Gå til innhold

En skam mot mennesket og frihet.

Anbefalte innlegg

Prisene er så høye i dag, fordi folk laster ned. Mindre folk som kjøper tvinger prisene opp for at det skal være lønnsomt.

5206654[/snapback]

Var musikk billigere FØR p2p-tjenester ble allment populære?

Var filmer billigere FØR DivX/XviD deling tok av?

Går platebransjen med underskudd?

Går filmbransjen med underskudd?

Hvis svaret er nei på disse spørsmålene tror jeg ikke påstanden din holder vann.

5209673[/snapback]

Dårlige spørsmål;

Kostnadene av produksjonen av CDplater etc har sunket over tiden, dog jeg husker den tiden 99,- eller rundt den prisen var vanlig for en cdplate, ikke 160-170 slik den er i dag.

"Var filmer billigere FØR DivX/XviD deling tok av?" Filmer før "denne tid" var gjerne VHS, og igjen; produksjonskostnadene kan ikke sammenlignes, ei heller sammenligne en VHS kasset opp mot en DVDplate, da kvaliteten på produktene er forskjellige.

"Går platebransjen med underskudd?

Går filmbransjen med underskudd?"

Regner med at du anntyder de ikke gjør det, så nei, de gjør vel ikke det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trodde du kommenterte musikken, men greit nok. Nei, jeg tror ikke Office pakken ville vært vesentlig billigere om alle hadde kjøpt den. Prisene på fx Win Xp har ikke sunket vesentlig fra lansering og frem til i dag. Så hvis teorien om at programmene blir billigere og billigere etter hver som lønnsomheten øket etter salg, så nevn gjerne noen MS produkter som viser dette.. Iflg min erfaring koster MS software det samme fra det lanseres til det fases ut. Ellers i musikk og softwarebransjen så blir ting billigere rett før det fases ut, men det er for å få solgt unna ev. varelager av gamle produkter, ikke for å gi rabatt fordi mange har kjøpt produktet.

Men correct me if im wrong  :

5209531[/snapback]

Her snakker vi da om prisen som blir satt før en eventuell lansering. Innbakt i denne prisen er gjerne en slags "buffer" som hindrer et underskudd ved dårlig salg.

Om MS klarer å skape en hype rundt produktet sitt før lanseringa kan de gjerne sette opp prisene da de regner med at folk kjøper det uansett, deretter settes prisen gradevis ned.

Når ting blir faset ut som du snakker om, er det selve butikken som kjører det tilbudet. Butikken har allerede kjøpt alle eskene med MS produkter, og da er det igjen opp til de å selge de vidre.

Prisene for software har dog forrandret seg etter som tiden har gått. Folk har generelt større tilgang til datamaskiner og internett, og dette igjen har en innvirkning på prisene. Jeg gidder ikke grave fram noen konkrete tall på dette.

Lenke til kommentar
Prisene for software har dog forrandret seg etter som tiden har gått. Folk har generelt større tilgang til datamaskiner og internett, og dette igjen har en innvirkning på prisene. Jeg gidder ikke grave fram noen konkrete tall på dette.

Det var du som opprinnelig kom med slike påstander om at piratkopiering fører til høyere priser. Jeg har lite tro på dette, og vi ser bla at prisen på DVD-filmer har falt endel i senere tid, selv om bransjen blir "truet på det groveste" fra internettpirater og det som verre er. Piratkopiering kan nok heller ha en gunstig effekt siden det tvinger produsenter til å ikke kreve altfor drøye priser for produktene sine.

Ang priser på software ser vi jo at Microsoft jevnt over har økt prisene på operativsystemene sine selv om de stadig har fått flere kunder. Windows er også trolig det dyreste av consumer-OS, og dyrere enn MacOS X, Solaris, og selvsagt Linux/BSD (døh!).

MS Office har også bestandig vært den dyreste kontorpakka, dyrere enn kommersielle alternativer som WordPerfect/Corel Office, Lotus Smartsuite, StarOffice selv om MS Office har solgt mange ganger så mye som konkurrentene. Det er rett og slett et rådyrt program for mange som egentlig bare trenger en tekstbehandler. Nå har de heldigvis fått ny konkurranse fra OpenOffice som er fri programvare, og gjør mer eller mindre samme nytten uten den heftige prislappen :)

EDIT: MS har også nå i det siste blitt presset til å gi ut en "billig"-versjon av Office for hjemmebrukere. Kan det ha en sammenheng med OpenOffice's økende popularitet?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kostnadene av produksjonen av CDplater etc har sunket over tiden, dog jeg husker den tiden 99,- eller rundt den prisen var vanlig for en cdplate, ikke 160-170 slik den er i dag.

"Var filmer billigere FØR DivX/XviD deling tok av?" Filmer før "denne tid" var gjerne VHS, og igjen; produksjonskostnadene kan ikke sammenlignes, ei heller sammenligne en VHS kasset opp mot en DVDplate, da kvaliteten på produktene er forskjellige.

"Går platebransjen med underskudd?

Går filmbransjen med underskudd?"

Regner med at du anntyder de ikke gjør det, så nei, de gjør vel ikke det ;)

5209732[/snapback]

Det som koster er å filme selve filmen (med latterlige lønninger til skuespillerne), ikke å trykke opp en haug dvd'er eller kassetter. Inflasjon på 30-40% siden 1990 må også kalkuleres inn i regnestykket.

At det er kopiering som fører til høye priser er bare en dårlig unnskyldning fra bransjen for å skvise mest mulig profitt ut av markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Torswin:

Stilnet ditt behov for musikk? Liker du ikke musikk eller? heh

Uansett synes jeg det er bra med anarki på nettet da det blir vanskeligere for en stat eller interessegruppe å kontrollere og sensurere det (hadde ikke faren for dette vært stor, så hadde saken vært en helt annen).

5206646[/snapback]

Lydkortet sluttet å funke!

Neida, orker ikke laste ned så mye lengere siden de pengegriske folkene gjør alt de kan for å ta folk... Tviler på at mamma og pappa blir særlig glad om det plutselig dumper ned ei regning på 20 000kr :whistle:

Lenke til kommentar
"Var filmer billigere FØR DivX/XviD deling tok av?" Filmer før "denne tid" var gjerne VHS, og igjen; produksjonskostnadene kan ikke sammenlignes, ei heller sammenligne en VHS kasset opp mot en DVDplate

Helt korrekt. Det er vel mye, mye billigere å trykke opp DVD-plater enn å produsere VHS-kassetter.

Jeg har heller ikke sagt at prisene blir høyere, men jeg prøvde å anntyde at prisene hadde vært forskjellige fra det de er i dag om ingen hadde drevet med piratkopiering. Dårlig formulert fra min side.

5209902[/snapback]

De hadde sannsyligvis vært høyere. Hvorfor? Fordi det ikke hadde vært noen konkurranse i markedet.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert for meg iallefall. Gi meg et billigere alternativ til kjøp av CDer og DVDer, ja da skal jeg jammen kjøpe flere av de, framfor å laste ned. Jeg foretrekker kjøpte varer, men noe av det er så sabla dyrt.

Om bransjene (nevner ingen spesifikke, ettersom jeg ikke har kunnskap på dette området) blir litt mindre hissige på avgiftsnivået, iallefall her i Norge, tror jeg det DVDog CD-salget vil gå opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...