Gå til innhold

Hvilke kvalitet på mp3'ene?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Når jeg legger musikk inn på maskinen min så kan jeg velge hvilke kvalitet jeg vil ha. Samtidig som jeg vil bruke minst mulig plass så vil jeg ha best mulig lyd.

Så det jeg lurer på er hvor langt ned i kvalitet kan og bør jeg gå uten at mister noe særlig av lytte opplevelsen.

Jeg vil kun spille av musikken enten i et enkelt headset eller via speakerene på laptopen, så utstyrert er ikke crem-della-crem akkuratt! ;)

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som motsier en gang.? :p

BTW : "et enkelt headset eller via speakerene på laptopen"

Da trenger du neppe mere en 128kbps, kansje du ikke en gang hører det på 96kbps hvis det er dårlige headsett....

Men så skal du bruke det til noe annet senere å da er det greit å lage det i grei kvalitet med en gang....

(fortsatt bare min mening)

Lenke til kommentar

Fant noe på en amerikansk nettside, ett nytt format, ACC+, det var lagt ut en eksempelfil med oppløsning på 28 kbps, og det gikk faktisk an å høre at dette var musikk!

Men er det dette folk ønsker?

Først ble LP-platen fjernet til fordel for CD-platen, så kom MP3-fomatet.

Og alle er kun interessert i å få mest mulig for minst mulig!

OK dersom du bare skal ha rytme til en workout, men dersom du ønsker å lytte til musikk?

Bruker selv kun ikke-komprimerte .wav-filer (kjøper ikke dårlige musikkfiler på nett!!), og så stor harddisk-plass som mulig på spilleren (har en 60 Gb iPod Photo og en 40 Gb iRiver iHP-140), pluss diverse eksterne/portable/miniature DAC og forsterker, samt ordentlig hodetelefon/øreplugger),

og dette gir meg mulighet til å helt koble bort omgivelsene og lytte når jeg får mulighet og tid.

Har hatt små MP3-spillere, flashminne-spillere, men dette er kun for workouts/midlertidig bakgrunnsmusikk.

Og selv her er alt under 192 kbps for dårlig!

Lenke til kommentar

Dette er jeg faktisk en smule interessert i jeg også:

Har nettopp begynt å rippe noen favorittcd'er for å bruke med en relativt enkel mp3spiller (somjeg ikke har fått tak i enda)

Jeg har brukt 128kbps, og tenkt at det holder sikkert. Synes forsåvidt det høres helt greit ut direkte fra pc - brukbart headset. Spørsmålet blir om det vil tape seg i overføringa til mp3-spiller?

T'Weed

Lenke til kommentar

hvis du hadde giddet å lese svarene du får før du stiller dumme spørsmål hadde du fått svaret på det ja. lame brukes til å lage mp3 filer. du må laste ned en frontend(grensesnitt som legger seg oppå) så bruker du de kommandoene som er beskrevet i LINKEN over (hydrogenaudio...).

Endret av eternal
Lenke til kommentar
hvis du hadde giddet å lese svarene du får før du stiller dumme spørsmål hadde du fått svaret på det ja. 

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme (og unødvendig frekke) svar.

T'Weed

5224189[/snapback]

Ikke til å begynne med nei, men

Dumme spørsmål er når tidligere svar ikke studeres :p

Men nå fikk han et til, håper han blir fornøyd da.

Som sagt råder jeg deg til å lese den linken, og du vil da komme frem til at for å lagre på hd i cd kvalitet bør du encode i alt preset standard. hvis plassen er et tema som på mp3 spiller ville jeg brukt alt preset medium, eller kan du se på r3mix.net. r3mix.net prefix er en god størrelse/kvalitet instilling.

Lenke til kommentar
Som sagt råder jeg deg til å lese den linken, og du vil da komme frem til at for å lagre på hd i cd kvalitet bør du encode i alt preset standard.  hvis plassen er et tema som på mp3 spiller ville jeg brukt alt preset medium, eller kan du se på r3mix.net.  r3mix.net prefix er en god størrelse/kvalitet instilling.

5224239[/snapback]

Hvis du hadde lest linken hadde du anbefalt -v2 isteden for aps :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...