Gå til innhold

Hvilken slange er best

Anbefalte innlegg

Hm, vet ikke om det er noen skrytefaktor akkurat. :hmm:

De er kanskje ikke like pene å se på, men Myron har jo allerede forklart det meste av fordelene en slik slange har.

I den nyeste maskinen her, har jeg ikke mindre enn 33(!) forbindelser mellom slange og nipler, og ingen av dem er utstyrt med noen form for slangeklemmer!

Det tror jeg rett og slett ingen tør våge seg på, med en vanlig PVC-slange, og sier vel sitt om hva en riktig montert silikonslange står for. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

33 faktisk.... Men så skal det og sies at du er av de ekstreme, på alt egentlig.

Litt ot, så har freezer-kjøleren kommet, venter på en eheim 1250 for å få opp flowen, og skal prøve omorganisere på radiatorsettingen, kanskje kaste inn en liten radiator, eller to til :p Kanskje jeg trenger pumpene i paralell for å få nok flow. Den tid den sorg.

Og Skrue, jeg har ikke glemt det ;)

Lenke til kommentar
Da skal du i så fall bruke slanger med 5/16" ID, som tilsvarer 8mm. Om du sjekker niplene dine, så vil du antakelig se at hullet i disse måler mindre enn 8mm.

Det skal gi en god og sikker forbindelse mellom slange og nipler.

5223014[/snapback]

om en har nippel som er 8 mm i innerdiamter og bruker slange som også har 8 mm i innerdiameter så vil jo flow i systemet møte større motstand i dette sammenlignet med et system der niplene er 8 mm innerdiameter og slangene har 10 mm i innerdiameter? :hmm:

Lenke til kommentar
om en har nippel som er 8 mm i innerdiamter og bruker slange som også har 8 mm i innerdiameter så vil jo flow i systemet møte større motstand i dette sammenlignet med et system der niplene er 8 mm innerdiameter og slangene har 10 mm i innerdiameter? :hmm:

5226809[/snapback]

Ja, det er i og for seg riktig, isolert sett.

Men i de fleste sammenheng hos oss, er slangelengdene såpass beskjedne at gevinsten allikevel ikke blir påfallende stor.

"Hovedsynderen" er og blir allikevel blokka / blokkene. Disse vil i de aller fleste redusere vannmengden gjennom systemet såpass mye, at selv en 8mm slange neppe vil representere et stort problem.

Dermed skal jeg ikke påstå at man ikke kan få et forbedret resultat med grovere slanger. Men gevinsten vil uansett være ubetydelig.

Om ikke så alt for lenge, kan jeg sannsynligvis få mye mer klarhet i disse tingene, når jeg etterhvert får testbenken for pumper og blokker ferdig.

Jeg har laget den slik at man godt kan "shunte" inn et eksisterende system i benken, og dermed vil man (i alle fall i mine oppsett) få et helt konkret resultat mht flow gjennom forskjellige slangedimensjoner, og også hvilken betydning en redusert flow har for temperaturene i systemet.

Lenke til kommentar

5226809[/snapback]

Ja, det er i og for seg riktig, isolert sett.

Men i de fleste sammenheng hos oss, er slangelengdene såpass beskjedne at gevinsten allikevel ikke blir påfallende stor.

"Hovedsynderen" er og blir allikevel blokka / blokkene. Disse vil i de aller fleste redusere vannmengden gjennom systemet såpass mye, at selv en 8mm slange neppe vil representere et stort problem.

Dermed skal jeg ikke påstå at man ikke kan få et forbedret resultat med grovere slanger. Men gevinsten vil uansett være ubetydelig.

Om ikke så alt for lenge, kan jeg sannsynligvis få mye mer klarhet i disse tingene, når jeg etterhvert får testbenken for pumper og blokker ferdig.

Jeg har laget den slik at man godt kan "shunte" inn et eksisterende system i benken, og dermed vil man (i alle fall i mine oppsett) få et helt konkret resultat mht flow gjennom forskjellige slangedimensjoner, og også hvilken betydning en redusert flow har for temperaturene i systemet.

5227795[/snapback]

Interessant! Er det mulig å få et estimat på hvor lang tid det vil ta før vi får lese disse resultatene ?

Lenke til kommentar
Interessant! Er det mulig å få et estimat på hvor lang tid det vil ta før vi får lese disse resultatene ?

5228855[/snapback]

Vel, benken begynner i alle fall å nærme seg ferdig!

Det som nå i grove trekk mangler, er et power / evnt PSU for 12v til 12v pumper og bakgrunnsbelysning for flowmeterne.

De nærmeste kveldene blir imidlertid hektiske, jeg har noen andre oppgaver jeg må prioritere.

Til helgen blir "krokodillen" 50 år, og dermed ryker nok det meste av både lørdag og søndag!

Helgen etter blir det Roma-tur, og da går også den føyka.

Men den bør i alle fall stå ferdig før jul!

Slik ser benken ut:

Benk.jpg

Lenke til kommentar

5228855[/snapback]

Vel, benken begynner i alle fall å nærme seg ferdig!

Det som nå i grove trekk mangler, er et power / evnt PSU for 12v til 12v pumper og bakgrunnsbelysning for flowmeterne.

De nærmeste kveldene blir imidlertid hektiske, jeg har noen andre oppgaver jeg må prioritere.

Til helgen blir "krokodillen" 50 år, og dermed ryker nok det meste av både lørdag og søndag!

Helgen etter blir det Roma-tur, og da går også den føyka.

Men den bør i alle fall stå ferdig før jul!

Slik ser benken ut:

(Bildet redigert bort)

Ser du liker kobber rør ja som jeg ser på vannkjølings systemene du har postet her i forumet flere ganger i diverse tråder... ;)

Lenke til kommentar
Okei...For jeg bruker noen slanger jeg kjøpte på komplett tror jeg..De er kjempe stive og er nesten umulige å få bøyd...Men jeg har brukt noen albuer jeg kjøpte på microplex for å få bøyd de til..Så det virker nå, men jeg vil gjerne ha noen myke slanger..

Men jeg har jo tenkt på å bytte ut vannkjølinga mi etterhvert så vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Men en kompis kjøpte et waterchill sett for ikke så lenge siden og han fikk med noen slanger som var myke og fine...Mener det var waterchill slange..Men de koster jo 49,- meteren på komplett....

Men jeg fant noen slanger på denne linken: http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...roducts_id=1108

Noen som har noe info om de? Hvordan de er til å bøye og slikt?

Takker

5214038[/snapback]

Siden du har Waterchill så er det greit å bruke Waterchill-slangene du får kjøpt på komplett, de er vel 8mm ID/10 OD og går med litt makt inn på en 3/8" OD nippel. Testet slangen med en "3/8 toms OD high flow" (helt til venstre i bildet) nippel fra Danger Den i går, den sitter knallstramt på nippelen. Har ikke testet for lekkasjer, men kan overhodet ikke tenke meg at det vil skje. Måtte legge slangen litt i vann på 70-80 grader for å tre den på nippelen. Brukte ikke fett eller noe for å få den på, men måtte slite noe vanvittig for å dra den av etter at den hadde blitt kald.

post-38456-1133386112_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk!

Det har jo tatt sin tid ja, og ennå er den ikke helt ferdig.

Må bl.a finne en universalløsning for tilkobling av pumper som ikke kan legges i tanken, i tillegg til noen andre detaljer.

Og resultater skal det nok bli etterhvert, så fort jeg får sakene i drift!

Lenke til kommentar
Jeg skal nok bytte ut den vannkjølinga mi til noe jeg setter sammen hos microplex... Men lurer på om jeg skal ha 1/2"ID eller 3/8"ID...Hva er best og ser best ut?

Skal ha det i et cm stacker

5234389[/snapback]

Det er vel hipp som happ. Etter det jeg har lest her og på Asetek sitt forum der det har blitt testet så er forskjellene helt marginale. Hva som ser best ut må vel du avgjøre. Er en del bilder på tråden "hvordan ser din vannkjøling ut".

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Trenger nye slanger jeg og. De slangene som fulgte med alphacool settet er stive! Slangebitene må være ganske lange før de kan ta en drastisk sving uten å "brekke" altså nærmest stoppe waterflowen. Er det meningen at man må bruke makt for å bøye slangene i motsatt retning enn den retningen de var da de lå på rull? For med disse er dette en håpløs oppgave :(

Hva slags slange fåreslår dere at jeg kjøper og hvor? Er ikke ute etter dyre-silikon slanger og slangene må være å få kjøpt i en nettbutikk (helst en litt kjent en).

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Jeg skal nok bytte ut den vannkjølinga mi til noe jeg setter sammen hos microplex... Men lurer på om jeg skal ha 1/2"ID eller 3/8"ID...Hva er best og ser best ut?

Skal ha det i et cm stacker

5234389[/snapback]

"Teoretisk" sett er vel 1/2" bedre, men som sagt veldig liten forskjell i praksis. Dog synes jeg at 1/2" tar seg bedre ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...