Gå til innhold

Centrino vs Turion

th_88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge er beregnet for bærbare pcer. Det vil si at de har lavt effektforbruk. Du sikter ikke til Centrino, men Pentium M. Centrino er merkenavn som kan brukes på bærbare som går under noen krav fra Intel, en Pentium M, Intel brikkesett(845 eller 915) og Intel Wireless Network card.

Turion er mobilprosessoren fra AMD. Den brukes vanlig s754 så vidt jeg vet, mens Pentium M er basert på s479, ikke den vanlige desktop s478. Så for å bruke Pentium M må du velge et s479 hovedkort, eller et adapter fra Asus som gjør 478 om til 479.

Intel Pentium M vs AMD Turion er nokså vansklig å avgjøre, men hittil har Intel vært et hestehode foran, men dette varierer volsomt. Uansett er disse greie prosessorer i HTPC-system, ekstrem overklokking og system der lavt støy er et krav. Passer ikke PCen din inn i en av disse kategoriene ville jeg valgt en vanlig desktop prosessor.

Lenke til kommentar
Turion64 er 64-bits-prosessor som bruker 25W eller 35W. Turion skal være billigere enn Pentium M.

Pentium M bruker vel rundt 27W.

5211785[/snapback]

Pentium M finnes også i flere utgaver.

Standard: Opptill 2.26GHz, med tdp på 27W

LV(lov voltage): opp til 1.6GHz, tdp=10W

ULV (ultra lov voltage): opp til 1.2GHz, tdp=5W

Det som har vært (og kanskje fremdeles er) hoved problemet til Turion 64 er at komponentene rundt selve cpuen ikke har vært like strømgjerrige som de som inngår i Centrino pakken.

Lenke til kommentar
Det som har vært (og kanskje fremdeles er) hoved problemet til Turion 64 er at komponentene rundt selve cpuen ikke har vært like strømgjerrige som de som inngår i Centrino pakken.

5211913[/snapback]

Ja det er slik jeg har oppfattet det også. Jeg håper at dette forbedrer seg. Men i kombinasjon med dårlige batteri gir veldig dårlig batteritid på en del pcer. (bærbare vel og merke)
Lenke til kommentar

Jepp, batteri-levetiden i de testene av Turion jeg har lest har vært skuffende, cpu'n skal jo være strømsnill nok, så det være "røkla" rundt som fortsatt har en del å lære av Centrino. Det virker som Intel har en mye mer helhetlig filosofi her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...