vi starter PC-en (etter at den har vært avslått) må vi inn i BIOSen og auto-detektere disken. Dette går greit, i og for seg. Så, for å få bootet fra disken, må vi velge dette i BIOS. Men for å få disken som et valg i lista, må PC-en startes på nytt og vi må gå inn i BIOS igjen. Først da kan vi velge IDE-0 (disk 1) i lista og starte på nytt igjen. Da er alt tilsynelatende som det skal være. Men det rare er at den bruker utrolig lang tid helt på begynnelsen av bootinga. Dvs når den sjekker RAM-en, lister opp Primary Master/Slave, Secondary Master/Slave og alt det der.

Det virker som den henger når den skal til å finne Primary Master (disk 1), noe den egentlig allerede burde være ferdig med; den står på User (egendefinert) i BIOS etter at vi brukte auto-detect for å finne den.

Etter en stund kommer det, i tillegg til det andre, opp en beskjed som er som følger: "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed". Disken er koblet til med en 40-lednings kabel, og ikke 80-lednings, som den burde være - for optimal ytelse. Men dette skal egentlig ikke være et stort problem; det eneste som skjer er at disken kjører på Ultra DMA mode 2 (33,3 MB/s) - som er det høyest mulige for 40-lednings kabel - i stedet for 5 (100 MB/s). Jeg mener at dette ikke er det egentlige problemet, bare et spørsmål om optimal ytelse eller i dette tilfellet, lavere ytelse. Men jeg nevner det i tilfelle noen har en annen oppfatning av dette.

Vi venter som sagt en stund til den er ferdig med å "henge", og da starter den til slutt opp normalt, til tross for beskjeden i avsnittet over. Men hvis vi skrur av PC-en, så må vi gjennom hele denne prosedyren igjen for å få den til å starte opp fra disken. Det virker som den ikke husker oppsettet for harddisken fra gang til gang. Jeg har sjekket batteriet på hovedkortet, og det er i orden så vidt jeg kan skjønne - det viser 3V (litt over egentlig). BIOS husker uansett alt oppsettet fra gang til gang, med unntak av oppsettet for harddisk. :hmm:

Det andre rare som jeg ikke forstår er at hvis vi kobler til disk 2 igjen (som Pri Slave), funker alt som det skal. PC-en henger ikke lenger, den starter opp helt og fullt som den skal. Denne disken er som sagt mulig å finne - den vises, både i BIOS og Windows, men kan ikke brukes. Av den grunn er vi ikke interessert i å ha den i. Så det virker ganske åpenbart at det er et problem med harddisk-oppsettet. Mer enn det vet vi ikke. :dontgetit:

Det er fremdeles mulig at jeg har utelatt viktige opplysninger, i så fall får dere bare skrike ut så skal jeg svare så fremt jeg har en anelse. :)

Hvis noen forstår seg på dette og kan forklare det som skjer, ville jeg være meget takknemlig!

Takker så mye for alle forslag på forhånd! :thumbup:

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken står på enden av IDE-kabelen (Master) som igjen er koblet til IDE-1 på hovedkortet. Jumperen på disken er korrekt satt til Master. CD/DVD-ROM er koblet til IDE-2. Har sjekket om det er noen jumpere på hovedkortet for å aktivere/deaktivere RAID fysisk, men det finnes ikke noe sånt.

Hvis det er til noen interesse, så er det noen diagnoselys på K7T266 som viser følgende mens PC-en henger:

Boot Attempt

This will set low stack and boot via INT 19h

Jeg er ikke helt sikker på hva det betyr, men det skulle ikke forundre meg om det er en helt vanlig tilstand under oppstarten, bare at den nå bruker ekstra lang tid på nettopp dette av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viser seg nå at dette tilsynelatende innviklede problemet hadde en noe enkel løsning. Det var jumperen. Ikke at den ikke sto på "Master"; det gjorde den. Det var akkurat det som var problemet. Faktum er at på etiketten, som ikke var synlig og som vi ikke hadde brydd oss med å sjekke, siden det sto klart og tydelig "Master" under harddisken også (like ved pins). Forskjellen var at på etiketten sto det kritiske "Master with slave". Når det bare er én harddisk til stede skal jumperen fjernes.

Duhhh!! :roll:

Jeg lurer på hvorfor ikke harddisk-produsentene har gjort alt dette helautomatisk. Det må da være mulig for en harddisk å finne ut hvilken del av kabelen den står på. Men det krever kanskje en ekstra pin eller noe. Eller er det det "Cable Select" er til, kanskje? Har aldri prøvd den.

Nesten så man lurer på om PC-en lever sitt eget liv og morer seg fra tid til annen ved å plage deg med slike banale problemer. Jeg siterer Rema 1000: "Det enkle er ofte det beste". :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...