Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Hanske, blir det dyrt for deg å være der så lenge?

 

Jeg er ikke helt sikker på hva det kostet, ettersom mor og far har betalt, men så vidt jeg vet har de betalt 85K + 7K i forsikring. Jeg får 58K av lånekassen, så jeg betaler skoleuniform selv. Bøker og skoleuniform skal koste 130K yen, altså rundt 10 000 NOK. I tillegg må jeg kjøpe fotballtøy, ettersom jeg skal spille på skolens fotballag. Resten går til mobilregninger, transport og lommepenger. Kanskje jeg får spart litt også.

 

Mat og opphold får jeg av vertsfamilien.

 

EDIT: Så nei, det er ikke billig, men det er en fin opplevelse, i tillegg til at det ser bra ut på CV-en.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

そうですね。漢字が難しいですが、時々楽しいと思います。

真剣でしたら、Remebering the kanjiを勧めます。

 

Fåkke sove :confused:

Jeg bruker RTK (har tilbakelagt 967 kanji..) men det er likevel vanskelig med alle de jævla finger-kanjiene som jeg failer en 4-5 ganger før de sitter. Har heldigvis ikke flere enn 100-115 due cards hver dag da. Men uansett, det går framover. Begynte den 20. juni, og venter å være "ferdig" inne 8.-9. september om alt går etter planen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg brukte IME pad-funksjonen på det japanske tastaturet på PC-en. Hvis du får strekrekkefølgen og antall streker omtrent riktig, så vil den skjønne hvilke kanjier du tegner. Etter det funker google translate fett :p

 

Haha konge ! Det funket jo utmerket. Det visste jeg ikke :D

Jeg bruker som regel online ordbok og setter sammen ukjent kanji etter radikalene.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg lærte svært lite i Norge, men har forbedret meg kraftig etter en måned i Japan. Lærte enkel setningsstruktur, kana og rundt 40 kanji i Norge, men vokabularet og mer kompliserte setninger har jeg ikke begynt å lære før nå. Har også kommet til det stadiet at jeg kan lese rundt 120 kanji og skrive 60 etter en god del pugging.

 

Målet når jeg kommer tilbake i juni er å kunne skrive 600 kanji og lese 1000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst å lære meg japansk.

Har kjøpt boka "japanese demystified" fra amazon, men føler det er tungt å bare ha en bok uten noen form for vokal øving. Dere som har lært fra scratch selv, hvor begynte dere, og hva føler dere man får best utnyttelse av? Hvor mye må man studere hver dag?

 

Det første du må gjøre er å pugge hiragana.

Du kan jo også prøve japanesepod101.com. Lærerikt og morsomt å høre på.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst å lære meg japansk.

Har kjøpt boka "japanese demystified" fra amazon, men føler det er tungt å bare ha en bok uten noen form for vokal øving. Dere som har lært fra scratch selv, hvor begynte dere, og hva føler dere man får best utnyttelse av? Hvor mye må man studere hver dag?

 

Jeg har drevet med selvlæring av japansk i 6 måneder nå, og jeg kan si at du må studere mye hver dag om du skal ha stor framgang. Akkurat i starten tror jeg at jeg lå på rundt 3-4 timer hver dag, men nå ligger jeg på rundt 15 minutter i gjennomsnitt hver dag, noe som er nok til å opprettholde en svak, svak framgang. 1 time hver dag hadde vært mye bedre.

 

Dette er mine anbefalinger:

 

Pugg hiragana og katakana her. Det kan være kjempeeffektivt: http://www.nihongore...0/practice.html

 

Ta lesson 1,2, og 3 på den samme siden. Lær deg en del av ordene som kommer på slutten av hver lesson. Og lær deg grammatikken som presenteres. Og for all del ikke heng deg opp i at du ikke forstår forskjellen mellom は og が i starten.

 

Det tar en stund å gjøre seg godt kjent med det som presenteres i de 3 leksjonene, så i mens anbefaler jeg at du bruker andre læreressurser, f.eks. Tae kims guide to japanese på Internett. Ikke gjør den siden til noen fast læreressurs, dog. For han går altfor fort gjennom ulike punkter til at du husker det permanent.

 

Jeg anbefaler deg å anskaffe Genki (består av kurs I og II som begge inneholder 1 arbeidsbok bygd rundt leksjoner og 1 oppgavebok som har massevis av oppgaver). Jeg vet ikke helt hvor langt Genki tar deg i forståelse av grammatikk og sånn. Men Colloquial Japanese er i alle fall en annen, relativt grei, læreressurs som du kan benytte deg av. Det er der jeg har lært mest. Men Genki er bedre.

 

Nedlast Anki og bruk det til å pugge ordforråd. Etterhvert, når du begynner å få oversikt over grunnleggende grammatikk (partikler, na-adjektiver og i-adjektive, verb i fortid, nåtid/framtid, continuous, høflig form) så vil jeg anbefale å nedlaste et anki-deck som heter "SmartFM Japanese Core 2000 sentences" eller noe sånt. Pass på å få med lydfilene også. Du får høre en setning på japansk, og så er det om å gjøre for deg å forstå den. Når du har tolket det du kunne av setningen, trykker du på 'vis' og da får du se setningen skrevet ned i både kanji+hiragana+katakana OG i bare hiragana+katakana.

Denne studiemåten har jeg lært ekstremt mye av, for du lærer både å lytte, skrive kanjier, nye ord osv.

 

En annen god studiemåte er om du finner noe japansk musikk (med sang) som du liker. Etterhvert kan du begynne å søke opp lyrics og prøve å forstå dem. Her er det lett å lære en del ord, for en memorerer jo ord og musikk sammen.

 

Jeg brukte IME pad-funksjonen på det japanske tastaturet på PC-en. Hvis du får strekrekkefølgen og antall streker omtrent riktig, så vil den skjønne hvilke kanjier du tegner. Etter det funker google translate fett

Haha konge ! Det funket jo utmerket. Det visste jeg ikke

Jeg bruker som regel online ordbok og setter sammen ukjent kanji etter radikalene.

 

Den er ganske smart ja. Og den funker uten dah Internett.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...