Chu Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Er det noen som har erfaring med Silent Twin vifta som selges på microplex og CPU over 1800 ?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 08:58, Chu skrev:Er det noen som har erfaring med Silent Twin vifta? Jeg har Silent Twin og en AMD XP1800+. Jeg hadde tidligere en Silent Viking vifte som er "klarert" for varmere CPU enn min, men etter at jeg skiftet til Silent Twin gikk CPU hastigheten ned minst 10 grader. Systemtemperaturen gikk også ned noen grader. Akkurat nå, etter å ha hatt PC'n på i ca en halv time, ligger CPU temp. på 51 og systemtemp på 34 (celsius). Og den er jo lydløs også da. Anbefales!!! Lenke til kommentar
mamort Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Har nettopp kjøpt Silent twin og xp 1800 + nytt mobo og ram. Jeg har dessvære aldri prøvd å installere en cpu og kjøler før så hvis noen av dere som har kjøpt silent twin og fått den installert riktig har noen tips? Får kanskje noen til å hjelpe meg, men i motsatt fall må jeg jo gjøre det selv. Har ikke noe i mot detaljerte instruksjoner :smile: (Har forresten lest alt av guider og sånn da. Amd sin egen guide, goop guide, etc. etc.) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:16, lamah skrev:Får kanskje noen til å hjelpe meg, men i motsatt fall må jeg jo gjøre det selv. Har ikke noe i mot detaljerte instruksjoner :smile: Første gangen bør du få hjelp, så du ser hvordan man gjør det. Å få det fortalt hjelper lite og kan føre til misforståelser som igjen fører til knust CPU kjerne. Men er du litt tøff, så go for it (den CPU'en du har koster jo ikke så mye at det er verdens undergang om den blir ødelagt). Du må ha en kraftig skrutrekker, men IKKE stjerneskrutrekker. En helt vanlig flat versjon. Pass på at kjøleren settes omtrent midt på CPU og hekt fast en "smaleste" enden av festeanordningen på kjøler til den ene enden av festeanordningen på hovedkort. Bruk deretter skrutrekkeren. Sett den ned i sporet på den andre enden av kjølerens festeanordning, press forsiktig ned og ut og før den inn på hovedkortets festeanordning. Når du har gjort dette skal kjøleren sitte som limt på CPU. Det er en veldig god idé å ta hovedkortet ut av kabinettet først, spesielt hvis det er litt trangt rundt der hvor CPU sitter. Du får også bedre oversikt og det er lettere å jobbe med ett løst hovedkort på ett bord enn om den sitter nede i ett kabinett. Burde ikke være noe problem for deg som nettopp har kjøpt hovedkort da du antakeligvis ikke har satt det inn i kabinettet enda. Men FØR du gjør dette, så husk å smøre på litt kjølepasta/goop rett på CPU kjerna. Det vil hjelpe til å holde temperaturen nede. Du trenger bare en liten "ert" som du smører jevnt ut over CPU kjerna. Vil du gjøre det fort og halvgæli, så bruk en finger (ren og pen) til å smøre den forsiktig utover. Vil du senke tempen ytterligere en grad eller så kan du bruke en skalpell eller noe for å smøre den helt jevnt utover. Men ikke bruk for mye, for da hindrer du varmeoverføring til kjøleren. En ertestørrelse er egentlig for mye. Prøv å bruk mindre, men ikke for lite. Det skal bli ett fint tynt lag som dekker hele CPU kjerna. Håper dette hjalp. Men hvis mulig, be om hjelp så du ser hvordan det gjøres første gangen. EDIT : Og veldig viktig... husk å koble til viftenes strømkabel. Det skal være tilkoblinger nær CPU på hovedkortet som heter FAN1 eventuelt FAN2. Bruk en av disse. Disse har muligens også turtallsleser for viftene så du kan se at de går rundt. Min Silent Twin ligger på 5200-5400 (begge viftene sammenlagt). Se hovedkortets bruksanvisning for å se hvor på hovedkortet de er. [ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-31 10:31 ] Lenke til kommentar
kindings Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 På amd CPUer er det viktig å være veldig forsiktig med "kjernen"(den firkantete dingsen som stikker litt opp på toppen av CPUen). Denne er det "lett" å ta kantene på, dog skal du ta endel før det har noe å si, men det er ikke noe poeng i å prøve hvor mye :smile:. Kjølepasta smøres fint og jevnt på først dersom du ikke vil bruke belegget som antageligvis allerede er på kjøleren. Deretter setter du kjøleren rett på, dvs så lite vrikkemanøvre som mulig med kjøleren når du fester den(dette gjør mange i iveren). Kan nevne selv at jeg er i ferd med å konvertere til Intel, begynner å bli lei av "jalla" greiene til AMD og VIA. Det er raskt og billig, men igjen får du det du betaler for, blant annet "problemet" med kjernen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:31, kindings skrev:Kjølepasta smøres fint og jevnt på først dersom du ikke vil bruke belegget som antageligvis allerede er på kjøleren. Silent Twin har ikke belegg på undersiden av kjøleren. Det følger i stedet med litt Artic Silver Lumina (?) kjølepaste i en liten "pose". Quote: Kan nevne selv at jeg er i ferd med å konvertere til Intel, begynner å bli lei av "jalla" greiene til AMD og VIA. Det er raskt og billig, men igjen får du det du betaler for, blant annet "problemet" med kjernen. Vil ikke starte noen AMD vs. Intel diskusjon (hold dere unna det). Bare lurer på hva som er jalla med AMD? Har ikke hatt problemer med kjerna, men hva kan skje? Greit å vite. Er man forsiktig når man setter på kjøleren så ødelegges ikke CPU. Da skal man være klønete, alt for ivrig og alt for hardhendt. Lenke til kommentar
mamort Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Takk for godt svar! Har noen spørsmål dog. Den siden av kjøleren jeg skal feste skrutrekkeren på er vel siden som har en ekstra liten jern dings? (ja, må være det. Ser ut som det skal passe til en skrujern) Så var det kjølepastaen. På undersiden av ribba så er det en klistrelapp jeg skal rive av før jeg setter den på cpu'en, betyr dette at denne ribba har en såkalt thermal pad? Hvis det betyr det så er det vel ikke såå mye vits å bruke kjølepasta siden jeg ikke skal overklokke? I motsatt fall må jeg vel bruke artic silver uansett. Har hørt at det er vanskelig å få plass til silent twin på diverse hovedkort, stemmer det? Har et KT3 Ultra2 og noen her på forumet nevnte at man måtte bøye noen dioder for å få plass...? Lenke til kommentar
dale Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Ikke for å ødelegge her, men skulle ikke denne ligget under "overklokking-kjølere"? btw, Silent Twin rokker Ha en fortsatt fin dag :smile: Lenke til kommentar
mamort Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Fikk svart på noen av tingene i forrige post. Men, hvis silent twin ikke har thermal pad, hvorfor er det klistrelapp under den da? Har det noe med at det er et spesielt materiale der som kan bli ødelagt? Ang. feil forum. Virker som jeg på en måte stjal denne tråden. Beklager til Chu. En moderator får bare flytte den hvis han/hun føler for det... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:51, lamah skrev:Fikk svart på noen av tingene i forrige post. Men, hvis silent twin ikke har thermal pad, hvorfor er det klistrelapp under den da? Har det noe med at det er et spesielt materiale der som kan bli ødelagt?Ang. feil forum. Virker som jeg på en måte stjal denne tråden. Beklager til Chu. En moderator får bare flytte den hvis han/hun føler for det... Det sitter en klistrelapp der utelukkende for å beskytte undersiden av kjøleren. Undersiden må være så fri for riper og skader som mulig slik at kontakten med CPU blir optimal. Ikke ta på den eller lag merker på undersiden. Ta av klistrelappen like før du skal montere den så undersiden er så blank og skinnende som mulig. Og du har funnet riktig side å bruke skrujernet på ja :smile: Har også hørt at man på noen hovedkort må bøye noen små dingser, men dette er ikke noe problem. Bøy de forsiktig unna, de tåler det. Bare ikke brekk de av. Det skal mer enn en bøy til for å brekke de av. Gjør de det, så send hovedkortet inn og si at det var sånn i utgangspunktet, ettersom de skal tåle såpass. Lenke til kommentar
mamort Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 OK, da tror jeg at jeg har en ganske god ide om hvordan dette skal gjøres. Hadde egentlig håpet å slippe styret med å bruke kjølepasta, men det er vel nyttig å kunne. Og hvis jeg skulle være uheldig å knuse kjernen så har jeg bare tapt ca. 700 kr uansett... Takk for all hjelp Lenke til kommentar
kindings Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Hvorfor skulle denne posten vært under overklokking/kjølere? Han spurte generelt om råd for montering av CPU? Artic silver trenger du kun dersom du skal overklokke, i alle andre tilfeller er thermal pad OK. Quote: Vil ikke starte noen AMD vs. Intel diskusjon (hold dere unna det). Bare lurer på hva som er jalla med AMD? Har ikke hatt problemer med kjerna, men hva kan skje? Greit å vite. Er man forsiktig når man setter på kjøleren så ødelegges ikke CPU. Da skal man være klønete, alt for ivrig og alt for hardhendt. OK, jeg er egentlig ikke int i å diskutere dette selv heller. Jeg skulle ikke ha kommentert dette i førsteomgang, men jeg kan svare litt kort: Jeg har ikke ødelagt noe CPU selv heller, men ser min egen begynner å bli "rund" i kantene. Trass i dette fungerer den bra både med overklokking og alt, det var derfor jeg nevnte at man skal ta et godt stykke før det betyr noe. Det viser seg at mange er ivrige og ødelegger kjernen, dette er noe AMD burde tenke på når de selger CPUer løst(det fulgte ingen advarsel med min). Det er også mulig at enkelte kjernen er svakere enn andre i kantene, dog er ikke det så veldig sannsynlig. Uansett tror jeg kjølervalg og festemetode er kritisk, billigkjølere har ofte dårligere festeløsninger -> større fare for brudd. Det har gått rykter om at AMD skal gjøre som Intel, nemlig bruke heatspreadere. Uten at noen har sett så mye til dette enda. Det siste momentet mitt som jeg ikke liker med AMD, er at de ikke laget brukbare chipsett selv. Tingen med AMD er at de overlater dette til andre og resultatet er deretter, de yter bra, men er ikke alltid like "bra". Selv har jeg dårlig erfaring med VIA, men den diskusjoner har vi hatt før(søk i forumet). Intel lager gode chipsett og CPUer selv, dette kan de fordi de har erfaringen og ressursene som trengs. Dog er ikke chipsettene til Intel alltid like "fancy", men de er stabile og gode. [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-08-31 11:18 ] Lenke til kommentar
mamort Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Vet jeg bare trenger artic silver hvis jeg skal overklokke, men siden silent twin etter hva som er sagt i tidligere poster ikke har en thermal pad så har jeg vel ikke noe valg. Er forresten enig i at amd burde bruke heatspreadere, men intel er mye større og har mye mer ressurser enn amd og har derfor bedre mulighet til å ha bedre kvalitet sånn sett. Denne kvaliteten koster deg en god del penger ekstra da. Ville uansett valgt amd foran intel hvis ikke forskjellene var enorme ganske enkelt fordi intel er såpass mektig at de klarer seg, mens amd trenger alle kundene de kan få..... Hvis amd plutselig forsvant ut av markedet så ville super billige cpu'er være glemt ganske fort tror jeg. Lenke til kommentar
evorkahn Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 takler silent twin en amd xp 2000+ og hva er tempëraturen? Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Her er endel bra anvisningsfilmer fra AMD som viser montering av CPU og kjøler; http://139.95.253.213/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=70,E=0000000000031837462,K=3438,Sxi=17,Case=obj(2502) <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: aksjonist på 2002-08-31 14:09 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: aksjonist på 2002-08-31 14:21 ] Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Det har gått rykter om at AMD skal gjøre som Intel, nemlig bruke heatspreadere. Uten at noen har sett så mye til dette enda. Tror dette har kommet nå, men de nyere prosessorene, uten at jeg tør å påstå det 100% sikkert. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 13:49, evorkahn skrev:takler silent twin en amd xp 2000+ og hva er tempëraturen? AMD XP2000+ og en Silent Twin bør gå bra. Min XP1800+ ligger i øyeblikket på 55 grader ved halv load, og 2000+ er ikke mye varmere tror jeg. Jeg har imidlertid slått av alle kabinettvifter for støyens skyld, så har du kabinettvifter så tror jeg du kommer ned på ca. 50 ved halv/normal load. Og du kan jo bruke mer stillegående kabinettvifter enn meg hvis du vil :smile: Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 17:58, Afseth skrev: Quote: Det har gått rykter om at AMD skal gjøre som Intel, nemlig bruke heatspreadere. Uten at noen har sett så mye til dette enda. Tror dette har kommet nå, men de nyere prosessorene, uten at jeg tør å påstå det 100% sikkert. tror det jeg oxo Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:09, Afseth skrwc:Jeg har Silent Twin og en AMD XP1800+.Jeg hadde tidligere en Silent Viking vifte som er "klarert" for varmere CPU enn min, men etter at jeg skiftet til Silent Twin gikk CPU hastigheten ned minst 10 grader. ..... forkortet.. Jeg bare lurer på hvordan du fikk ned cpu hastigheten ved bruk av en annen kjøler? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Quote: Den 2002-08-31 10:09, Afseth skrwc:Jeg har Silent Twin og en AMD XP1800+.Jeg hadde tidligere en Silent Viking vifte som er "klarert" for varmere CPU enn min, men etter at jeg skiftet til Silent Twin gikk CPU hastigheten ned minst 10 grader. ..... forkortet.. Jeg bare lurer på hvordan du fikk ned cpu hastigheten ved bruk av en annen kjøler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå