Gå til innhold

Om Clark Connect og ruter

oseb

Anbefalte innlegg

Det er mulig det er et dumt spm for mange, men jeg vil spørre likevel..

Jeg har lest så mye bra om Clark Connect at jeg bestemte meg for å prøve dette..

Men jeg lurer på: jeg har en ekstern trådløs ruter som foreløpig er koblet slik

kabel uttak i veggen -> dlink ruter -> CC og pc 2/3

er dette feil? er det mulig å bruke dlink ruter som dhcp server, eller må jeg bruke CC, og må jeg da ha to nettverkskort..

Jeg er fullstendig grønn når det gjelder linux, og håper noen forstår teite spm?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på om du skal bruke CC som router eller ikke. Hvis du skal bruke den som router må du koble den som vist. Eller

kabel uttak i veggen -> CC -> dlink ruter -> og pc 2/3

Du må ikke ha dhcp aktivert på CC men jeg ville anbefalt å bruke CC som dhcp og som router. og heller bruke D-link'en som et aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg har bare ett nettverkskort, så jeg må ha koblet det riktig.. Satt å knota og ved å skru av dhcp på D-link fikk jeg opp klientene i network oppsettet, men fortsatt ingen webside.. Mulig dette er et utrolig dumt spm, men hvordan skal klientene være satt opp, med tanke på IP, dns etc.

evt standard instillinger som jeg kan prøve med..

Er det en stor fordel montere inn et NIC til?

Lenke til kommentar

Vel, teknisk sett er det faktisk mulig å ha en ruter med bare ett *fysisk* nettkort, forutsatt at resten av utstyret vil samarbeide. Men måten du bruker en ruter på, er:

ADSL-modem --> ruter --> switch/accesspoint (IKKE ruter her) --> datamaskiner

Hva trenger du egentlig ruteren til, dersom du allerede har en snerten d-link sak som gjør rutingen, og ikke et tonn pc'r og en überrask linje etc.?

Lenke til kommentar

Hva trenger du egentlig ruteren til, dersom du allerede har en snerten d-link sak som gjør rutingen, og ikke et tonn pc'r og en überrask linje etc.?

5212304[/snapback]

Nei det er faktisk et godt spm.. Dlinken fungerer utmerket, og det jeg er ute etter er å sette opp boksen som filserver, etc.

Hvis jeg disable'r ruteren i CC, kommer jeg da inn i den ved å taste "CCsinIPadresse:81" ?

Alle sier jo CC er så enkelt, rimelig surt at jeg sliter med å bare få starta det opp.. :mad:

Lenke til kommentar
Alle sier jo CC er så enkelt, rimelig surt at jeg sliter med å bare få starta det opp.. :mad:

5213907[/snapback]

CC er enkelt men der som med alt annet er det en læreprosess, dette er antagelig et svært enkelt problem.

Hvis du ikke ønsker og bruke litt tid og lære noe så vil du uansett raskt møte veggen.

Lenke til kommentar

Ny case, som kanskje noen kan gi et greit svar på..

Har fått CC opp og gå, men jeg synes jeg har litt lite muligheter i config av FTP.. Jeg har foreløpig bare oppretta brukere, og får connecta disse fra andre lan pc'er. Er det noen grei måte å lage personlige mapper, begrense tilgang etc.

Har som dere skjønner ikke veldig mye greie på linux. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...