jørg Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Skal kjøpe både ny datamaskin og redigeringskort samtidig. Det er utrolig viktig at videoredigeringen fungerer knirkefritt. Hva bør jeg legge mest penger i - videokort eller datamaskin? Hvis jeg er i besittelse av f.eks. Adobe Premiere fra før, er det da behov for redigeringskort til nærmere 10.000 kr? Gjør de igrunnen samme nytten som et kort til 1.000,-? Eller er det mye mer effektiv? (Vet at dyre kort rendrer effekter etc. mens du spiller dem av, men det må jo være større forskjell enn det?) Spiller i det hele tatt redigeringskortet inn på hvor effektivt klippe- og avspillingsprosessen foregår? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:15, jørg skrev:Hvis jeg er i besittelse av f.eks. Adobe Premiere fra før, er det da behov for redigeringskort til nærmere 10.000 kr? Gjør de igrunnen samme nytten som et kort til 1.000,-? Eller er det mye mer effektiv? Ett kort til ca. 1000 har kun digital tilkobling (vanligvis). Kjøp ett kort med analoge inn og utganger i tillegg (jeg har hatt bruk for dette flere ganger selv om jeg trodde jeg ikke skulle få det), og gjerne ett kort med en såkalt Break-out-box så du slipper å krype bak maskinen for å koble til og fra (boks som kobles til en av utgangene på kortet og settes på pulten med alt mulig av inn og utganger). Jeg har Pinnacle DV500 DVD og er veldig fornøyd med det kortet. Det koster vel en 6000 eller noe nå, og det følger med Premiere 6.0. Men mulig du har en eldre versjon av Premiere eller (Gud forby ) en piratversjon. Piratversjoner funker ikke alltid godt nok fordi noe av koden er forandret. Jeg kjenner en som har en piratversjon av Premiere 5.0 og han fikk store problemer med å få det til å virke med sitt billigere kort. En annen har piratversjon av Avid og bruker mer tid på å rette opp feil i installasjon og programmet enn å redigere. Anbefaler derfor at du kjøper med Adobe Premiere, og da vil driverne til kortet og småprogrammer integreres i Premiere på en måte som gjør at prosessen med å hente inn klipp, redigere og mastre ut på tape går lettere enn om du kjøpte ett billig kort til tusenlappen og bruker en "stand-alone" versjon av Premiere. Pinnacle DV500 DVD anbefales derfor. Ta en nærmere titt her : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr Tips angående data : Bruk en rask harddisk, for eksempel Western Digital Caviar 80GB SE på en IDE kabel for seg selv, eller ideelt på ett eget IDE kontroller kort (som settes i PCI slotten). Sjekk signaturen min nedenfor... det oppsettet fungerer glimrende til videoredigering. Har også en egen videmonitor (5-6 år gammel 21" TV) som er veldig kjekt å ha. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Ikke kjøp videoredigeringskort hvis du har adobe premiere fra før. Programmet går treigt å lære men hvis du er aktiv så går det lett. Du tar opp digitalt via en ieee1394 inngang som du får enten via et kort som koster 400 hovedkortet eller soundblaster audiogy. Kjør filmen inn på kameraet ogjen og så ut igjen av kameraet. dette forutsetter at du har dv inn/ut på kameraet. hvis du bare har ut så kober du skjermkort til vhs spiller sammen med lyd fra lydkortet og spiller deermed enkelt video over til vhs. LEGG PENGENE I MASKINEN HVIS DETTE HØRES BRA UT Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:48, Afseth skrev:Piratversjoner funker ikke alltid godt nok fordi noe av koden er forandret. Jeg kjenner en som har en piratversjon av Premiere 5.0 og han fikk store problemer med å få det til å virke med sitt billigere kort. En annen har piratversjon av Avid og bruker mer tid på å rette opp feil i installasjon og programmet enn å redigere.Tips angående data : Bruk en rask harddisk, for eksempel Western Digital Caviar 80GB SE på en IDE kabel for seg selv, eller ideelt på ett eget IDE kontroller kort (som settes i PCI slotten). Sjekk signaturen min nedenfor... det oppsettet fungerer glimrende til videoredigering. Har også en egen videmonitor (5-6 år gammel 21" TV) som er veldig kjekt å ha. Jeg skal ikke si for mye om Premiere 5 (har aldri prøvd det) men du tar helt feil med det om at kildekoden er endret.. Selv hadde jeg ikke giddet å legge ut så mye i kort som kan rendre effekter, kjappe harddisker (og helst på egne kontrollere) er meget bra, og de pengene som du sparer på redigeringskortet kan du heller bruke på kraftigere cpu og mer ram, bedre valuta for pengene spør du meg. Lenke til kommentar
Mowgli Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Jeg driver med filmredigering. Det er veldig viktig at du har STOR harddisk. Selv kjøpte jeg et firewirekort. Dette kobler du til kameraet. Koster 600-1000 kr. Hvis du skal ha med programware blir det dyrere. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Det hadde jo kanskje vært intresant å høre vilken "list" han legger seg på..hvor mye penger han vil bruke....er dette for å redigere hjemmevideo fra ferien på Tusenfryd..eller skal dette brukes profesjonelt?...de to behovene har to vidtforskjellige krav...og økonomiske forutsettninger. AKIRA Lenke til kommentar
jørg Skrevet 1. september 2002 Forfatter Del Skrevet 1. september 2002 Takker for alle svar. Noen spør om prisnivå/bruksoråde. Jeg driver med kortfilm, og trenger maskinen til forredigering, samt redigering av mindre TV-produksjoner. (Når det skal over på film, må man likevel jobbe på Avid, altså må jeg da leie meg inn på et dyrt studio). Vi snakker altså om semi-profesjonell bruk. Ting må være stabilt, eksakt og helst ikke for treigt. Hvor hurtig rendring skjer, er likegyldig for meg, stort sett vil jeg gjøre streite klipp. Prisnivå: Hadde jeg greid å holde meg under 16.000,- (maskin inkl. kort), hadde jeg sluppet å spise linsesuppe resten av året. Men finnes det sterke grunner for å bruke mer, gjør jeg det. Når det gjelder Premiere, har jeg så mange kompiser som har lisens på 6.0 (og som gladelig låner bort), at det omtrent vil være å synde mot skjebnen å betale for en ny lisens. Eller? Lenke til kommentar
Mowgli Skrevet 1. september 2002 Del Skrevet 1. september 2002 Hvis du får deg en kraftig pc, rundt 2 ghz, 120++ harddisk, 512 mb ddr eller rd ram eller mer og et firewire kort så har du det du trenger. Du trenger ikke å kjøpe lisens på adobe, bare tull. Dette utstyret trenger ikke å koste mye. Spesielt hvis du bygger den selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå