Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera; Pentax Optio WPi?


Anbefalte innlegg

Skal ha et nytt kamera og har satt en liten bestemt tommel på Pentax Optio WPi, men vil først forvisse meg med dere som har peiling om hvorvidt dette er et bra valg.

 

Her er det jeg prioriterer:

 

1. Størrelse; kompakt å i lommeformat

2. Robust; må tåle en støyt og varierende omgivelser (ute i felt)

3. Raskt; minst mulig tid fra oppstart til bildet blir tatt

4. Bildekvalitet, ta detaljerte og støyfrie bilder, også i mørke omgivelser.

5. Nyttige funksjoner; bildestabilisator, bra videofunksjon (!)

 

Noen andre kandidater enn Pentax?

(- Nikon Coolpix 7900?)

(- Ricoh Caplio R3)

 

Kom med fordeler / ulemper med Pentaxn, og så evt. med eget forslag til hva jeg bør kjøpe.

 

Takk på forhånd :thumbup:

Endret av -HaZeN-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ser at CDON selger dette kameraet til 2529 kroner som er 500 kroner billigere enn andre butikker, men så står det: OBS! Dersom ikke annet er oppgitt, selger vi den svenske utgaven (spill og manual er på svensk/engelsk).

 

Har dette noe å si? greit å kunne spare de 500kronene å bruke dette på minnekort isteden lixom :)

Lenke til kommentar

Der er ikke billedstabilisering i Pentax Optio WPi, men ellers opfylder det fint dine andre krav. Men hvis det skal bruges meget på tur, er det en meget god egenskab at det tåler vand/fugt - her er det kun Olympus' mju-serie der kan være med (= vejrsikre), men heller ikke disse har billedstabilisering.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Olympus mju serien er jo interessant.. hvilken modell er aktuell mon tro? At pentaxn og mju serien er vanntett er en svært bra egenskap, men jeg vil gjerne kjøpe et lignende kamera som er bedre. Bedre bildekvalitet, stabilisator, videofunksjon, oppstartstid er like viktig! Ingen som vet om noen bedre alternativ? :dribble:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En ting jeg stusset over på WPi,som jeg kikket på i en butikk, var at foran linsa var den en helt ubeskyttet plastikk(?)skive. Ingen tegn til noen linsebeskytter/deksel, og ekspeditøren visste heller ikke noe mer om dette. Dette må da bli ganske oppripet etter hvert? Kameraet er jo tross alt beregnet til røff behandling, og til å ligge og slenge i lommer sammen med nøkler og småpenger?

Lenke til kommentar

Nå har WPi kameraet blitt testet opp mot et WP kamera, og fokusen er klart bedre på WP kameraet. Mulig det er noe feil med mitt WPi kamera, men en venninde fikk låne med seg et WPi kamera hjem fra Fotoknudsen fordi hun hadde tenkt å kjøpe det, men endte opp med å levere det tilbake fordi hun ikke fikk skarpe bilder. Dette gjelder uansett program, og ikke kun avhengig av lysstyrken heller.

Anbefaler at du får med byttelapp og opplyser om at du vil bytte det dersom bildene blir uklare. For jeg tror egentlig dette skal være et veldig bra kamera, og synes det er synd at jeg må sende det inn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...