Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startmotor som ikke går(2cv)


longhunt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier det samme som en annen bruker sa her, sjekk batteri polene. Ta de av og skrap rundt de og inni selve skoene så de får ordentlig kontakt.

Det som skjer er at hvis det er kun et lite kontaktpunkt mellom en pole og skoen, så vil dette kontaktpunktet avgi alt for lite "boost" til startmotoren.

Akkurat i det du vrir om nøkkelen vil startmotoren ha så mye strøm som mulig, er da kontaktpunktet for lite, vil det bare bli et lite klikk inni releet.

Bare for å gi en liten sammenligning, se for deg en høgspentledning som skal skøytes, og noen bruker en lampetledning for å gjøre dette. Da sier det bare poff, og så er den borte. :)

 

En måte du kan finne ut om det er dårlig kontakt på er å koble startkabler fra en annen bil. Hvis det fortsatt klikker, så er det mest sannsynlig innslaget på startmotoren som trenger seg en liten overhaling.

Lenke til kommentar

Tusen takk til alle som har svart på mine innlegg, bilen går !! Men jeg kan ikke finne hullet hvor jeg skla putte på kjøle veske til radiatoren ?? noen som vet hvor det er på en 2cv dyanne 68 mod ?

Endret av longhunt
Lenke til kommentar
Tusen takk til alle som har svart på mine innlegg, bilen går !! Men jeg kan ikke finne hullet hvor jeg skla putte på kjøle veske til radiatoren ?? noen som vet hvor det er på en 2cv dyanne 68 mod ?

5265547[/snapback]

 

2cv er da luftavkjølt og har ikke kjøleveske eller radiator.

Lenke til kommentar
Tusen takk til alle som har svart på mine innlegg, bilen går !! Men jeg kan ikke finne hullet hvor jeg skla putte på kjøle veske til radiatoren ?? noen som vet hvor det er på en 2cv dyanne 68 mod ?

5265547[/snapback]

 

det er ikke noe tank til kjøleveske ?

Lenke til kommentar
...og selv om batteriet er nytt, kan det lønne seg å sjekke batteriklemmene. Skrap innsiden godt med et skrujern eller noe, sørg for at du ser bart metall.

 

Dette var årsaken til at jeg sto ute i flere dager i minus 15 grader for å skifte en aldeles utmerket startmotor på en Mazda jeg hadde.

 

T'Weed

5224489[/snapback]

 

 

Hehehe....det ante meg, ja.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
...og selv om batteriet er nytt, kan det lønne seg å sjekke batteriklemmene. Skrap innsiden godt med et skrujern eller noe, sørg for at du ser bart metall.

 

Dette var årsaken til at jeg sto ute i flere dager i minus 15 grader for å skifte en aldeles utmerket startmotor på en Mazda jeg hadde.

 

T'Weed

5224489[/snapback]

 

 

Hehehe....det ante meg, ja.

 

T'Weed

5272336[/snapback]

 

Jupp, har hatt akkurat samme feilen selv på en mazda 626 2.0i.

Titt og ofte jeg måtte hoppe ut av bilen for å vri slik at d ble kontakt. Jeg oppdaget det første gang da jeg kom kjørende og traff en hump. Bilen stoppet bare, og når jeg prøvde å starte, klikket det bare i startmotoren.

Sto nesten i en time før jeg fant ut av det.

Det som er litt tricky med i-motorer er at insprøytnings enheten er avhengig av konstant strøm, så når jeg kom i humpen og kabelskoen beveget litt på seg, så kuttet motoren.

Så nå vet jeg hva jeg skal se etter hvis det skjer flere ganger. :thumbup:

 

Men i allefall, lykke til med 2CV'en. Har litt lyst på sånn, men allerhelst har jeg lyst på Saab 96. De er mye kulere både å se på og kjøre. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...