kizzykazz Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Okei, kanskje 3000 kr er litt nølende, men vet rettogslett ikke hvor mye penger foreldrene mine vil bruke på julegaver i år Har altså lyst på et speilreflekskamera. Synst det er utrolig digg å ta bilder, og har sett nydlige bilder tatt av nettopp speilrefleks Så lurte på om dere kunne anbefale noen innen den prisklassen? (3000 + - ) Håper på svar! Mvh Kizz Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Det finnes ikke SÅ billige nye digitale speilrefleks, dessverre (da hadde jeg allerede kjøpt dem!). Her er en link til priser: https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=54 Det billigste koster 5000 (se bort ifra det første på listen, det er feilpriset og skal koste 20000 kr ca). Så du må nok ut med litt penger selv, kanskje, om du skal få et. Nå har jeg egentlig ikke noen anbefaling å komme med. Skal selv ha meg et Nikon D200 siden jeg har masse Nikon-optikk. Jeg tror egentlig jeg ville kjøpt et Olympus E-500 (har et bra innebygd støvfilter som ingen andre produsenter har). Men jeg har ikke sett eller prøvd det selv. Ellers har jo Konica Minolta Dynax 5D innebygd Anti-Shake, det har ingen andre produsenter i kamerahusene sine. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Ja muligheten for å få penger til jul ligger der også, og jeg kan altids greie å spytte inn til 5000 kr tror jeg. Må vurdere det litt mer før jeg bestemmer meg. Andre kommentarer? Mvh Kizz Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 jeg har 350D og er fint tilfreds. Ned og føl på dem - de er alle fine kameraer, så forskellen ligger mest i finsesser og "touch and feel" brugt er også en mulighed, men med den udvikling der er indenfor digikameraer, så ville jeg ikke købe noget før 350D/ D70 - med mindre du vil have prof. der er mere rubuste og f.eks vandtætte (nogle af dem. ) Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Ok! Noterer meg det Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hvis du er ute etter proffutstyr, er brukt veldig greit. Jeg ville vært litt skeptisk til noen som la ut en billig D70 eller 350D - det kan ligge mye forskjellig under. Hvis kameraet f.eks er brukt masse med serieopptak, kan det hende en nærmer seg holdbarheten på lukkeren (gjerne 70-120 000 eksponeringer) Hvis det har opplevd fuktighet, kan korrosjon på kretsene være underveis (slikt er mye mindre å frykte med proffmodellene.) For min egen del står det mellom Nikon D50 og Olympus E-500 nå. Begge får du med ei for begynnere greit kit-linse for under 6000. Hvis du liker konserter, tåke og dårlig lys, er nok Nikon (eller Canon 350D for litt mer penger) best, mens Olympus tar postkort-bilder mange kjøpere er vilt begeistra over. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Så visst jeg kjøper kun Olympus E-500 må jeg kjøpe en linse til 6000 kr ekstra? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Så visst jeg kjøper kun Olympus E-500 må jeg kjøpe en linse til 6000 kr ekstra? 5214056[/snapback] Neida! E-500 får du med kit-linse til litt under 6000. Nikon D50 får du med tilsvarende kit-linse til omtrent det samme, men linsa til E-500 er trolig et par hakk bedre. Canons tilsvarende 350D-pakke ligger litt høyere. Så er det et tilbud på E-500 med _to_ kit-linser til ca 7300 kr, og det tilbudet slår nok ingen nå, særlig kvaliteten tatt i betraktning. Jeg tror jeg ville gått for det, hvis det er mulig å skrape sammen nok penger. Fordi det opereres med flere ulike brikkestørrelser på digitalkameraene, regner en gjerne om til tilsvarende linser for et 35 mm kamera når en skal jamføre de ulike tilbudene. De to kitlinsene til E-500 vil da tilsvare 28-90 mm og 80-300, mens D50-tilbudet er ca 27-84 og 84-300. Med to sånne linser er du ganske godt dekka til mange formål. Det som mange ønsker seg i tillegg, er mer vidvinkel, mer lyssterk optikk, bedre muligheter for næropptak og evt sterkere tele. Dette vil jeg egentlig fraråde deg å kjøpe i første omgang, for her må en finne ut hva en trenger - ikke minst når det gjelder kvalitet. Med de to kitlinsene, vil du være bedre dekka enn folk med ultrazoom kompaktkameraer, pga bedre vidvinkel og større muligheter til å ta utsnitt i tele. Grunnen til at jeg drar inn alternativet med to kit-linser, er at jeg har brukt endel kompakt ultrazoom sjøl, og det er ikke sjelden jeg bruker sterkere tele enn det en får med 28-90-linsa. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Så visst jeg kjøper kun Olympus E-500 må jeg kjøpe en linse til 6000 kr ekstra? 5214056[/snapback] Neineinei! Han mente at du kunne få Nikon D50 eller Olympus E-500 med linse til rundt 6000. Kameraene selges ofte i pakker med kameraet og en linse: Nikon D50 + en 18-55mm-linse: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50889 E-500 med en 17.5-45mm-linse: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...58480&__redir=1 PS! Nikons brennvidder skal ganges med 1.5 for å sammenligne med gamle filmbaserte kamera, og Olympus med 2. Så Nikon D50 har en brennvidde som tilsvarer 27-82.5mm Olympus E-500 tilsvarer 35-90mm EDIT: Old news, visst... Endret 27. november 2005 av Det Skumle Fjellet Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Okei. Jeg er ikke så proff at jeg forstår alt du skriver nedover, men en del forstår jeg Så visst jeg finner et tilbud på E-500 med to kit-linser, så bør jeg altså slå til? Da visst prisen er ca 7300 kr? Det har blitt veldig dyrt etterhvert denne diskusjonen Trodde kanskje det bare var å kjøpe kamerahuset, så fikk jeg med en linse, så kunne jeg knipse bilder en stund til jeg fikk litt ekstra erfaring, og så kjøpe en bedre linse. Men jeg MÅ altså kjøpe en linse til kamera, uansett? Men har lest div. tester osv og kameraet har virkeli fått meg "nyforelska" Vet at onkelen min har et Canon kamera, speilrefleks, han kjøpte det for noen måneder siden for 7800 kr? Det er veldig bra, han kan zoome over fjorden der han bor, og nesten se hva "naboen" der borte spiser Og det er vel ca 2 km over. Men han har hatt enkelte irriterende problemer også. Senest igår så jeg bilder fra et bryllup som gikk i vasken... Brudeparet stod foran det store vinduet bakerst i kyrken, så ble vinduet lyst opp av sola (desverre) og da stilte kamera automatisk ned lysstyrken fordi det var så lyst ( der oppe). Så ansiktet deres ble helt svart. Mulgiheten for å skrape sammen nok penger er der, på konto, men vet ikke om jeg får lov :S Det er sykt irriterende med foreldre, for å få lov til å få kjøpe pc maste jeg i 1 år... Bare send inn flere tipps, og ting jeg burde vite osv Takk for svar Mvh Kizz EDIT: Litt sent ute! Hvilket av kamerene er best visst jeg sier at jeg liker å ta vanlige bilder? Mange bilder i bursdager, på friluftsturer, i fornøyelsesparker med blant annet bob? Eller er det brukerens erfaring som bestemmer hvilket kamera jeg bør velge? Bare noen raske spørs. Endret 27. november 2005 av kazzkizz Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Tør nesten ikke poste, for Capricorny er nok kjappere enn meg igjen. Begge kameraene er gode til slikt bruk. Og det høres kanskje ut som om du ikke trenger en zoomlinse helt ennå? Kanskje kjøpe et med kitlinse og heller kjøpe zoom senere (evt. få til bursdag... ) Begge kameraene er som nevnt gode, så jeg ville tatt det du har best inntrykk av. det som du syns er tøffest (eller finest etc.). Kanskje stukket innom en kamerabutikk og sett på dem hvis du har sjansen også. Jeg tror kanskje at E-500 er det mest avanserte av de to, og det har jo også dette støvfilteret så linsebytte (dersom du skulle skaffe en zoom) blir helt uproblematisk. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Tør nesten ikke poste, for Capricorny er nok kjappere enn meg igjen. Begge kameraene er gode til slikt bruk. Og det høres kanskje ut som om du ikke trenger en zoomlinse helt ennå? Kanskje kjøpe et med kitlinse og heller kjøpe zoom senere (evt. få til bursdag... ) Begge kameraene er som nevnt gode, så jeg ville tatt det du har best inntrykk av. det som du syns er tøffest (eller finest etc.). Kanskje stukket innom en kamerabutikk og sett på dem hvis du har sjansen også. Jeg tror kanskje at E-500 er det mest avanserte av de to, og det har jo også dette støvfilteret så linsebytte (dersom du skulle skaffe en zoom) blir helt uproblematisk. 5214593[/snapback] Ja personlig liker jeg best Olympus E-500 Synst det kameraet virker kult å se på, og så er det testen på dinside.no jeg spesielt liker. Det blir nok mamma og pappa og pengene som bestemmer, men fyflate, jeg skal ha et sånt et! Og nei, jeg trenger sikkert ikke en zoomlinse enda Endret 27. november 2005 av kazzkizz Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Virker som om du har bestemt deg allerede. Jeg har begynt å sikle på E-500 selv. Irriterende! Jeg skulle jo ha Nikon... Jaja, uansett: Lykke til med kameravalg/kjøp! Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Virker som om du har bestemt deg allerede. Jeg har begynt å sikle på E-500 selv. Irriterende! Jeg skulle jo ha Nikon... Jaja, uansett: Lykke til med kameravalg/kjøp! 5214676[/snapback] Ja det er ikke lett å velge. Men for meg var det kjemien som stemte med en gang Lykke til selv, si ifra visst du kjøper det da! Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 For all del, du kommer kjempelangt bare med kamera og vanlig kit-linse, til ca 6000 kr! Men jeg føler at i Olympus-tilfellet, får en så innmari mye mer ved å legge ut ca 1300 kr ekstra. Den andre kit-linsa kjøpt separat, koster vel omtrent 2200 kr, så en sparer endel også. Hvis onkelen din har fått et nytt 350D med kraftig kvalitetszoom til 7800, er det sikkert flere enn meg som er nysgjerrig på hvor han har handla.. Eksemplet med den svarte bruden sier noe om at en ikke kan stole blindt på noen slags automatikk. Når det gjelder "intelligent" lysmåling, så er kanskje Nikon D50 det beste alternativet nå, men jeg mener det er sprøtt alltid å overlate det til automatikken. Og både E-500 og D-50 gir deg bra muligheter for å kontrollere dette. Du kan f.eks spotmåle, dvs plukke ut en del av motivet som du ville hatt "passe grått" om det var svart-hvitt, og ta bildet etter lysforholda der. Lys/skygge i bildet sjekker du jo med en gang du har tatt det, og justerer målemetoden og evt tar på ny. Alle disse kameraene er veldig bra til allround-bruk som du skisserer, de fleste noenlunde oppegående brukere får jamt over gode resultater! Når en leser brukererfaringer, kan det være lurt å tenke over hvor kritisk hver enkelt bruker virker. Men til litt røffere bruk veit jeg folk har hatt litt problemer med 350D, og hvis jeg kjøper en D50, er det ikke for å ha den som turkamerat. Det kan virke som om E-500 er litt bedre, men ikke så veldig mye. Hvis røff behandling er viktig, er trolig det lureste å vente noen måneder til etterfølgeren av Olympus E-1 er lansert, og så kjøpe en E-1 med dens kitlinse på salg. (Hvis det er noen igjen da.) Dette går både på kamera og kit-linse: På E-1 har begge deler en byggekvalitet som holder proff-standard. Jeg ville ikke gjort dette, jeg hadde kjøpt en rimelig modell nå. Hvis du så etter hvert oppdager at du trenger noe mer robust, bytter du eller kjøper til slikt utstyr. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Virker som om du har bestemt deg allerede. Jeg har begynt å sikle på E-500 selv. Irriterende! Jeg skulle jo ha Nikon... Jaja, uansett: Lykke til med kameravalg/kjøp! 5214676[/snapback] Ja det er ikke lett å velge. Men for meg var det kjemien som stemte med en gang Lykke til selv, si ifra visst du kjøper det da! 5214681[/snapback] Hohoho! Er i samme situasjon sjøl, og jeg har vært Nikon-bruker i 35 år... Det jeg tenker, er at Nikon og Canon - og i neste omgang vi brukerne - har veldig godt av denne konkurransen. På Canon 350D er det helt klart gjort grep for at kameraet ikke skal konkurrere FOR bra med de dyrere modellene, og rekk opp hånda de som tror at Nikon ikke kunne gjort D50 BEDRE enn E-500 byggemessig, og til omtrent samme pris - dersom de hadde villet. Men D50 er allerede litt for bra i forhold til D70, som i sin tur er litt for bra i forhold til D2X...osv Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Den pakken Det skumle fjellet linket til, Olympus E-500, er utten batteri og lader. Laderen koster 1000 kr og batteri 600 så det blir 1600 kr ekstra. Skal jeg da også ha et stk. ekstra linse til 1700 kr blir det 3300 kr i ekstra, 6000+3300= 9330 kr. Det er litt mye tror jeg... Kan faktisk kjøpe en god pc til den prisen, men det ikke nødvendig for det har jeg! EDIT: Ok, var ikke sånn negativt men Det Skumle Fjellet Bare info. Endret 27. november 2005 av kazzkizz Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Den pakken Det skumle fjellet linket til, Olympus E-500, er utten batteri og lader. Laderen koster 1000 kr og batteri 600 så det blir 1600 kr ekstra. Skal jeg da også ha et stk. ekstra linse til 1700 kr blir det 3300 kr i ekstra, 6000+3300= 9330 kr. Det er litt mye tror jeg... 5214743[/snapback] Huff, jeg linket bare til en tilfeldig pakke for å illustrere at du ikke trengte en linse til 6000 kr. Jeg skal se om jeg ser noe bedre. EDIT: Fant ut hva innholdet i E-500-kitene er: http://www.olympus.no/consumer/dslr_E-500_Box_Contents.htm Du vil vel da ha det nest nederste som heter "E-500-kit". Her er en link til en pris på det: http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31728 Har ikke sjekket om det er det billigste i landet, men det skal ihvertfall være riktig kit! Endret 27. november 2005 av Det Skumle Fjellet Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Men bare sånn btw, så har fattern et gammelt Nikon kamera, 20 år ca, som ser helt fint ut men som ifølge han er ødelagd. Det fikk seg en smell sier han. Har rotet det fram igjen men mangler et lite batteri da, men det kan jeg skaffe. Men hadde vert kjekt om jeg/fagfolk kunne åpnet kameraet og kanskje funnet ut hva som er galt? Problemet er at bildene blir svarte.. =/ Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hvilket kamera er det da? Grunnen til at jeg skal kjøpe Nikon selv er at jeg har et Nikon F3 som har 3 meget gode objektiver som det er en skam at ikke er i bruk. Men angående å få kameraet fikset av fagfolk... jeg linker til min egen post her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=501948&hl= Manglende knapp--> 32 kr. Totalpris --> 2488 kr. Mer interessant er det om han også har noen gamle kvalitetslinser, men er de gamle nok vil de uansett ikke ha full funksjonalitet med Nikon D50 (lysmåling). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå