Gå til innhold

Pixel størrelse på gamle vs nye skjermer.

TheOats

Anbefalte innlegg

Den første pc skjermen vi hadde hadde en oppløsning på 1024x768, en var 15 tommer.

Så etter en stund fikk vi ny pc og skjerm og den var 19 tommer husker ikke maks oppløsningen men det så ut som at når den var på maks så var hver enkelt pixel like store som på den gamle bare det var flere.

Er det slik eller har man en måte å få pixelene mindre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekner med at det er LCDer du snakker om her.

15"erene:

Husker ikkje pixelstørrelsen på men eg antar at den er 0.255 som skal vere ein optimal størrelse.

17 og 19"erene:

Begge har 1280x1024 som skal er tiltenkt for 18"erene.

Så på ein 17" LCD er pixlene mindre enn .255 mens på 19" er dei større enn .0255.

På ein 20"er med 1600x1200 er ein tilbake til 0.255.

Så ein 19"er skal pixlene vere litt større enn på ein 15"er, men her snakker med ganske små forskjeller så eg trur vel ikkje at ein er heilt i stand til å sjå forskjellen med bere auge.

Eg ser iallefall ikkje noko pixelforskjell på min 20 og 21" sjølv om det er tydeleg at 21"eren er ca 1 cm høgere enn 20"eren.

Edit: endra litt.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Rekner med at det er LCDer du snakker om her.

15"erene husker ikkje pixelstørrelsen på men eg antar at den er 0.255 som skal vere ein optimal størrelse.

17 og 19"erene har begge 1280x1024 som skal vere optimalt for 18"erene

så på ein 17" LCD er pixlene mindre enn .255 mens på 19" er dei større enn .0255.

På ein 20"er  med 1600x1200 er ein tilbake til 0.255.

Så ein 19"er skal pixlene vere litt større enn på ein 15"er, men her snakker med ganske små forskjeller så eg trur vel ikkje at ein er heilt i stand til å sjå forskjellen med bere auge.

Eg ser iallefall ikkje noko pixelforskjell på min 20 og 21" sjølv om det er tydeleg at 21"eren er ca 1 cm høgere enn 20"eren.

5210874[/snapback]

Hehe ok.

Takk for hjelpen.

Det var en del jeg må lese på nytt men det går greit. :thumbup:

*leser*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...