Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så si meg... kjenner noen japser og eg hørte de si på telefon:"mas mas" og "jadda jadda". vet ikke hvordan det staves...Men hva betyr det?

5661456[/snapback]

Vanlig å si "Mushi mushi" når du svarer i telefonen på japansk.

5661704[/snapback]

 

det skrives "moshimoshi" om du man skal være pirkete :tease:

 

Jeg kan vel det basic delen.

Har lyst til å gå på en type skole som er i oslo en plass.

5981502[/snapback]

 

"Moshi moshi", ja.

 

For mushi betyr virus eller basill på norsk. Altså, "bug" på engelsk (her er det ikke snakk om krypdyr som edderkopper).

6036919[/snapback]

 

Og meshi = mat :b

Niku = kjøtt, btw.

 

 

Og jeg leste en plass at "dattebayo" var noe man sa for å understreke noe.

Et poeng osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Yamete! Oshiri ga Itai! = Stopp! det gjør vondt i rumpa!

 

:p  er det eneste jeg kan

5205015[/snapback]

Lurer på kva slags film du har sett på :hmm:

 

 

Hehe, anyways: Takk for denne tråden. Har lært mye igjennom her.

Men kan noen peke meg mot eit japansk læreprogram? Eit som helst kan kjørest med OS X.

Har vært innom JapaneseNOW!, men lurer på om der er eit betre? Pluss ein tusenlapp er litt mye.

Endret av CBlomvik
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Noen som vet hva "ari masen (ga)" betyr? (Helt sikkert skrevet feil.)

6996384[/snapback]

 

Arimasen (ありません) betyr vanligvis (er ikke/ har ikke) og er en negativ bøyningsform av verbet Aru(ある)

 

hvis ga(が) er lagt til i slutten av setningen har den egentlig ingen mening. Blir ofte brukt for å myke opp setningen. Som oftest av kvinner men menn kan også bruke det.

 

nihon jin dewa(jya) arimasen. (日本人ではありません)

"jeg er ikke japansk"

 

En god side for å begynne å lære seg bruk av verb og setningsoppbygning er:

Japanese Verbs

ドモ リガタ ゴザイマシタ

 

Det du skrev var "domo rigata gozaimashita" og du brukte Katakana. Dette blir vanligvis skrevet i Hiragana som Doumo arigatou gozaimashita (どうもありがとうござい.ました).

Endret av Keet
Lenke til kommentar
Gutt oppå fly = Hikooki no ue ni iru otokonoko

 

Hikooki=fly

otokonoko=gutt

 

 

Jente og hund = onnanoko to inu

 

gutt i bil = kuruma no naka ni iru otokonoko

7242587[/snapback]

Tydelig at du har brukt Rosetta Stone :yes:

 

Selv lærte jeg mange japanske gloser da jeg leste gjennom Shōgun-bøkene for en tid tilbake, dette fikk øynene mine opp for dette mystiske språket. Kommer nok sikkert til å prøve meg å lære meg det flytende, men først må jeg lære på nytt mitt opprinnelige morsmål - filippinsk. Dette håper jeg at Rosetta Stone kan hjelpe meg littegranne med...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har planer om å ta japansk gjennom Folkeuniversitetet, men denne tråden er jo et fint sted å begynne.

7777338[/snapback]

 

 

Må bare si en ting om folkeuniversitetet; så vidt jeg kan se i studiekatalogen deres, går de veldig tregt framover.

 

Hvis japansk på universitetet (UiO) går like fort framover som kinesisk, går de igjennom det en lærer på japansk 1 på folkeuniversitetet i løpet av den første uken.

 

Til sammenligning; det som er målet med kinesisk 1 (se her: http://www.fu.no/kurs.asp?avd=&kurs=28260), som jo tross alt er ganske mye mer enn japansk 1 (http://www.fu.no/kurs.asp?avd=&kurs=29150), går man igjennom på kanskje tre eller fire uker på UiO. Og da studerer man bortimot gratis.

 

Men, hvis du ikke har planer om å studere språket er det jo en veldig grei måte å få en første smakebit, men med litt disiplin og en god bok (du kan sjekke pensum for japansk 1 på UiO her: http://www.uio.no/studier/emner/hf/ikos/JA...ensumliste.xml) kommer du nok ganske lagt, litt billigere...

Lenke til kommentar

Jeg har sykt lyst til å lære meg Japansk! :D Har begynt å interessere meg for japansk kultur og spesielt mat-tradisjoner i det siste.

Snakker med noen kompiser om å dra til Tokyo etter vi har flylt 18, dvs. våren 2009. :D

 

Men BrageC fikk meg til å tenke på at det kanskje er mulig å gå VGS i japan? Må undersøke det. Hvis noen vet noe om det, PM meg.

 

Anyways, skal lese litt her og se om jeg kan lære meg litt japansk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...