Gå til innhold

Hjelp med Overklokking av AMD Athlon 3700+ 2.2Mhz

Anbefalte innlegg

Nytt oppsett:

CPU:

Manufacturer: AMD

Family: AMD Athlon 64 3700+

Architecture: 32-bit

Internal Clock: 2.2 GHz @ 2.4 Ghz

Internal Clock Maximum: 3.7 GHz

Socket Designation: Socket 939

Type: Central

External Clock 220Mhz

Skjermkort:

Nvidia Geforce 6800 GS

Manufacturer: Nvidia

Total Local Video Memory: 256 MB

Total Local Texture Memory: 256 MB

VGA memory Clock 1.1Ghz

VGA core clock 11.3Mhz

Hovedkort:

Supported Slot Types: ISA, PCI,

Manufacturer: Asustec computer inc

Model: A8N-E

BIOS Version: ACPI BIOS revision 1008

BIOS Release Date: 22.08.05

BIOS Properties: Plug and Play, Flash

Operating System: Microsoft Windows XP

Version: 5.1.2600

Service Pack: Service Pack 2

Windows Environment: 32-bit

Locale: NO

Desktop Width: 1280 px

Desktop Height: 1024 px

Desktop BPP: 32 b

Minne er foreløpig det samme som på det gamle oppsettet, men regner med at det kommer to 512 brikker til snart..

Edit: Dette er det gamle oppsettet:

CPU:

Manufacturer: AMD

Family: AMD Athlon XP 2200+

Architecture: 32-bit

Internal Clock: 1.8 GHz

Internal Clock Maximum: 1.8 GHz

External Clock: 133.0 MHz

Socket Designation: Socket A

Type: Central

Skjermkort:

RADEON 9800 SERIES

Manufacturer: ATI Technologies Inc.

Total Local Video Memory: 256 MB

Total Local Texture Memory: 256 MB

Total AGP Memory: 128 MB

Minne:

Memory Slot 1/2

Installed Enabled Size: 512 MB

Form Factor: DIMM

Frequency: 333.0 MHz

Slot: A0

Enabled Size: 512 MB

Total Bit Width: 64 b

Data Bit Width: 0 b

Memory Slot 2/2

Installed Enabled Size: 512 MB

Form Factor: DIMM

Frequency: 400.0 MHz

Slot: A1

Enabled Size: 512 MB

Total Bit Width: 64 b

Data Bit Width: 0 b

Hovedkort:

Supported Slot Types: ISA, PCI, AGP

Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.

Model: GA-7VM400M

BIOS Vendor Award: Software International, Inc.

BIOS Version GBT - 42302e31

BIOS Release Date: 09/08/04

BIOS Properties: Plug and Play, Flash, AGP

Revision: 3.5

Rate: 4x, 8x (8x enabled)

Available Rate: 0x0000000c

Selected Rate: 0x00000008

Aperture Size: 0 B

Sideband Addressing supported (enabled)

Fast Write: not supported

Operating System: Microsoft Windows XP

Version: 5.1.2600

Service Pack: Service Pack 2

Windows Environment: 32-bit

Locale: NO

Desktop Width: 1280 px

Desktop Height: 1024 px

Desktop BPP: 32 b

Noen som kan hjelpe med å overklokke CPUen min? Når jeg går inn på BIOS via DEL ved oppstart finner jeg ingen av de tingene som står rundt om på nettet, der man skrur opp multiplier osv.. :hmm:

Har Nyeste BIOS til CPUen..

Hva kan jeg gjøre eller prøve?

Mvh.

AnDtHo

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at noen gigabyte kort har en tastekombinasjon for å få tilgang til advanced settings. Forsøkt manualen?

MP/FSB settings pleier å ligge under Advanced Chipset Settings elns. Når du kommer inn i bios får du opp en del valg. Under disse igjen ligger selve instillingene.

Lenke til kommentar
Vet at noen gigabyte kort har en tastekombinasjon for å få tilgang til advanced settings.  Forsøkt manualen?

MP/FSB settings pleier å ligge under Advanced Chipset Settings elns.  Når du kommer inn i bios får du opp en del valg.  Under disse igjen ligger selve instillingene.

5209131[/snapback]

Fullgte ikke med noen manual på hovedkortet, bare en på selve pcen samlet..

Jeg har vært inne på BIOS og funnet Vcore osv, men jeg får ikke muligheten til å stille noe på det.. Var også bare to valgmuligheter på Hastighet, jeg kunne ikke stille noe der helle.. Skal ta et bilde av det, så er det lettere å skjønne hva jeg mener.. :)

Lenke til kommentar

IMG_0778.sized.jpg

Sånn ser menyen hvor Vcore og ligende ligger, jeg har prøvd å bytte til enabled øverst der for å åpne muligheten for å forandre på noe, jeg lagrer og går ut.. Men neste gang jeg kommer inn igjen står den like fordømt på "Disabled"..

IMG_0779.sized.jpg

Her er menyen for frequency og voltage control, her er det fint lite jeg kan gjøre om på.. Finn ingen FSB multiplier feks..

På CPU clock har jeg bare muligheten til å bytte mellom 133 og 166Mhz og på DRAM clock har jeg bare to valgmuligheter også.. Men dette er standard innstillinger, blir ikke mye overklokking av dette..

Hva gjør jeg? :hmm:

Lenke til kommentar
Fant manual til HKet ditt

http://www.dalco.com/PDFs/70873_manual.pdf

På side 32 ser jeg at du har Frequency/coltage setting i biosen din.  Her inne finner du det du er ute etter.  Ganske dekkende den manualen så du finner sikkert mye inni der.

5210128[/snapback]

Okey, takk! Lette litt selv, men fant ingenting fornuftig.. :thumbup:

Edit: På nettet altså! hehe.. Linken du ga meg hjalp meg MYE!! :!:

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar

Etter å ha lest igjennom manualen viste det seg at det følger med at program for overklokking på HKet mitt.. Det var ikke med når jeg kjøpte pcen.. La inn det nå, funker som bare det! :dribble

Edit: Programmet heter Easytune og er kompatibelt på nesten alle AMD kort, greit å vite for andre som sliter med samme problemet.. :thumbup:

Klokker nå 2010.27Mhz og det er stabilt, skal forske litt mer senere..

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar
snakker du om easytune programmet eller?  er vanlig at man må i bios for å stille inn vcore ihvertfall.  og et tips... når du har nådd maks overklokk i det tune programmet ditt, så lagrer du endringene i bios.  du kan også se om du når lengre med bios enn programmet.

5231075[/snapback]

Stemmer det.. Men pcen blir veldig ustabil over 1950Mhz med det programmet.. Kjipe greier egentlig.. Vet om folk som klokker stabile 2200Mhz med omtrent samme pc-oppsett.. CPUen blir ikke varm heller.. Rundt 35 grader uansett hva jeg gjør.. Har fått åpnet "case" i BIOS

IMG_0778.sized.jpg

Der hvor det står "case opened: NO" på bildet, der står det nå "YES".. Men finner likevel ikke noe sted hvor jeg kan stille multiplier eller Vcore.. I easytune er multiplier låst på 12.5.. :hmm:

Lenke til kommentar

du er inne på pc heath status menyen. denne inneholder bare måleverdier på temperatur og spenninger. hvis du skal justere parameterne som justerer vcore, vmem osv gir det utslag her inne. tenk på det som et integrert multimeter og termometer. i manualen ser jeg det står frequency/voltage control. der inne gjør du selve valgene om å justere spenningene. ;)

Endret av eternal
Lenke til kommentar
du er inne på pc heath status menyen.  denne inneholder bare måleverdier på temperatur og spenninger.  hvis du skal justere parameterne som justerer vcore, vmem osv gir det utslag her inne.  tenk på det som et integrert multimeter og termometer.  i manualen ser jeg det står frequency/voltage control.  der inne gjør du selve valgene om å justere spenningene. ;)

5231287[/snapback]

Nope!

IMG_0779.sized.jpg

Er fortsatt samme driten som før.. Har bare noen forhåndsprogrammerte innstillinger å velge mellom.. :no:

Kan jo sjekke igjen for sikkerhets skyld.. :!:

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar

Står i manualen:

FAQ question 1:

I cannot see some options that were included in previous BIOS after updating BIOS. Why?

Some advanced options are hidden in new bios version. Please press CTRL and F1 keys after entering BIOS menu and you will be able to see these options.

Lenke til kommentar

prøv å få DRAM CAS latency ned på 2

bank interleave la stå på 4.

trp

tras

trcd så lav som mulig. men cas er viktigst.

dram command rate ned i 1 viktig!

agp fastwrite AV!

er et par der jeg ikke husker på strak arm da det ikke er likt i alle bioser. men se her for forklaring:

http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

dette er instillinger som har mye å si. cas2 istedet for cas3 er ofte viktigere enn noen ekstra mhz på cpu. (og gjør du det riktig, får du begge deler :)

Men vær obs på at jo høyere FSB du kjører, jo mer krav stilles til minnet når det gjelder instillinger som CAS. Her gjelder det å finne balansegangen som gir best ytelse. Du har kanskje en multiplier (MP) lock på cpu. dermed kan du kun øke fsb for å øke cpu hastighet. jo høyere FSB, jo høyere ytelse. denne må fjernes fysisk og det kan være litt tricky hvis du ikke har gjort det før.

kort sagt: optimalt sett skal du ha en MP opplåst cpu der du forsøker å få høyest mulig fsb/minneinstilling ratio, samt høyest cpu klokk.

Lenke til kommentar
Står i manualen:

FAQ question 1:

I cannot see some options that were included in previous BIOS after updating BIOS. Why?

Some advanced options are hidden in new bios version.  Please press CTRL and F1 keys after entering BIOS menu and you will be able to see these options.

5231336[/snapback]

Den har jeg lest.. Det var det jeg gjorde for å få menyen på det siste bildet jeg la ut.. Men den menyen kom ikke frem før jeg flasha Biosen..

Lenke til kommentar
prøv å få DRAM CAS latency ned på 2

bank interleave la stå på 4.

trp

tras

trcd så lav som mulig.  men cas er viktigst.

dram command rate ned i 1 viktig!

agp fastwrite AV!

er et par der jeg ikke husker på strak arm da det ikke er likt i alle bioser.  men se her for forklaring:

http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

dette er instillinger som har mye å si.  cas2 istedet for cas3 er ofte viktigere enn noen ekstra mhz på cpu. (og gjør du det riktig, får du begge deler :)

Men vær obs på at jo høyere FSB du kjører, jo mer krav stilles til minnet når det gjelder instillinger som CAS.  Her gjelder det å finne balansegangen som gir best ytelse.  Du har kanskje en multiplier (MP) lock på cpu. dermed kan du kun øke fsb for å øke cpu hastighet.  jo høyere FSB, jo høyere ytelse.  denne må fjernes fysisk og det kan være litt tricky hvis du ikke har gjort det før. 

kort sagt: optimalt sett skal du ha en MP opplåst cpu der du forsøker å få høyest mulig fsb/minneinstilling ratio, samt høyest cpu klokk.

5231365[/snapback]

Okey, da prøver jeg det! Takk for hjelpen så langt, du er tålmodig.. hehe..

:!:

Lenke til kommentar

Jeg flashet bios på nytt.. Nå kan jeg justere volten på Vcore inne i easytune programmet.. Hvor høyt er det forsvarlig å justere den? Den ligger på 1,5 standard.. Prøvde på 1,6 i stad og da fryste pcen på 2100Mhz.. Mulig det er minnet mitt som kuker det til for meg.. Skal prøve meg frem litt.. :)

Jeg kan også justere volten på minnet, den er på 2.5 standard.. Er det lurt å justere noe på dette? :hmm:

Endret av AnDtHo
Lenke til kommentar

det er lurt ja.

hold øye på temperaturen. så lenge den ikke overstiger 70 grader hadde jeg pumpet det som trengs. du når ikke farlige høyder på det hket der kan jeg tenke meg. hva var maksverdiene?

samme gjelder minnet. bare kjør de på høyeste instilling.

det når man beveger seg over en 1.9 med luftkjøling og over 3v på minnet at man må være forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...