Gå til innhold

PC vs. den nye generasjons spillkonsoller.

Anbefalte innlegg

:thumbup: Mitt poeng også, jeg synes ikke konsoll og pc er naturlige motstandere. Heller at de utfyller hverandre til forskjellig behov jeg måtte ha.

Jeg har også opplevd at fordi jeg har et konsoll er jeg ikke så kresen hvordan pcen min yter og utsetter oppgraderinger av den fordi jeg kan kjøpe et flott spill til konsollet. Og etterpå kan jeg gå og sette meg med et strategi, simulator, rolle, fps spill med lave settings og nyte det der.

Jeg bruker egentlig PC'en overraskende lite til spill med unntak av noen spill jeg liker godt og holder meg til og veldig mye til hobby, research, multimedia, utprøving av spill og avslapping.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang resten av topic: Xbox 360 er kanskje på høyde nå, men jeg vil si at det ikke varer særlig lenge før PCer tar dem igjen og overgår.

<---->

Grafikk er tross alt ikke alt...

Disse to utsagnene er jo ekstremt motstridende. Skal du ha en PC som matcher Xbox 360 må du ut med MYE penger. En 'gjennomsnitts-PC' vil neppe være på Xbox 360 eller PS3 sitt nivå på mange mange år. Og de fleste spillprodusenter legger seg av samme grunn sjelden helt opp til max av det en ny PC kan levere av graikk nettopp fordi det er så utrolig få som har det aller siste nye. De bruker heller penger og ressurser på å tilfredsstille 9 av 10 spillkjøpere fremfor å gjøre den ene av 10 som har et supert system maksimalt fornøyd

Men jeg er enig med det at grafikk ikke er alt. Men det er deilig å sitte med beina på bordet i sofaen foran sin widescreen-TV og med lyd buldrende ut av surroundanlegget i stua istedet for å sitte hukrygget foran en fislete PC-skjerm når man spiller...

5216398[/snapback]

Motstridende kan de godt være, men jeg svarer på den generelle oppfatningen av de nye konsollene som iallefall ser ut til å være "utrolig grafikk"..da er det natulig å nevne det i den sammenheng. :)

Heh, da har du en dårlig plass til PC'en :p LCD TV med VGA inngang (eller DVI for den saksskyld) PC i stua og samme lydanlegget som er koblet til den evt. konsollen?

Koble det med trådløst mus og tastatur så er du rimelig nært den konsoll opplevelsen du snakker om. PC trenger ikke være gjemt vekk på ett lite hjemmekontor med dårlig plass og liten skjer heller vettu ;)

Lenke til kommentar

Med HDTV kan man også få mer type "konsoll opplevelser" via PC'er koblet til TV apparatet. Om man ønsker.

Og mange har jo allerede en middels kraftig HTPC som de kan kjøre spill på en HDTV. Jeg kommer nok til å kjøpe PS3 eller Xbox360 i løpet av vinteren. Rett og slett fordi det er gøy med konsoll og spillene som kommer. Det er rett og slett en helt annen opplevelse :).

Men nå som HTPC'er blir kraftigere og det meste er trådløst så kan grensene hviskes mer og mer ut. En kraftig Shuttle eller HTPC kan gi samme opplevelsen i en stue med en bra HDTV.

Jeg kan dog ikke beskrive følelsen av å pakke opp et nytt superkonsoll, sette meg ned foran 32" med surround lyd og bli imponert av lyd og bilde allerede fra bootscreen.

Koble meg online og se på alle de flotte features som er tilrettelag der, mate inn Gran Tourismo 6(som jeg har fulgt siden første Playstation) plata mens familyn er ute resten av dagen og bare nyte alle inntrykkene.

Når PC'er begynner å nærme seg den opplevelsen der, så vil jeg tro at grensen begynner å bli tynnere. Inntil da er det litt som å sammenligne å se film på PC for noen år siden eller istedet på den flotte nye DVD spilleren med surround tårn i stua. Det er rett og slett forskjellig "feel, flow and groove" ;). Var det ikke så han sa?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tjah, mange har jo en rimelig bra rigg av en HTPC (jeg har en passe kraftig vannkjølt sak) å rigge den opp mot stereoanlegget (surround) og koble den opp mot plasman for så å fyre igang f.eks HL2, Counter strike source, eller lignende spill, jeg må si... Den går åssn som helst konsoll en høy gang, i tillegg, så styrer den alle kanalene, man kan velge opptak... osv.. osv... Før konsollen skal begynne å "ta igjen" en pc, så må den ha ett OS, muligheten for opptak, styring av kanaler osv. osv. osv. Da begynner man å putte fryktelig mye inn i en spillmaskin... Jeg kan nok ikke sammenligne pc'n min med en spillkonsoll, rett og slett fordi bruksområdene blir for forskjellig... ;)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg prøve å ikke la dette virke som en farget fanboy-uttalelse, men jeg foretrekker nå engang PC (selv om jeg har full dekning på konsoller også). De nye konsollene blir sikkert grisefete, ingen tvil om det, men neste kvantesprang mot fetere spillopplevelser vil komme til PC først i form av dedikerte fysikkakseleratorer (det er noen saker om dette på nett nå, men jeg har ingen linker. Google.). Hva dette vil avstedkomme av vanvittige spillopplevelser kan man bare fantasere om. Føler nesten vi begynner å nærme oss et punkt hvor grafikken er så bra at utviklerne burde begynne å tenke på andre ting, og 360-en ser først og fremst ut til å forbedre grafikken. At Nintendo har noe annerledes på gang med Revolution-kontrolleren vet vi jo, men det gjenstår å se hvordan dette fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Hvordan i all verden går det an å pakke 3 prosessorer + masse annet hwsnax inni en boks til 2-3k? Hva skal en spillekosoll med 3 cpu-er uansett?  :hmm:

5216310[/snapback]

De selger xbox 360 med tap =) står diverse artikler om det, blant annet her:

http://www.xboxtoday.ca/11232005/15/micros...h_xbox_360_sold

Så vet vi det =)

Så lenge jeg ikke får samme funksjonalitet og alisidighet på en konsoll, som på PC, kommer jeg nok til å være PC-drevet.

Det er dog befriende og lett, å ha en liten spillmaskin stående, man kan fyre opp i tit og utide.

Lenke til kommentar

Både 360 og PS3 blir solgt med tap, det er ikke der de skal tjene penger...! Har både MS og Sony sagt... De tjener penger på å selge spill/kontrollere og lignende, de tjener ikke penger på selve konsollen, den taper de penger på... Klart, pc'n hadde blitt billigere med en slik ordning..! ;)

Lenke til kommentar
Ang resten av topic: Xbox 360 er kanskje på høyde nå, men jeg vil si at det ikke varer særlig lenge før PCer tar dem igjen og overgår.

<---->

Grafikk er tross alt ikke alt...

Disse to utsagnene er jo ekstremt motstridende. Skal du ha en PC som matcher Xbox 360 må du ut med MYE penger. En 'gjennomsnitts-PC' vil neppe være på Xbox 360 eller PS3 sitt nivå på mange mange år. Og de fleste spillprodusenter legger seg av samme grunn sjelden helt opp til max av det en ny PC kan levere av graikk nettopp fordi det er så utrolig få som har det aller siste nye. De bruker heller penger og ressurser på å tilfredsstille 9 av 10 spillkjøpere fremfor å gjøre den ene av 10 som har et supert system maksimalt fornøyd

Men jeg er enig med det at grafikk ikke er alt. Men det er deilig å sitte med beina på bordet i sofaen foran sin widescreen-TV og med lyd buldrende ut av surroundanlegget i stua istedet for å sitte hukrygget foran en fislete PC-skjerm når man spiller...

5216398[/snapback]

Regner med du får en PC som matcher en xbox 360 greit på spillytelse for 10k, det er jo såkalrt dyrere med PC men "som alltid" så er det bedre (altså på ytelses-siden)

AtW

Lenke til kommentar
når xbox har 3 prosessorer på 3.2 ghz, hvordan er dette logisk da? du må ut med 20-30 k tenker jeg før du får noe som ligner, det er en helt annen arkitektur, som er mye kraftigere enn noe annen pc er

5220669[/snapback]

I praksis tror jeg neppe en xbox har noe kraftigere CPU enn en PC, dvs at spillene ikke tjener på det. Jeg tror ikke du må bertale så veldig mye for å få en PC som gjør det samme som en xbox, like bra eller bedre. Og 20-30k? Mener du at CPUen hadde økt kostanden til en pc med 10-20k om det hadde vært tilsvarende å få tak i til en PC?

Og selv om MS såkalrt får ting billigere, så selger de bare konslooen med 800 spenn i tap, virker det ikke da litt voldsomt at prisen for en vanlig bruker skal være 6 ganger høyere enn xboxen pris, pluss MS sitt tap?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

hvordan forklarer du ellers at den har 3 x 3.2 ghz prosessor? En trekjerne prosessor med 3.2 ghz hver. Ingen pc har noe i nærheten av det enda, dobbeltkjerner holdes jo på å innføres i markedet, så plutselig kommer de med den trekjerners en.

Og såklart spillene tjener på det, hvis ikke hadde det ikke vært vits å lage den så kraftig, er jo helt logisk.

Lenke til kommentar
hvordan forklarer du ellers at den har 3 x 3.2 ghz prosessor? En trekjerne prosessor med 3.2 ghz hver. Ingen pc har noe i nærheten av det enda, dobbeltkjerner holdes jo på å innføres i markedet, så plutselig kommer de med den trekjerners en.

Og såklart spillene tjener på det, hvis ikke hadde det ikke vært vits å lage den så kraftig, er jo helt logisk.

5221741[/snapback]

Gjør de noe det? Intervjuer med folk i industrien virker ikke helt å gi det bildet. Mener du at en pc med feks en 3500+ og en 7800 gtx gjør det en xbox gjør på en dårligere måte?

AtW

Lenke til kommentar
når xbox har 3 prosessorer på 3.2 ghz, hvordan er dette logisk da? du må ut med 20-30 k tenker jeg før du får noe som ligner, det er en helt annen arkitektur, som er mye kraftigere enn noe annen pc er

5220669[/snapback]

I praksis tror jeg neppe en xbox har noe kraftigere CPU enn en PC, dvs at spillene ikke tjener på det. Jeg tror ikke du må bertale så veldig mye for å få en PC som gjør det samme som en xbox, like bra eller bedre. Og 20-30k? Mener du at CPUen hadde økt kostanden til en pc med 10-20k om det hadde vært tilsvarende å få tak i til en PC?

Og selv om MS såkalrt får ting billigere, så selger de bare konslooen med 800 spenn i tap, virker det ikke da litt voldsomt at prisen for en vanlig bruker skal være 6 ganger høyere enn xboxen pris, pluss MS sitt tap?

AtW

5220773[/snapback]

Ren skrytefaktor. Klokkefrekvens er ikke alt + Hvordan i all verden skal de få vekk all varmen som blir skapt?

:nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...