Rivers Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Så si meg... kjenner noen japser og eg hørte de si på telefon:"mas mas" og "jadda jadda". vet ikke hvordan det staves...Men hva betyr det? 5661456[/snapback] Vanlig å si "Mushi mushi" når du svarer i telefonen på japansk. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Har begynt å studere Hiragana... Har lært: Hele dritten!! :D Endret 26. februar 2006 av midnight_walker Lenke til kommentar
Zeo Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 midnight_walker Du vet at med noen få taste trykk så kan du innstallere Japansk font på maskinen din sant? slik at du faktisk skriver あ い う え お og ikke a i u e o ? Sjekk ut FAQ'en på tjp.com, der står det ganske utfyllende hvordan du gjør det. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Zeo Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 (endret) どういたしまして Np がんばって! Lykke til! Endret 26. februar 2006 av Zeo Lenke til kommentar
Solid Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Etter å ha sett naruto lurer jeg på hva ''dattabayo'' eller hvordan det skrives, betyr? Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Datte betyr "Men" eller "Fordi"... Veit ikke hva bayo betyr... Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Ser ikke Naruto selv, men ser mange diskuterer det, men ingen vet sikkert. Setningen kan brytes opp på flere måter, men forøvrig er det vel bare noe Naruto sier for å fremheve setningen sin. http://forums.animesuki.com/showthread.php?t=97 Lenke til kommentar
cheeplix Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 (endret) Noen som kan bekrefte/avkrefte at ordet for suppe, mensen og tante er det samme bare med forskjellig trykk? Edit: Hmm, det var vistnok kinesisk. Noen som vet nonetheless? Endret 12. mars 2006 av Cheezcake Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Kom over en utrolig nyttig side: http://jls.phreadom.net/ Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 @Cheezcake: mulig du tenker på obaasan (med lang a): bestemor obasan (med kort a): tante Det er slett ikke bra å blande disse. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Prøvde å lære meg japansk, tysk og fransk for litt over et år siden, men har glemt mesteparten nå. Stoppet ikke fordi jeg ikke gadd mer, men fordi pcn strøk med og det var på den jeg hadde alle læremidlene. Det jeg brukte for å lære meg språkene var undervisningsvideoer jeg hadde "kjøpt" (get my drift?) og Pimsleur sine språk-mp3er. Absolutt å anbefale for de som er interessert i å virkelig gå til gangs. Hun læreren i undervisningsvideoene het forresten Althouse til etternavn hvis noen som allerede har serien lurer på om det er den jeg snakker om. Husker ikke hva selve serien het. Hadde to av dem, serru'. Lenke til kommentar
Raiha Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Etter å ha sett naruto lurer jeg på hva ''dattabayo'' eller hvordan det skrives, betyr? 5742205[/snapback] Dattebayo er ett slags uttrykk som visstnok er spesielt for Naruto. Jeg tror ikke det betyr noe spesielt, men det kan trekkes likheter til visse personer som alltid avslutter setninger med "liksom", "da" eller "på en måte". Hvis du skjønner hva jeg mener, lissom Lenke til kommentar
Raiha Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Når man snakker om sin egen familie bruker man gjerne disse: Chichi - pappa Haha - mamma Ani - Storebror Ane - Storesøster Imoto - Lillesøster Ototo - Lillebror Eks: Watashi no chichi wa tanoshii desu (min pappa er morsom) Eller: Watashi no imoto wa kawaii desu (min lillesøster er søt) Når man snakker om andres familie er det viktig å bruke disse: Oka-san - Mor Otou-san - Far Onii-san - Storebror One-san - Storesøster Eks: meg: Kare wa anata no Onii-san desuka? (Er det din storebror? (bokstavelig: er han din storebror, Kare = Han)) Person: Hai, kare wa watashi no Ani desu. (Ja, det er min storebror) Man kan også bruke disse, hvis man snakker om en som er eldre enn seg selv i familien. Håper dette var til hjelp :!: Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Så si meg... kjenner noen japser og eg hørte de si på telefon:"mas mas" og "jadda jadda". vet ikke hvordan det staves...Men hva betyr det? 5661456[/snapback] Vanlig å si "Mushi mushi" når du svarer i telefonen på japansk. 5661704[/snapback] det skrives "moshimoshi" om du man skal være pirkete Jeg kan vel det basic delen. Har lyst til å gå på en type skole som er i oslo en plass. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Første leksjon begynner her: Uttalen er grei og ikke for rask. Obs: ta ikke alt du ser der like seriøst... Lenke til kommentar
Kasius De'Vias Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Så si meg... kjenner noen japser og eg hørte de si på telefon:"mas mas" og "jadda jadda". vet ikke hvordan det staves...Men hva betyr det? 5661456[/snapback] Vanlig å si "Mushi mushi" når du svarer i telefonen på japansk. 5661704[/snapback] det skrives "moshimoshi" om du man skal være pirkete Jeg kan vel det basic delen. Har lyst til å gå på en type skole som er i oslo en plass. 5981502[/snapback] "Moshi moshi", ja. For mushi betyr virus eller basill på norsk. Altså, "bug" på engelsk (her er det ikke snakk om krypdyr som edderkopper). Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 http://www.languagebug.com/products.htm Program for å lære seg kana og kanji på mobilen. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 Ja, har det... Det hjelper utrolig når du skal lære deg hiragana og katakana. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå