Mr Burns Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Jeg har nå satt satt sammen en ny pc, og brukte den gamle PSUen og kabinettet. Det starter ikke opp. Ikke en lyd. Ingen av viftene sviver. På hovedkortet er det en LED, som sier at det er strøm på hovedkortet. Den lyser som forventet. PSUen er ikke den kraftigste, men selv om den er 300w skulle den ha klart å starte opp systemet! Jeg har tatt ut alt del for del, utenom CPU og prøvd å skru på, men ingen suksess. Jeg har satt rammen i forskjellige slotter. Fjernet HD, floppy, DVD-brenner. Tatt av USB-braketter. Asus A8N-E Athlon 64 3200+ Asus N6200TC skjermkort 2x512 MB Geil Value RAM Aopen 300w PSU Hva nå? Hva kan være galt? Kan det være ATX-overgangen fra 20 til 24 pinner som smegger det til? Endret 25. november 2005 av Mr Burns Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Strømforsyningen er for svak. Det er ikke alltid at systemer klarer å starte opp med for lite strøm. Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Tror ikke det er PSU`en som er problemet. Har du plugget inn BEGGE strømpluggene? Det er en stor og en liten. Hvis du mangler den ene, er det ingenting som skjer, selv om lyset for strøm lyser. Lol, eg holdt på med det samme hovedkortet (bare at det var deluxe versionen), og da klarte jeg å klaske pci-e strømmen inn i den (etterpå aner jeg ikke hvordan jeg fikk det til ...de er jo ikke like i det hele tatt) Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Tror ikke det er PSU`en som er problemet. Har du plugget inn BEGGE strømpluggene? Det er en stor og en liten. Hvis du mangler den ene, er det ingenting som skjer, selv om lyset for strøm lyser. 5206945[/snapback] Er ikke helt sikker på hva du mener. PSU har vanlig 20pins kontakt, 4pins 12v kontakt og 8 pins flat sak. Har en 20 til 24 overgang, og plugget i 4pins kontakten. Så etter det jeg forstår har jeg plugget i begge. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Hei, jeg hadde nylig det samme problemet på en pc som jeg satte sammen for faren min. Problemet mitt var dette : Av/på knappen på en pc skal gi et signal fra en "pin" (kontakt på hk, der du kobler til bryteren) og til en annen "pin". Det er litt avhengig av produsent, var hvertfall det før, men noen skal ha "høy" signal (dvs +5v) og noen skal jordes (dvs legges til 0v). I mitt tilfelle var det det første som var tilfellet. Dette var et gammelt packard bell kabinett, som hadde en jordet bryter, slik at når jeg trykket på knappen la den "inn-pinnen" til 0v istedet for +5v. Den fikk med andre ord ikke "rett" signal for å slå seg på. Generelt kan man si det slik som dette : Hvis det ikke er noen tegn til liv når man prøver å slå på, dvs ikke noe lyd, ikke noe vifter eller noen ting, så er det som oftest en av 2 ting som er feil : 1. Det er en kortsluttning ETT eller annet sted ved hk. Dvs, at et eller annet punkt som IKKE skal ha jord er jordet. Det du kan prøve er å koble opp hele pc'en på et bord, uten kabinett, og så se om den starter da. Hvis den gjør det, så må du videre lete etter HVOR jordingsfeilen er. 2. Som i mitt tilfelle. Det blir sendt feil signal når du prøver å slå på pc'en, og den vil dermed ikke starte, da den ikke har blitt fortalt på rett måte at den skal slå seg på. Lykke til! Mvh Beej80 Lenke til kommentar
Haaheim Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Dette er kanskje et dumt forslag, men har du sjekket power knappen? Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Strømforsyningen er for svak. 5206892[/snapback] Den er ikke for svak Har du plugget inn "PWR_LED" riktig? Mange plugger inn denne ledniningen fra kabinett til HK feil og PC'n starter ikke. Se manual til HK. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Mange gode forslag her! Codeman: Ja, jeg har sjekket Powerknappen. Prøvde å koble resetknappen på i tilfelle powerknappen var gåen. Har også prøvd å kortslutte tilkoblingene for powerknapp med et skrujern. Det hjalp ikke. Beej80: 1: Tror ikke det er kortslutning på baksiden av hk. Kabinettet har bare 9 opphøyninger for skruer, og alle treffer ett skruehull. Skal prøve det utenfor kabinettet bare for å være sikker. 2: Skal sjekke det opp! Falcon_: Skal sjekke det med PWR_LED. Har egentlig ikke tiltro til at dette kan gjøre at det ikke virker, men skal sjekke. Andre forslag motta med takk. Skal prøve igjen på mandag! Lenke til kommentar
Klev1 Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Har du plugget til start-, reset- knappen, power LED, HDD LED og høytaleren riktig? Husk på polaritet. Vet at maskinen min ikke starter om jeg ikke kobbler på høytaleren min. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Ok, har nå testet ut de fgleste forslag. Foreløpig konklusjon er at PSU ikke er kraftig nok. Har prøvd med annen 24pins PSU, og det ser ut til å virke! Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Når du skrudde fast hovedkortet i kabinettet. Du skrudde ikke da i flere skruer enn det er hull til på HK? Dette gjorde eg sjøl engang med det resultat at AGP port ble kortsluttet. Og alt virket bortsett for svart skjerm... Skruen stod rett opp i kretsen på HK, og bare flaks gjorde at eg ikkje ødela noe. Problemet var relativt vanskelig å feilsøke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå