longhunt Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg har en 2cv dyanne som jeg ikke får startmotoren til å gå på. batteriet er nytt å start motoren får strømm men går ikke rund, slv om den er fastskrudd på motoren eller ikke, den lager noen ganger lyder og er helt ny. vet noen hva dette er ?? Endret 26. november 2005 av longhunt Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Har du prøvd å bruke "skrujerntrikset" ? Lenke til kommentar
longhunt Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Har du prøvd å bruke "skrujerntrikset" ? 5209515[/snapback] Hva er "skrujerntrikset" ?? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Det er rett å slett å sette e skrujern mellom pluss og jord polen på startmotoren, tuller den ikke rundt da så kan det være startreleet som er gåen Lenke til kommentar
Darksun Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Jeg har overhode ingen teknisk insikt whatsoever, men da jeg hadde samme problemet funka det fint å ta en hammer å slå et par dunk på startmotoren mens noen satt med tenninga. Lenke til kommentar
longhunt Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Jeg har prøvd både skrujerntrikset og dunking. Ingen andre forslag ? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Vel du kan jo fortelle historien rundt denne 2cv`en? har den funket før? eller er det noe du nettopp har kjøpt? forhistorien kav være like viktig som problemet selv Lenke til kommentar
Lou Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Det er rett å slett å sette e skrujern mellom pluss og jord polen på startmotoren, tuller den ikke rundt da så kan det være startreleet som er gåen 5210125[/snapback] Hvorfor skal den gå når du gjør det? Kortslutte batteriet? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Nei selvfølgelig kortslutter det ikke batteriet ! Det er et av de eldste triksene i boka for å sjekke hvor vidt det er startmotoren som er problemet eller det er det elektriske anlegget som det er feil med. Lenke til kommentar
Lou Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Nei selvfølgelig kortslutter det ikke batteriet !Det er et av de eldste triksene i boka for å sjekke hvor vidt det er startmotoren som er problemet eller det er det elektriske anlegget som det er feil med. 5211006[/snapback] Det må du forklare nærmere Har ikke peiling på bil. Hvorfor går startmotoren rundt når du kobler sammen pluss og jord? Lenke til kommentar
longhunt Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 2cv'en var en bil jeg arvet fra onkelen min som døde, så jeg kan liksom ikke spørre han hva som er galt med den, når jeg fikk den var den helt død og det er den enda. så jeg begynte med start motoren som ikke gikk. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Startmotoren har et relee som er koblet direkte til tenningsnøkkelen som fungerer på samme vist som alle andre relee/kontaktorer. Dette er for at du ikke må ha en tenningsbryter som må tåler flere hundre ampere. Men hvist det er en feil mellom releet og tenningsbryteren så skjer det ingen ting eller så sier det bare klikk når du vrir om nøkkelen. For å finne ut om det er startmotoren som det er feil med, så jumper du ganske enkelt dette releet slik at det slår inn og startmotoren får da strøm og skal i teorien slå inn og tulle motoren rundt med ca 300-500rpm: Skjer det derimot ingenting når du gjør dette, selv om strømtilførselen er i orden så er det startmotoren eller releet som er ødelagt, går den derimot rundt så er feilen enten i tenningsnøkkelen eller en plasse mellom den og startmotoren Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Tar jeg ikke feil følger det vel med startsveiv som du kan sparke i gang kjerra med Greit med biler som er enkle! Lenke til kommentar
longhunt Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Tar jeg ikke feil følger det vel med startsveiv som du kan sparke i gang kjerra med Greit med biler som er enkle! 5212904[/snapback] HAr prøvd det også den tenner ikke , er det bensinpumpe på 2cv ? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Har bilen stått lenge? Sjekk om det er kondens i drivstoffsystemet, bytt tennplugger og prøv med litt startgass. Hvis du vet om en stor åpen plass kan du taue den dit og bruke en annen bil til å slepe den i gang, eller eventuelt trille ned en bakke. Lenke til kommentar
longhunt Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Er du avhengig av strøm for å få startet bilen ? er det bensinpumper på 2cv dyanne ? Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Fikk samme problemet i dag, jeg... Prøvde skrujerntrikset, men det funka ikke. Dunket litt med en hammer, og da jeg vrei rundt på nøkkelen da, stara driten! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Når man banker på startmotoren så kan det hjelpe på å løsne innslaget. Når innslaget (noen kaller det releet) begynner å bli dårlig så kan det sette seg fast, og da vill man merke klikk når man vrir om nøkkelen. Banker man da så kan man klare å løsne innslaget. Som regel så kan det være en ide å ta av startmotoren, og den i diesel, helst bare innslaget.. da løsner man dritten og rusten som gjør at innslaget ikke fungerer. Startmotoren kan også være brent. Det vill si at den trekker så mye strøm for å klare å hive rundt motoren at batteriet ikke klarer å mate etter. Da er det enten å bytte hele startmotoren eller levere den inn til overhaling. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 ...og selv om batteriet er nytt, kan det lønne seg å sjekke batteriklemmene. Skrap innsiden godt med et skrujern eller noe, sørg for at du ser bart metall. Dette var årsaken til at jeg sto ute i flere dager i minus 15 grader for å skifte en aldeles utmerket startmotor på en Mazda jeg hadde. T'Weed Lenke til kommentar
longhunt Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 jeg hår måt det tre kablene som kommer inn på startmotoren og det er 12 volt i alle , og startmotorener helt ny, men jeg hører bare ett klikk ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå