BennyXNO Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Skulle inn og se etter Riskoker til svigermor i dag. Sjekket begge nettbutikkene, lefdal og elkjøp, og oppdaget noe merksnodig. Det var helt det samme varutvalget, de sto listet på samme måte og de hadde de samme prisene. Dette gjaldt da vaffeljern. Min kjære har lyst på et dobbelt vaffeljern siden hun ikke klarer å steke vafler like fort som vi andre i familien spiser de... Til og med søkefunksjonen var helt lik(Ok, den forstår jeg, siden de antagelig bruker samme leverandør av nettbutikkløsningen) Jeg var jo i grunnen klar over at det var samme eiere bak begge butikkene. Men blir det ikke merksnodig at de skal gi inntrykk om at de konkurrerer med hverandre for å gi oss kunder best pris, men egentlig bare lurer oss til å tro at vi får varene så himla billig? Man kan jo lure på om disse gode prisene vi får hos disse butikkene, egentlig er så gode? Lenke til kommentar
paron.no Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Samme eier, samme varer, samme nettbutikk forskjellig design Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 ja, det er det samme. Bare søk på lefdal.com så finner en: Registrant: Elkjop ASA Lorenskog, Lorenskog NO No Valid City, No Valid State Domain Name: LEFDAL.COM Administrative Contact: Grefstad, Robert [email protected] Elkjop ASA Luhrtoppen 2 LoRENSKOG, N-1470 NOR +47 67 97 15 00 fax: +47 67 97 17 77 Technical Contact: Elkjop ASA [email protected] Solheimsveien 6-8 Lorenskog, Lorenskog 1471 NO +47 67 92 65 00 fax: +47 67 97 17 7 Personlig vil jeg tro konkuransetilsynet, eller forbrukerrådet hadde sett at Elkjøp ble nevnt på forsiden. Siden det er akkurat samme nettbutikker etc, og at elkjøp er den som eier nettstedet. Ikke alle forbrukere er inne med at disse to er samme butikk. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Det har jo lenge vært kjent at dette er samme konsern som sitter på toppen her... Det har Elkjøp heller aldri prøvd å skjule. Når det gjelder trådstarters spørsmål hvorvidt forbrukeren blir lurt til å tro at prisene er billige eller ei, vil jeg bare si at uavhengig av at disse har samme eiere, er prisene faktisk forskjellige. Det er stort sett bare å ta en titt på varene, sammenligne med Expert o.l. også. Jeg trodde dere visste at marginene er så små i elektrobransjen at prisene stort sett er like, uansett kjede? Selvsagt vil Norek o.l. kunne prise seg lavere enn elektrobutikkene når det gjelder spesielle varer, men i det store hele er elektisk utstyr veldig billig i Norge, kontra de aller, aller fleste andre land i verden... Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) ang. dobble vaffeljern.. Ikke kjøp Nordic sitt! Eller andre som har for tunge topp del. Har hatt et slikt og testet et annet, begge gangene ble toppen for tung slik at det gikk altformye vaffelrøre ut over bordet... Lykke til med fremtidig vaffel spising Endret 25. november 2005 av Blacki Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Offtopic: Norge er billig på elektronikk, men fortsatt så maser vi om dyre priser... noe ironisk. Ontopic: For meg kommer det på det samme om Elkjøp og Lefdal er samme butikk.... de starter jo priskriger mot hverandre. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Offtopic: Norge er billig på elektronikk, men fortsatt så maser vi om dyre priser... noe ironisk. 5209301[/snapback] Kanskje fordi det er en myte? Passer dårligt med mine erfaringer og jeg er en del i utlandet. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Om du drar til USA eller Taiwan, så kanskje. Men ellers i Europa så er det enten likt priset eller dyrere enn i Norge. Jeg reiser en del til Nederland, Tysklan og Frankrike og kan trygt si at det er dyrere der. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Ja , så mye "dyrere" i Tyskland at det lønnet seg for meg å bestille fra Tyskland, betale frakt, moms fortolling og likevel spare 1000kr på en Yamaha RX-650 reciever. Jeg vill nok si at de produktene som selges i bøtte og spann er billigere i Tyskland (større marked) enn i Norge, mens de "high end" produktene har samme eller høyere pris enn i Norge. Staljin Lenke til kommentar
coban Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det er vel ikke noe nytt at flere webbutikker fører de samme varene. Tror du det er noen forskjell på matvarene i Norge da? Prøv å ta turen innom Rimi og Ica; da oppdager du sikkert det samme:-) Lenke til kommentar
Jome Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Har sett litt på prisene til Elkjøp vurdert opp mot Lefdal, og det er ikke mange tilfeldigheter som rår her altså! Det ligger meeeeget nøye planlegging og strategi bak pris-settingen hos disse 2 kjedene.. De varene som er veldig billige på Lefdal, er en del dyrere på Elkjøp, og de varene som er veldig billige på Elkjøp, er tilsvarende dyrere på Lefdal, mens noen varer for syns skyld prises nesten likt. Så dermed kan begge kjedene påberope seg å være superbillig og tilby prisgarantier i øst og best, siden de i beste fall bare er dyrere enn sin nærmeste konkurrent, som faktisk er seg selv. De melker det samme markedet, med en butikk som er identisk i nesten alt, bortsett fra de speilvendte prisene og det totalt forskjellige designet, som gjør at de kan virke som erkekonkurrenter for Ola Normann som ikke kjenner eierforholdende. Genial måte å unngå loven om prissamarbeid på, i bunn og grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå