Gå til innhold

Forslag til joikenekt i Kautokeino.

Anbefalte innlegg

I forslaget til nye politivedtekter for Kautokeino kommune foreslås det meldeplikt til politiet, før du fremfører en joik i full offentlighet.

Hvis dette går igjennom så må det også innføres meldeplikt for jodling/synging/dansing/musikkinstrumentbruk etc. i full offentlighet. Eller finnes det allerede et slikt vedtekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I forslaget til nye politivedtekter for Kautokeino kommune foreslås det meldeplikt til politiet, før du fremfører en joik i full offentlighet.

Hvis dette går igjennom så må det også innføres meldeplikt for jodling/synging/dansing/musikkinstrumentbruk etc. i full offentlighet. Eller finnes det allerede et slikt vedtekt?

5208557[/snapback]

Hele poenget er at joik sidestilles med annen sang, som man fra tidligere av har måttet melde inn opptredener av til politiet.

En same som gir ut ny CD må altså søke om tillatelse før han kan stille seg opp på torvet og reklamere med litt praktfull stemmebruk.

Er samen imot dette får de gå og legge seg. Det er de som maser om likestilling.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hele poenget er at joik sidestilles med annen sang, som man fra tidligere av har måttet melde inn opptredener av til politiet.

En same som gir ut ny CD må altså søke om tillatelse før han kan stille seg opp på torvet og reklamere med litt praktfull stemmebruk.

Er samen imot dette får de gå og legge seg. Det er de som maser om likestilling.

Man trenger ikke å være same for å joike ;) .

Lenke til kommentar
Prinsipielt sett så bør muslimer i Oslo akseptere det samme ved bønnerop eller ?

absolutt enig... Det går jo utover trøtte folk jo :p

Synes ikke det er noe verre enn kirkeklokker og da burde de lydisolert den plagsomme lyden der og heh

Enig med SBS her. Mtp. hvor mange kirker det er i Norge ifht. moskeer, vil jeg også tro at kirkeklokker vekker langt flere enn bønnerop gjør. =)
Lenke til kommentar

Nei, selv om man bor rett ved en moske i tyrkia eller marokko så våkner du ikke av de bønneropene. Men kirkeklokkene på søndager 500 meter fra der jeg bodde før, om ikke det irriterte livet av meg da.

Men det er da ikke ulovlig å synge i offentlighet? Skal jeg liksom arresteres fordi jeg sitter med ipoden i øra og synger? Eller er det snakk om fremførelser og "konserter"? Skjønner at det å stille seg opp på torget for å synge må meldes fra, men hvem faen steller seg opp på gata og har jodlekosnert? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...