Gå til innhold

Plexi med lys i

Anbefalte innlegg

Har en plexi plate her som det er inngravert et mønster i. Det skal framheves med hjelp av lys rundt kantene, slik som her: http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&...outer/index_eng

Problemstillingen min akkurat nå, er at glasset mitt har helt blanke kanter (ja, du leste riktig) Bør jeg matte kanten med litt sandpapir for max lyseffekt i mønsteret, eller skal jeg beholde den blank?

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-08-30 23:53 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke andre plexiplater her som er blanke. Veldig lett og få den matt, meget vanskelig og få den blank igjen... Men har tenkt litt på det, og spurt meg selv: Hvorfor monteres alle slike lyskilder på kanten av plexiglasset, og ikke bare rett mot det? Sannsynligvis fordi kanten i 99% av tilfellene er helt matt. Uheldigvis er jeg den ene prosenten, og for problemer og skjekke dette ut først...

Lenke til kommentar

Hele ideen med dette er å føre lys inn i glasset. Når lyset treffer inngravert mønster, sendes det ut av glasset. I motsatt fall drar det videre til det kommer seg ut av glasset andre steder. Det beste du kan gjøre, er faktisk å feste sølvpapir eller aluminiumsfolie (blank side inn mot kanten av glasset) rundt kantene, og så bore et hull midt i glasset der du monterer lyskilden (tenker på LED). På denne måten vil du utnytte lyskilden maksimalt. MEN: husk at kantene skal være så nær 90 grader på glassflaten som mulig.

-yummy-

Lenke til kommentar

På toppen, bunnen eller en av sidene. Cluet er at du sender inn lys på _kanten_ av glasset:

------------------------

D

------------------------

D = lyskilden.

Lyset vil da brytes og sendes ut av glasset der mønsteret er (mønsteret må graveres inn i glasset).

Dette vil ikke gå:

------------------------

D ' ' ' '

------------------------

(' = mønster)

siden lyset ikke kommer fram til strekene til høyre.

Altså må man sørge for at de ytterste strekene i mønsteret er veldig grunne, og strekene i midten dype. Jo enklere mønsteret er, jo bedre blir det. Det kan også lønne seg å sende lys inn fra flere kanter.

-Y-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...