efikkan Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Hei Her i huset har jeg en gammel pc som jeg har lagt inn Fedora Core 4 på som test. (PII 450MHz, 2x128MB RAM, Club3D Radeon 7200, Via AC 97 & Creative SB Live!) Problemet er at det er to lydkort. Og da vil sikkert mange si at jeg bør ta ut det ene, men det er litt problematisk. For lydkortet på hovedkortet lager knitrelyder, så jeg vil ha SB Live. Men dette fører til kollisjon. Når jeg spiller av testlyder, så kommer det lyd på motsatt lydkort av det som står på skjermen. Altså når jeg trykker "Avspill testlyd" på Via, så kommer det lyd på creative og motsatt. Når jeg bruker via-kortet får jeg lyder i gnome (altså lyder når jeg åpner og lukker vindu), mens jeg får lyder i cd-spiller når jeg bruker creative. Jeg forstår det slik at det er kollisjoner mellom lydkortene. Men hvordan får jeg slått av det ene? (helst via-kortet) Jeg takker for alle svar. Lenke til kommentar
Myrsve Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 hadde det samme problemet når jeg først brukte FC, det jeg gjrde var å gå inn i biosen og så slo jeg av on-bord soundcard. prøv det Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 hadde det samme problemet når jeg først brukte FC, det jeg gjrde var å gå inn i biosen og så slo jeg av on-bord soundcard. prøv det 5207664[/snapback] Takk for tipset. Jeg skal prøve. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Jeg prøvde det, og det ble ivertfall litt bedre. (Nå finner den bare det ene lydkortet) Men jeg får feilmeldinger hvis jeg prøver å spille av musikkfiler. Eksempel: "There were no decoders found to handle the stream in the file...". Det virker som jeg trenger en codec. Jeg har prøvd å åpne filene i flere programmer. Det er snakk om mp3-filer. Har noen en god løsning? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 prøv å fjerne modulene (driverene) til AC97-kortet, la det stå på i BIOS. Avskrudde lydkort på hovedkort er Alle Lydproblemers Store Mor (sett inn bilde av en stor, rund, vortete dame i en skittenblå&fillete kjole, med en tann i underkjeven, og svart lapp over ene øyet, som står og stirrer ned på deg med en mine som minner mest om noe kaptein Sorte Bill kunne satt opp når han akkurat fant ut at du, det kreket som ligger krypende og hjelpeløst ved hans føtter, har stjålet skatten) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Spennende historie. Men hvordan fjerner jeg modulene/driverene? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 modprobe -r modulnavn. Sjekk lsmod for å finne ut hva de heter. Du kan sikkert slenge det inn i modprobe.conf, et passende oppstartsscript, eller et annet sted. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Du bør jo først finne ut om du trenger codecer eller om det er noe galt med lydopsettet. FC kommer ikke med mp3-støtte så hvis du ikke har instalert det kan jo det være grunnen. Det er i alle fall bedre å teste med en .vaw-fil på komandolinjen enn med mp3 i et grafisk program. De kan du spille fra komandolinjen med "aplay filnavn.vaw" Ligger sikkert noen på systemet alt, de kan du lette finne med "locate .vaw". Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 ...men hvis problemet hadde ligget i kodeker, hadde vel symptomet vært at han ikke hadde fått spilt mp3 *at all*... Også snakk om systemlyder etc. ... Ellers: rapporter bugs på bugzilla.redhat.com. De biter ikke, men er somregel svært behjelpelige og fikser for det meste feilen. Hender det tar litt tid, men likevel. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Hvor får jeg tak i en slik mp3-codec? (unnskyld hvis jeg maser) Lenke til kommentar
erlend_oyen Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 åpne en terminal su - rpm -ivh http://rpm.livna.org/fedora/4/i386/RPMS.lvn/livna-release-4-0.lvn.5.4.noarch.rpm yum install xmms-mp3 Nå kan du spille av mp3 filer i XMMS Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Takk så meget for hjelpen så langt. Men jeg fikk ikke til det med mp3-filene. Jeg har også prøvd å legge inn real player 10, men det heller hjalp ingenting. Lenke til kommentar
erlend_oyen Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hva var det du ikke fikk til, du kan jo paste eventuelle feilmeldinger her.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Jeg prøvde kommandoene som du sa, og det så ut som den la inn en del ting. Etter det prøvde jeg å finne programmet, uten lykke. Jeg prøvde også å åpne mp3-filer i de andre programmene jeg har inne, samme feilmeldinger som før. Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Følg anvisningene på http://fedorafaq.org/#installsoftware Legg deretter inn gstreamer-plugins-mp3 og xmms-mp3 og du vil kunne spille av mp3filer i din musikkavspiller, om det så er xmms eller rhythmbox. Lenke til kommentar
erlend_oyen Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 eller du kan se på denne her.. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) rpm -ivh http://ftp.freshrpms.net/pub/freshrpms/fedora/linux/4/freshrpms-release/freshrpms-release-1.1-1.fc.noarch.rpm yum -y install gstreamer-plugins-extra gstreamer-ffmpeg gst-register-0.8 kjørt gst-register-0.8 som din bruker også så vil mp3-avspilling fungere (i rhythmbox og alle andre programmer som bruker gstreamer).. btw.. så at du hadde installert livna-release.. anbefaler at du gjør følgende rpm -e livna-release xmms-mp3 yum -y install bmp-mp3 Endret 30. november 2005 av xeon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå