Beej80 Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Hei, håper noen kan gi meg litt tips og prosedyre her. (Og bare for å ha sagt det : Dette er IKKE et software-problem) Beklager trippelpostingen. Fikk problemer med siden når den skulle legge inn dette emnet Case : Lyn slår ned i telefonlinje, som da følger telenettet inn, gjennom en router, en switch og inn til mitt hovedkort (hk) som har et integrert nettverkskort. Resultat : Blåst nettverksdel, blåst USB, og muligens litt annet snacks. Greit, skaffer nytt hk. Installerer det. Reinstallerer Windows XP PRO. Installerer alle de nyeste drivere, og antivirus (Avast) og Kerio Personal firewall. Alt ser bra ut, men så dukker det et problem opp. Windows får blue screen of death ved tilfeldige tidspunkt. Jeg sjekket STOP koden som windows spyttet ut, og MS sier at dette er grunnet feil med minnet (RAM'en). Jeg laster så ned Memtest86, og kjører det. Finner den nette sum av 45,000 feil. Bestiller nytt minne, og i mellomtiden tar meg tid til å sjekke en og en av de 2 512 brikkene jeg har (TwinMos PC3200 DDR400, cl2.5). Finner feil på begge. Begynner å ane at det kanskje ikke er minnet som er feil. Men hvertfall i dag fikk jeg minnet, byttet ut det gamle, og joda... 1.6 mill!! feil. (Og da gadd jeg ikke kjøre testen lenger.) Altså. Minnet et bra. Det tar jeg for gitt akkurat nå, så får jeg heller revurdere det utsagnet senere. Jeg har da altså enten en problem med mitt nye HK (Gigabyte GA-7N400S-L). Eller cpu'en min, en AMD Athlon 3000+ XP. Jeg har ingen "reserve" cpu, og det er vel ikke akkurat så lett å oppdrive en. Er det noen som har noen tanker og ideer om hvordan jeg kan få sjekket hva som er galt ? HK eller cpu ? Jeg har det gamle hk'et, og det booter. Men det er jo ikke akkurat stabilt, vil jeg påstå. Hardware : AMD Athlon XP 3000+ Gigabyte GA-7N400S-L Motherboard (nForce2 chipset) Point of View gForce3 Ti4200XP 128Mb TwinMos PC3200 DDR400 cl2.5, Kit 1024MB, 2x512. 3 stk hdd'er og 2 dvdspiller/brennere. Mvh Beej80 Endret 25. november 2005 av Beej80 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Ved lynnedslag kan mye i pcen gå. For eksempel cpu, hovedkort og strømforsyning. Men erstattning av slikt går vel på forsikringen?? Edit: Trykk "Report" på innleggene du vil ha fjernet og be en moderator fjerne de. Endret 25. november 2005 av efikkan Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Ved lynnedslag kan mye i pcen gå. For eksempel cpu, hovedkort og strømforsyning. Men erstattning av slikt går vel på forsikringen?? Joda, forsikringen dekker ting. Men så er det jo da en egenandel på 1500kr, noe som utgjør nokså mye på en halvannet år gammel pc. F.eks det nye hk'et kostet bare 500, ny cpu ser ikke ut til å være å oppdrive. Nytt minne kr 870. PSU virker. Jeg får vel kanskje en 500 kr tilbake, max. De kalkulerer med nokså store verditap på PC'er så det er minimal av den aktuelle investeringsverien du får igjen. Sånn sett er nok den beste forsikringen et skikkelig godt overspenningsvern, som også dekker nettverket/bredbåndslinjen. Jeg kommer vel til å gå til anskaffelse av et slikt et. Dessuten har forsikringen et krav om at man må ha en "skadeattest" fra et it-firma. Jeg har heldigvis bekjente i den bransjen som vil skrive ut en slik attest til meg, men først må jeg få konstatert hva som er feil. Mvh Beej1980 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Da var feilen lokalisert. Når jeg puttet cpu'en tilbake på det andre HK'et sa det enkelt å greit at : HEY! Cpu'en din virker ikke, eller har endret seg siden sist". Sjekket bios'en som abit var snill nok til å fortelle meg at jeg burde gjøre for å sjekke om instillingene på cpu var riktig. Og det var de. Dette stemmer nok veldig bra, siden frekvensen på krasj og feil bare økte og økte etterhvert som pc'en ble benyttet. Sist jeg prøvd var den ikke brukendes i Windows da jeg fikk bluescreen hvert 5. min. Så, da var det bare å finne en ny AMD Athlon XP prosessor. Noen som vet om noen butikker som har ? Jeg har sett, men er ikke i stand til å finne noe. Mvh Beej80 Lenke til kommentar
Pandemonium Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Hva slags socket er det på HKet da? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. november 2005 Forfatter Del Skrevet 27. november 2005 Det er et Socket A hk. Men jeg fant en butikk som hadde CPU. www.sgh.no eller noe slikt. De hadde tilsvarende cpu som jeg hadde. Så da sitter jeg bare å venter på den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå