Cocytor Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Jeg flyttet nylig en 120GB HDD med windowsXP installert på en 10GB partisjon. Etter dette måtte jeg kjøre en reparasjon av windows med CDrommen. (gjorde dette istedet for å formatere og installere alt på nytt) Men nå er det bare 700MB plass igjen på partisjonen. Når jeg går i Min datamaskin og ser på egenskapene på mappene som ligger under C: fyller disse ikke mer enn 6.5GB tilsammen. Når jeg går ned i mappene finner jeg ikke hva som tar opp så mye plass i dem. Jeg kan ikke kjøre defrag da det krever minst 15% ledig kapasitet. Hvordan frigjør jeg mere plass på partisjonen. Jeg har ikke så mye liggende her at det bør fylle 10GB. Er Windows blitt installert "dobbelt opp"? Lenke til kommentar
snole Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hibernating tar mye plass, sams system restore.... Kan og ligge store tempfiler i Windows/temp. Sjekk hvor stor pagefila er.... Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Hibernating tar mye plass, sams system restore....Kan og ligge store tempfiler i Windows/temp. Sjekk hvor stor pagefila er.... 5209699[/snapback] Hvor finner jeg disse filene? Windows/temp innholder bare 60kb. Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Jeg flyttet nylig en 120GB HDD med windowsXP installert på en 10GB partisjon.Etter dette måtte jeg kjøre en reparasjon av windows med CDrommen. (gjorde dette istedet for å formatere og installere alt på nytt) Men nå er det bare 700MB plass igjen på partisjonen. Når jeg går i Min datamaskin og ser på egenskapene på mappene som ligger under C: fyller disse ikke mer enn 6.5GB tilsammen. Når jeg går ned i mappene finner jeg ikke hva som tar opp så mye plass i dem. Jeg kan ikke kjøre defrag da det krever minst 15% ledig kapasitet. Hvordan frigjør jeg mere plass på partisjonen. Jeg har ikke så mye liggende her at det bør fylle 10GB. Er Windows blitt installert "dobbelt opp"? 5209690[/snapback] Har du slått av "system restore" i windows? Den pleier å ta opp en del plass. Ellers så pleier det å være mye bedre å ta en "clean install" av windows istedet for drive å mekke på en installansjon som funker dårlig Du kan innstallere et program som TreeSize og se hvilke filer/mapper som tar opp plassen. http://www.jam-software.com/freeware/TreeSizeSetup.exe Lenke til kommentar
snole Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Pagefile.sys på rota av C: Hos meg er den 1.5 GB. Du kan stille den til å være mindre. Den er nemlig det virtuelle minnet til Windows. Hibernating og System restore er noe du kan slå av. Du finner det hvis du høyreklikker på min datamaskin og velger egeskaper. OBS: System restore gjør det mulig å rulle tilbake til et tidligere Windowsoppsett hvis man får problemer. En annen ting som kan stjele HD-plass er Norton Recycled Bin. Den tar vare på ting man sletter fra vanlig recycle bin, i tilfelle man virkelig ikke mente å slette det 2 ganger. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg flyttet nylig en 120GB HDD med windowsXP installert på en 10GB partisjon.Etter dette måtte jeg kjøre en reparasjon av windows med CDrommen. (gjorde dette istedet for å formatere og installere alt på nytt) Men nå er det bare 700MB plass igjen på partisjonen. Når jeg går i Min datamaskin og ser på egenskapene på mappene som ligger under C: fyller disse ikke mer enn 6.5GB tilsammen. Når jeg går ned i mappene finner jeg ikke hva som tar opp så mye plass i dem. Jeg kan ikke kjøre defrag da det krever minst 15% ledig kapasitet. Hvordan frigjør jeg mere plass på partisjonen. Jeg har ikke så mye liggende her at det bør fylle 10GB. Er Windows blitt installert "dobbelt opp"? 5209690[/snapback] Har du slått av "system restore" i windows? Den pleier å ta opp en del plass. Ellers så pleier det å være mye bedre å ta en "clean install" av windows istedet for drive å mekke på en installansjon som funker dårlig Du kan innstallere et program som TreeSize og se hvilke filer/mapper som tar opp plassen. http://www.jam-software.com/freeware/TreeSizeSetup.exe 5209735[/snapback] Hvor slår jeg av system restore? Edit: fant den. Endret 26. november 2005 av Cocytor Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Hmm, dette ga 400MB ekstra. Ikke noe å rope hurra for akkurat. Jeg tror jeg får sette meg ned en dag jeg har ork og installere fra scratch. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 en winXP m/servicepack2 Boot CD er meget hendig å ha og anbefales alle å ha liggende.. c",) har spart meg for vannvittig mye tid.. man lærer seg litt "snarveier" når man endelig innser at maskinen trenger en "format" nesten 1 gang i halvåret skulle du få tak i Partition Magic vil du med denne veldig enkelt kunne forrandre partisjonen din til å bli 20GB som jeg selv ser på som et minstekrav i lengden for denne Lenke til kommentar
snole Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Samma her i grunn. Brukte PM for et år siden til å endre C disken til 20 GB. Bruker bare 7-8 av de, men prisen på disker er så lav i dag. Var verre da jeg betalte 2300,- for en 3.2 GB disk i 1997. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Disken jeg har er med SP1. Det tar lang tid å reinstallere fordi jeg må laste ned SP2. Går det an å hente ut SP2 og ha det på en CD for å laste det når jeg har intallert Windows? Litt off topic: Jeg har en CD med windowsXP med SP2. Denne skal jeg bruke på en annen pc. Tror dere det går an å bruke denne cden med nøkkelen til den første cden? Altså nøkkelen til windows med SP1 til cden med SP2? Lenke til kommentar
snole Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Det du kan gjøre er å slipstreame SP2 inn på en ny cd sammen med den originale XP CD'en med SP1. Angående det å bruke samme CD med den gamle lisensnøkkelen vet jeg ikke. Er mulig du får feilmelding når du skal aktivisere XP'en. Men da kan du ringe MS og fikse det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 hvis du har muligheten for å flytte på pagefilen/swaåfilen til eannen harddisk/partisjon vil jeg anbefale deg det. dette øker ytelsen på maskinen i tilleg til at du får endel mer plass på c: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå