Bornslip Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Husker tilbake til the good old days da jeg satt med en desktop maskin, hvor jeg mer eller mindre regelmessig rensa kabinett og CPU vifta for små hybelkaniner. Har det siste halvannet året sittet på en laptop, og kom plutselig på at vifta her må jo også samle opp en del smuss, er det da noen smart mulig å rense denne vifta på? Ser liksom ikke no grill eller deksel på vifta som jeg kan skru av... EDIT: Sitter forresten med en CL-1557 fra Whitebox, regner med at det er samme kabinettet på alle 1557... Endret 26. november 2005 av Bornslip Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Samme kabinett på alle 1557, ja. Du må nok fjerne tastaturet hvis du skal finne vifta. Lenke til kommentar
storken Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 hvordan går det med garantien da? Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 En laptop samler jo ikke så veldig mye smuss. Den blåser jo bare luft ut. En stasjonær vil jo bestandig suge luft/støv inn i tillegg. Jeg ville bare brukt støvsugeren litt forsiktig. Lenke til kommentar
storken Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 En laptop samler jo ikke så veldig mye smuss. Den blåser jo bare luft ut. En stasjonær vil jo bestandig suge luft/støv inn i tillegg. Jeg ville bare brukt støvsugeren litt forsiktig. 5211501[/snapback] hvor tar den lufta fra da? Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hehe. Samme sted som den blir blåst ut. Skjønner hva du mener men alt skjer jo i samme "hullet" og da blir det jo ikke mye innsug. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hehe. Samme sted som den blir blåst ut. Skjønner hva du mener men alt skjer jo i samme "hullet" og da blir det jo ikke mye innsug. 5211758[/snapback] Æhhhh... lufta må jo nødvendigvis passere gjennom kjøleren på CPUen før den kommer ut igjen, og den kan nødvendigvis ikke komme inn i det samme hullet som den varme lufta kommer ut av, for da ville den sammen varme luften bli sugd inn i PCen om igjen og om igjen og blitt varmere og varmere. Jeg har en gammel Compaq og der er det et "hull" på hver side av det ene hjørnet. Tilsvarende har jeg sett en Dell hvor vifta er plassert slik at det er en åpning på undersiden og en på siden. Den store forskjellen ligger vel i at de fleste stasjonære PCer står stille på samme sted, og ofte på gulvet der det samler seg støv. Mens laptop'er vel normalt flyttes litt hit og dit slik at det ikke får tid til å samle seg så mye støv rundt luftinntaket, og at man stort sett har den på bordet, og i hvertfall ikke på gulvet under skrivebordet. I tillegg har bærbare en mye mindre vifte slik at luftmengden og dermed støvmengden blir mindre. Jeg har også inntrykk av at de fleste bærbare kvitter seg med mye varme gjennom undersiden av chassiet, en del laptop'er kunne med fordel kalles for lapgrill. Jeg kan ikke huske å ha vært borti en laptop som har hatt problemer med støv. På en laptop som brukes aktivt i arbeid og på reise er det typisk disken eller skjermen som svikter lenge før støv blir et problem. Lenke til kommentar
jornln Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Jeg rengjorde vifta på min 1557 i forrige veke. Tok av tastaturet - og blåste rent med trykkluft på boks. Kunne ikke se noe særlig støv der - har hatt den i 1,5 år. Etter jeg hadde gjort dette, sank tempraturen med 6 grader (i WoW). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå