Gå til innhold

Problemer med D50


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med D50kameraet mitt som jeg nylig kjøpte.

I all sterkt lys blir det forstyrrelser i bildet i form av lilla farger.

Hva skal jeg gjøre?

Dette problemet har jeg hatt helt siden jeg fikk det, og det skjer uansett hvilken modus på kameraet jeg har.

 

Har jeg krav på nytt kamera/reperasjon?

Se vedlegg.

post-64497-1132928934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ganske normalt ut. Hvis lysstyrken kommer over et visst nivå så slutter antiblooming funksjonen på CCDbrikken å fungere.

 

På mitt D70 oppstår det når når jeg tar bilder direkte av solen ved visse kombinasjoner av lukkertider og blenderåpning.

 

Hvis det bare oppstår på grunn av solen så tror jeg ikke det er noe feil med kameraet ditt. Prøv å bruk mindre blenderåpning.

Lenke til kommentar

Få du fenomenet i medlys også? I så fall ville jeg tatt det opp med leverandør. Slike ting oppstår lett på digitalopptak i ekstreme forhold, og heldigvis kan mange av dem fjernes greit i bildehandling. Første tiltak er, som Kristalllo sier, å bruke mindre blenderåpning: Du kjører blenderprioritert med laveste du kan bruke. Bruk evt stativ! Hvis det er kit-linsa du bruker, er den neppe av de beste for motlys-opptak, jeg ville prøvd med andre. Hvis motlys er noe du vil jobbe mye med, er det kanskje en tanke å prøve med gråfilter, jeg har aldri brukt det sjøl, men brikken vil iallfall få litt mindre solstikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...