tofter Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Hei!! ja, topic sier det meste.. når jeg prøver å klokke Cpu, synker frekvens på ram. jeg har ikke på divider eller noe slikt.. systemet mitt: Asus a8n SLI deluxe AMD 3200 Venice 1Gb Corsair TWINX - PC4400 når jeg velger at Ram'en skal kjøre på en viss frekvens, f.eks. DDR 500, faller multiplieren på prosessor på 7!!? hva gjør jeg galt her? Det jeg ønsker og oppnå er å kjøre prosessor på max klokk(uten at den blir for varm eller ustabil), og kjøre rammen på samme frekvens/10, altså uten divider, + 2,5-4-4-8 som timings.. Edit: la til bilde Endret 26. november 2005 av tofter Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 hvor velger du hvilken frekvens minnet skal kjøre på, eller mener du htt? har du e4 eller e6 revisjon? Har du satt multiplier manuelt?? Jeg skjønner ikke helt hva problemet er, ifølge screenshot så kjører du vitterlig på 2.5ghz.. Latencyen derimot er jo heller begrederlig... cpu-z skjermdump er mye mer nyttig igrunn.. Lenke til kommentar
tofter Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 (endret) problemet er; at jeg vil kjøre Ram på samme frekvens(FBS eller hva jeg nå skal kalle den), som prosessoren!! jeg har prøvd å overklokke på to måter: 1: Ved og sette rammen til å kjøre på en viss frekvens --> DDR466 f.eks Det som skjer da er at jeg ikke får valgt multiplier, Vcore, VRam, FSB manuelt.. 2: Ved å velge at prosessor skal kjøre på en viss frekvens --> 230 f.eks. Da hopper Ram instillingene til auto, og jeg får ikke valgt timings, devider osv jeg tror at disse problemene kommer av at jeg har altfor lite kunskaper om overklokking, eller en meget mongo bios.. en annen ting jeg syntes er litt rart, er at jeg kjørte rammen 196MHz, med timings 2,5-4-4-8 @ 2,8 volt også faila dem i Prime95 sin ram torture test.. de er jo spesifisert til å kunne kjøre opp til 286MHz ved disse timing'ene(testet av Hw.no) om jeg har e4 eller e6 aner jeg ikke , som sagt kan jeg ikke så mye innenfor dette emnet.. Endret 27. november 2005 av tofter Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Vel, dette høres meget rart ut, og jeg tror ikke jeg kan hjelpe noe serlig siden det høres ut som om det er et problen med bios/hk... flash bios til en nyere versjon og se om det hjelper... Og vurder seriøst å oppdater cpu-z, versjon 1.31 er nå ute på cpuid.com Lenke til kommentar
tofter Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 oppdatert Cpu-z nå hmm, flashe bios, synes det høres litt risky ut.. jeg vet egentlig ikke hvordan det foregår, kan du forklare litt nærmere?? Lenke til kommentar
tofter Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 someone? noen som har erfaring med flashing av bios?? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Det du skal gjøre for å få A8N til å kjøre som du ønsker er at du i DRAM setting må låse minnet på DDR400. Så lenge du setter DDR400, og i jumperfree settings setter du overclock profile på manual, og velger så ønsket cpu frequenzy. Den cpu frekvensen du setter der, bli da også samme farten som minne vil kjøre. Ikke sett DDR frekvens høyere enn DDR400, som du sier bli da noen av de andre innstilligene satt til auto, og alt blir tøys... Du kan godt bruke DDR333, eller DDR266 altså devider, men DDR400 burde gå greit med dine brikker hvis du ikke skal over ca 2,6Ghz. For å kjøre brikkene standard PC4400 ut blir det altså 275x9= 2475Mhz på cpu, og 275Mhz på minnet. Husk å sette HTT på feks X3, pci-e- 100 Pci config- 33,33 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå