Gå til innhold

Flere operativsystemer på en PC

kingkop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette skal egentli maskinen klare selv å ordne opp i etter at du har lagt inn operativsystem nr 2. Går derfor ut ifra at du har lagt inn et nytt uten å legge inn det andre på nytt eller no slikt? Du kan gå inn i msconfig og tabben som heter Boot.ini, her skal du kunne legge til hva som skal vises. Men dersom du ikke vet hva du gjør, så IKKE bøll her!

Lenke til kommentar
Siden dette er i Win forumet regner jeg med at du vil installere forskjellige versionner av Win.

I så fall så er det letteste å installere gamleste win først.

98 > ME > 2k > XP etc.

5205073[/snapback]

Hmmm begge windowsene er installert fra før. Betyr det at jeg må slette alt og begynne på nytt??

Lenke til kommentar
Dette skal egentli maskinen klare selv å ordne opp i etter at du har lagt inn operativsystem nr 2. Går derfor ut ifra at du har lagt inn et nytt uten å legge inn det andre på nytt eller no slikt? Du kan gå inn i msconfig og tabben som heter Boot.ini, her skal du kunne legge til hva som skal vises. Men dersom du ikke vet hva du gjør, så IKKE bøll her!

5205080[/snapback]

Kjørte windows professional på en disk og home edition på en annen. Disken med professional ble byttet ut, og XP professional ble lagt inn på den. Da dette ble gjort hadde jeg koblet ut disken med Home edition, men koblet den inn igjen når installasjonen av Professional var ferdig.

Årsaken til at jeg koblet ut Home edition disken var at maskinen ikke ville starte opp da jeg fikk en feilmelding. Feilmeldingen kom muligens pga disken som i utgangspunktet var en slave, og koblet opp deretter med ATA kabeln, nå ble master. ATA kabeln var ikke lang nokk til å feste master kontakten på Home Edition disken, og jeg orket ikke skru den løs. Derfor koblet jeg den ut.

Da startet maskinen formateringen på den nye disken som normalt.

Håper dere skjønner dette :blush: ...

Lenke til kommentar
Nei, som miXer sa så kan du endre i boot.ini for å få en meny.

På hvilken måte er de installert? samme disk/partisjon eller forskjellige?

5205090[/snapback]

De er installert på to fysiske forskjellige HDDer. En er satt som master (XP Professional) og en som slave (XP Home Edition)

Lenke til kommentar

Du må enten legge til det som trengs i msconfig->Boot.ini, eller så er jeg redd at du må legge inn den nyeste versjonen av operativsystemet ditt på nytt. Med begge diskene tilkoblet!

Ellers så kan du prøve å stappe i XP prof Installasjons CD'en din, og kjøre recovery console, og prøve fixboot!

Endret av miXer
Lenke til kommentar
Du må enten legge til det som trengs i msconfig->Boot.ini, eller så er jeg redd at du må legge inn den nyeste versjonen av operativsystemet ditt på nytt. Med begge diskene tilkoblet!

Ellers så kan du prøve å stappe i XP prof Installasjons CD'en din, og kjøre recovery console, og prøve fixboot!

5205868[/snapback]

I System Configuration Utility får jeg ikke opp Boot.ini taben. Får opp system ini og win.ini...

Går det an å redigere noe her tro??

[boot loader]

timeout=1

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Men egentlig har jeg mest lyst til å installere XP på nytt.

Endret av tranceman
Lenke til kommentar

Jeg tok å reinstallerte XP. Denne gang tok jeg ikke ut disken med Home Edition.

Den ser ikke ut til å ha registrert denne uansett. Under oppstart starter XP Professional automatisk. Når jeg høyreklikker på min datamaskin - properties - advanced - startup and system recovery - default operating system, så er det kun XP Professional som kan velges.

Jeg føler sinne brygge seg opp og tror det er best å styre unna denne tykjemaskinen resten av kvelden :mad:

Lenke til kommentar
Kommer til å levere maskinen til service.

Tror ikke dette er nødvendig. Du kan heller prøve å legge til en ny oppføring/linje i boot.ini.

Start | Kjør | c:\boot.ini [enter]

Legg til følgende linje nederst:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home" /fastdetect

Er ikke sikkert denne funker hos deg, men hvis du starter Home Edition, kan du jo bare kopiere den linja som står der...

Hvis ikke du får det til da, kan du kjøre en kommando fra "Recovery Console" (hvis du ikke vet hvordan du starter den, søk på nett!).

bootcfg /rebuild leter etter Windows-installasjoner på diskene og legger dem til i boot.ini-filen. Søk etter bootcfg på nett for fremgangsmåte.

Har gjort dette selv og det funket :thumbup:

Lykke til!

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar
Kommer til å levere maskinen til service.

Tror ikke dette er nødvendig. Du kan heller prøve å legge til en ny oppføring/linje i boot.ini.

Start | Kjør | c:\boot.ini [enter]

Legg til følgende linje nederst:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home" /fastdetect

Er ikke sikkert denne funker hos deg, men hvis du starter Home Edition, kan du jo bare kopiere den linja som står der...

Hvis ikke du får det til da, kan du kjøre en kommando fra "Recovery Console" (hvis du ikke vet hvordan du starter den, søk på nett!).

bootcfg /rebuild leter etter Windows-installasjoner på diskene og legger dem til i boot.ini-filen. Søk etter bootcfg på nett for fremgangsmåte.

Har gjort dette selv og det funket :thumbup:

Lykke til!

5218847[/snapback]

Takk for forslaget, men nå er maskinen levert. Skal imidlertid lagre denne tråden bare sånn just in case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...