Glutar Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Du har helt rett Jeg er nybegynner og er ikke helt stødig på grammatikken enda Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Spørsmål! こんにちは。 ko n ni chi wa. Det siste tegnet er egentlig en ha, men hvorfor blir det forandret til wa? Er det bare slik det er? Er den slik regel som gjør at ha blir forandret til wa? Irriterte meg litt når jeg satt og skrev av de forskjellige hilsningene, og skrev konnichiha først før jeg stusset på uttalelsen. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Hehe... Man bruker tegnet for ha, men uttales wa. Man skriver også wa i romanji. Dog det er ikke alltid slik. Aner ikke hvorfor det er sånn. Du finner fort ut av forskjellen hvis du leser litt. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Ja, men skriver også wa i romanji, det var derfor jeg stusset så fælt når jeg dobbeltsjekka med læreboka. Morsomt å studere japansk dog, selv om det går grisetreigt. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 Jeg lurer på om det er lettere å lære seg japansk muntlig først og så studere skriftspråket! Spesielt med tanke på at japansk er et logografisk skriftspråk... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hadde vært umulig for meg, jeg sliter med å la muntlige ting sitte. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hadde vært umulig for meg, jeg sliter med å la muntlige ting sitte. Hoho, definitivt lettere å lære det muntlig først. Hvis ikke er du rar :b Kyou no shigotobi wa osoi desu Hvis jeg i tillegg vil si " og, jeg er sulten". Blir det da: Kyou no shigotobi wa osoi desu to onaka suita ? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hadde vært umulig for meg, jeg sliter med å la muntlige ting sitte. Hoho, definitivt lettere å lære det muntlig først. Hvis ikke er du rar :b Jeg har alltid hatt problemer med å lære muntlige ting. Jeg må skrive det ned for å huske det. Og når jeg må skrive det ned, kan jeg like godt ta det skriftlige også. Lenke til kommentar
krittz Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 waaa!! ekusaitingu da zeee!!! Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Exciting? Endret 19. august 2010 av Midnight_walker Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hadde vært umulig for meg, jeg sliter med å la muntlige ting sitte. Hoho, definitivt lettere å lære det muntlig først. Hvis ikke er du rar :b Kyou no shigotobi wa osoi desu Hvis jeg i tillegg vil si " og, jeg er sulten". Blir det da: Kyou no shigotobi wa osoi desu to onaka suita ? du kan vel legge "to onaka suita" men "desu" er jo i høfflig form og såvidt jeg veit havner det alltid på slutten om man bruker det. syns det blir litt rar måte å si hele setningen på da. det blir nok forstått Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Anata ga daisuki desu = Jeg er glad i deg Hvis man bytter ut "ga" med "mo" som i: "Anata mo daisuki desu"... Vil det si at det blir "Jeg er glad i deg og"? Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Jeg tror det er korrekt ja. EDIT: Mulig jeg tar feil. Se litt på denne linken: http://www.japan-guide.com/forum/quereadisplay.html?0+14589. Virker som det er litt forksjelige måter å svare på Endret 16. september 2010 av Glutar Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Er det noen som veit om en gratis "lær japansk" lydbok som man kan laste ned og ha på mp3 spillern? Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Er det noen som veit om en gratis "lær japansk" lydbok som man kan laste ned og ha på mp3 spillern? http://www.japanesepod101.com/ Endret 20. september 2010 av Gyr0 Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Takk! Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Det koster vel penger? Lenke til kommentar
sjonky Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det koster vel penger? Du får faktisk 7 dagers nesten full access. Som du kan laste ned alle podcastene dems. (de er ganske bra) så da er det bare og laste ned alt du kommer over på de 7 dagene Går jo sikkert også ann og bare lage en ny account etter det også da... Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Hva er vanlig å si når man skal si "Hei" på japansk? Ikke"god dag" eller no sånt, men bare vanlig hei... Endret 6. oktober 2010 av Midnight_walker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå