lord_n Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Har en D-Link DI-624+ base som jeg benytter en ekstern antenne på men nå ønsker jeg å flytte denne antenne ca 6m fra basen. Ser det finnes ferdige kabler på 3m, er det noen grunn til at dem ikke leveres i lengre lengder. Vurderer å lage en selv om det ikke er noen spesiell grunnn for at dem ikke finnes i lengre lengder. Noen som har erfaringer her? Hvor kan jeg få kjøpt både sma hann og hunn plugger? Er det 50ohms coax som benyttes? håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
snole Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Kjenner lite til selve coaxdelen og slikt. Men er ikke like enkelt å bruke lengre nettverkskabel til basen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 En god kabel gir ca 0.5 db tap per meter. En mindre god kabel kan gi opptil 1 db tap per meter, så jo lengre kabel du har, jo dårligere blir signalet. Selv hadde jeg en gang en skikkelig kabel på 5 meter og fikk ingen problemer det hastigheten av den grunn. Tror ikke det er vanlig 50 ohnms coax som brukes for den virker tynnere. Uten jeg skal være helt for sikker her. De kablene er jo dyr som fy i forhold til antennekabel. Tror den jeg hadde kostet over 100 kroner meteren.. Lenke til kommentar
lord_n Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Der antennen skal stå er det ikke strøm tilgjengelig derfor kan jeg ikke flytte hele basen. Jeg vet det ikke er vanlig 50ohms coax, men kabel er ikke noe problem det har jeg tilgjengelig, men det er verre mes pluggene. SMA hann er greit å finne men værre med hunn. Endret 26. november 2005 av lord_n Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Der antennen skal stå er det ikke strøm tilgjengelig derfor kan jeg ikke flytte hele basen. Jeg vet det ikke er vanlig 50ohms coax, men kabel er ikke noe problem det har jeg tilgjengelig, men det er verre mes pluggene. SMA hann er greit å finne men værre med hunn. 5210363[/snapback] Hunn kaller de visst reverse sma. Det er 50ohms coax eller heliax som benyttes. Årsaken til at kablene ikke er så lange er at tapene ved 2,4GHz er høye ved bruk av 'tynn' coax kabel. Det er nok langt bedre å bruke en hjemmelaget strømkabel enn å ha lang coax. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Det er vanlig 50ohms kabel som brukes til WLAN-kabler, men de finnes i ulik kvalitet. Som sier så finnes det gode kabler med ca. 0,5dB tap pr. meter. En vanlig RG58 kabel har derimot ca. 1,2db tap pr. meter.Hvis du skal lage en kabel selv så husk å kjøpe RP/SMA-kontakter (Reverse-Polarity SMA). Mener det er dette D-link bruker for sine antennekoblinger. http://www.elfa.se har slike, for RG58 så har de to pluggene du trenger følgende artikkelnummer: 46-451-80 og 46-451-49. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Har en link her på masse utstyr til trådløse antenner og stasj, men butikker er i USA. Har selv en 19 dBi antenne liggende med tilhørende kabel og overganger som muligens er til sals... Lenke til kommentar
snole Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Der antennen skal stå er det ikke strøm tilgjengelig derfor kan jeg ikke flytte hele basen. 5210363[/snapback] Enn å bruke POE (power over ethernet) da? Lenke til kommentar
melsom Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hva med denne? http://www.wlanantenner.no/catalog/product...&products_id=52 Lenke til kommentar
Tvangen Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Jeg er ikke så sikker på at man kan bruke en 50 ohms coax. Standard impedansen til antenner er som regel 75 ohm og man vil få stor tap ved bruk av 50 ohms coax. Selv om du impedans transformerer i begge ender vil du få stort tap i transformasjonsleddet. Jeg ville ihvertfall undersøkt impedansen til antennen og skaffet en kabel med samme impedans. Lenke til kommentar
lord_n Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Hva med denne? http://www.wlanantenner.no/catalog/product...&products_id=52 5214283[/snapback] Dette blir vel feil type kabel, må vel være SMA i begge ender i mitt tilfelle. Da sladden som kommer ut fra antennen skrues rett på basen slik det er i dag. Lenke til kommentar
Yahya Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Altså, det ER 50 ohm's impedanse i alt som bruker 2.4 GHz. De kontaktorene heter ikke bare SMA, både han, og hunn kontakten heter RP-SMA. RP står for Reverse Polarity Bruker du kabler og ting som har impedanse på 75 ohm sammen med utstyr beregnet for 50, kan det du kobler det til bli skadet, men det betyr ikke at det nødvendigvis skjer. Endret 27. november 2005 av Yahya Lenke til kommentar
NorKing1 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Har en D-Link DI-624+ base som jeg benytter en ekstern antenne på men nå ønsker jeg å flytte denne antenne ca 6m fra basen. Ser det finnes ferdige kabler på 3m, er det noen grunn til at dem ikke leveres i lengre lengder. Vurderer å lage en selv om det ikke er noen spesiell grunnn for at dem ikke finnes i lengre lengder. Noen som har erfaringer her? Hvor kan jeg få kjøpt både sma hann og hunn plugger? Er det 50ohms coax som benyttes? håper noen kan hjelpe 5209780[/snapback] Leveres i bla 6meters ledning den: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=11008 Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Leveres i bla 6meters ledning den...5216100[/snapback] Kun med N-plugger, ikke RP-SMA som han trenger. DLink 6 meter HDF-400 extension cable N-male to N-female Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Har selv DLink router med 9M antennekabel fra DLink. De har overgang fra RP-SMA til N Kabelen finst i 3M, 6M og 9M. Linken virker bra, får full fart på internettlinja (8Mbit) med 1 km mellom antennene. 9M kabel gir jo en del tap, så det er viktig med en antenne med høy db faktor. Bruker selv 2 stk ANT24-1400 fra DLink Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå