baron blod Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Jeg har bygget meg en ny PC. Det har tatt 12 timer å formatere opp til 53 %. Hva kan være gale? Jeg har en western Digital Kavihar SE 80 GB, og et MSI KT3 ultra hovedkort. Hardisken er satt på master, mens dvd en er satt på negerslave, pga. jeg har bare en ide kabel. MVH. Baron Blod Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Er jumperne satt feil, eller kan det hende jeg har satt IDE kabelen feil vei? Den lengste biten er koblet til hovedkortet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:01, baron blod skrev:Jeg har bygget meg en ny PC. Det har tatt 12 timer å formatere opp til 53 %. Hva kan være gale? Jeg har en western Digital Kavihar SE 80 GB, og et MSI KT3 ultra hovedkort. Hardisken er satt på master, mens dvd en er satt på negerslave, pga. jeg har bare en ide kabel.MVH. Baron Blod Kjøp en IDE kabel til, og prøv med DVD på den andre kabelen. Det er aldri en god idé å ha en cd/dvd rom på samme kabel som harddisken. Foresten så heter det Caviar, ikke Kavihar. Så vet du det også :smile: Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:10, baron blod skrev:Er jumperne satt feil, eller kan det hende jeg har satt IDE kabelen feil vei? Den lengste biten er koblet til hovedkortet. Det er riktig det. Og hvis du får listet opp både harddisken og DVD rom'en under oppstart (detektert av Bios), så er jumperne satt riktig. [ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-31 10:13 ] Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 OK, takk for tipsene, men det er ikke å anbefale med to enheter på en IDE kabel? Jeg gidder ikke å kjøpe en helt ny en, og vente og vente og vente. Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:16, baron blod skrev:OK, takk for tipsene, men det er ikke å anbefale med to enheter på en IDE kabel? Jeg gidder ikke å kjøpe en helt ny en, og vente og vente og vente. Joda det går fint an å ha to enheter på hver kabel, men på den første kabelen bør det bare være harddisker og på den andre bare dvd/cdromer/brennere etc. Harddiskene bør være for seg selv. Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Ja, for jeg har jo HD på den første kontakten og CD på den ytterste. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:16, baron blod skrev:OK, takk for tipsene, men det er ikke å anbefale med to enheter på en IDE kabel? Jeg gidder ikke å kjøpe en helt ny en, og vente og vente og vente. Hvis mulig, kjøp en IDE kabel i en databutikk i nærheten. Så slipper du å vente på at den skal sendes fra web-butikken. De koster såpass lite at fortjenesten ved å bestille over nettet blir borte i portokostnadene. Prøv også å sette harddisken på ytterste og cd på innerste kontakt på kabelen hvis du ikke orker vente på ny kabel. [ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-31 10:39 ] Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Å sette hardisek på ytterste og dvd på innerste? Hjelper det då? Er grunnen til at jeg formaterer så sent kabelen? Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Må jeg forandre på jumperne hvis jeg putter hardisken ytterst, og dvden inderst? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: baron blod skrev (2002-08-31 11:01):Må jeg forandre på jumperne hvis jeg putter hardisken ytterst, og dvden inderst? Nei, Du må ikke det. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 veldig rart om det skulle ta deg 12 timer å formatere 50% av en harddisk... noe er galt :wink: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Helt alvorlig, hvordan kan kabel/jumper settings ha noe med det å gjøre? han har jo begynnt å formatere den! det betyr jo at kabel/og jumper settings er riktig. Men, det kan være kabelen er dårlig. Prøv å formater på nytt, og se om det går like tregt da også, eller skaff deg en nye kabel, og se om det hjelper. hvis du skaffer deg en ny kabel setter du harddisken alene på den. Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Nå har jg fått et helt nytt problem. Den vil ikke formatere i det hele tatt... Jeg skal installere windows, og det kommer opp en melding om at windows trenger så og så masse plass på c. Helv#te! Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal sette jumperne? slik er den på hardisken nå: ::|:: (master) og slik på dvd'romen: :::|: (slave) Men det står noe om at jumperne skal være annerledes nå jeg har to enheter på samme kabel her http://www.wdc.com/products/Products.asp?DriveID=27 (under kategorien support and documentation) Lenke til kommentar
baron blod Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Jeg har denne DVD spilleren: http://www.flexi-data.no/visdb.exe?action=...up=112993&name= Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Det med at windows ikke vil instaleres; Har du partisjoner harddisken? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 baron blod, WD diskene er noen lunefulle disker. Prøv å sette disken på CS (Cable Select), ikke master eller slave. Det kan være dette som er problemet. Sett DVDspilleren på CS også. Dersom ikke dette hjelper, prøv da å kjøre uten DVD spilleren og se om ikke tingene går bedre. (Husk at WD disken må stå på CS). Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 19:48, byggeren skrev:baron blod, WD diskene er noen lunefulle disker. Prøv å sette disken på CS (Cable Select), ikke master eller slave. Det kan være dette som er problemet. Sett DVDspilleren på CS også.Dersom ikke dette hjelper, prøv da å kjøre uten DVD spilleren og se om ikke tingene går bedre. (Husk at WD disken må stå på CS). Ja jeg har også erfart at disse WD diskene er særdels følsomme på dette master greiene. Hvis den er aleine på kabelen funker bare CS og ikke master. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Hvis den er alene på kabelen trenger den jo ikke jumper i det hele tatt... Men hvis det er "single" der skal du sette den i den - ikke master! Men dette er fremdeles ikke problemet hans. Hva gjør du egentlig? innstallerer du windows eller formaterer? Jeg foreslår at du booter en oppstartsdiskett - går inn i FDISK og setter opp partisjonene skikkelig og formaterer. (hvis det ikke er akkurat dette du har gjort da) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå