Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

 

Hvor lenge skal du være der, og hvor mye penger har du med deg ?

 

Er faktisk siste dagen min her i dag :cry: reiser hjem om noen timer

 

Brukte vell 18000 på fly begge veier, alt til skole i 4 uker, og en leilighet i 4 uker. også kanskje 6000 på mat og transport ellerno for 4 uker, frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Riktignok middag på resturant omtrent hver dag pga. det eneste jeg har i leiligheten av mat lagings utstyr er en liten kjele som du ikke får laget noe i omtrent, og en kjøtt kniv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge skal du være der, og hvor mye penger har du med deg ?

 

Er faktisk siste dagen min her i dag cry.gif reiser hjem om noen timer

 

Brukte vell 18000 på fly begge veier, alt til skole i 4 uker, og en leilighet i 4 uker. også kanskje 6000 på mat og transport ellerno for 4 uker, frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Riktignok middag på resturant omtrent hver dag pga. det eneste jeg har i leiligheten av mat lagings utstyr er en liten kjele som du ikke får laget noe i omtrent, og en kjøtt kniv.

 

Er du spenna gæærn?? Hvis jeg forstod deg rett så brukte du tilsammen 24 000 på 4 uker?

Lenke til kommentar

 

Er du spenna gæærn?? Hvis jeg forstod deg rett så brukte du tilsammen 24 000 på 4 uker?

 

jepp, er riktig det. Synes ikke det er så mye for alt i 4 uker. borsett fra andre ting man måtte ønske. Japan er tross alt er dyrt land.

Endret av sjonky
Lenke til kommentar

Er du spenna gæærn?? Hvis jeg forstod deg rett så brukte du tilsammen 24 000 på 4 uker?

 

jepp, er riktig det. Synes ikke det er så mye for alt i 4 uker. borsett fra andre ting man måtte ønske. Japan er tross alt er dyrt land.

 

 

Haha, nei det var bare latterlig billig i forhold til de budsjettene jeg opererer med :)

Har planlagt 8 uker i Fukuoka. Og jeg har regnet flere ganger, og jeg kommer frem til et budsjett mellom 65 - 70 000.

Og det er bare med standardtimer på Genkijacs.

 

Greit om jeg slenger opp budsjettet mitt etterpå? Så kan du se om du er enig/uenig i noe der? :)

Lenke til kommentar

Er du spenna gæærn?? Hvis jeg forstod deg rett så brukte du tilsammen 24 000 på 4 uker?

 

jepp, er riktig det. Synes ikke det er så mye for alt i 4 uker. borsett fra andre ting man måtte ønske. Japan er tross alt er dyrt land.

 

 

Haha, nei det var bare latterlig billig i forhold til de budsjettene jeg opererer med :)

Har planlagt 8 uker i Fukuoka. Og jeg har regnet flere ganger, og jeg kommer frem til et budsjett mellom 65 - 70 000.

Og det er bare med standardtimer på Genkijacs.

 

Greit om jeg slenger opp budsjettet mitt etterpå? Så kan du se om du er enig/uenig i noe der? :)

 

 

oja da så xD Ja kan godt se på det jeg :)

Lenke til kommentar

Er du spenna gæærn?? Hvis jeg forstod deg rett så brukte du tilsammen 24 000 på 4 uker?

 

jepp, er riktig det. Synes ikke det er så mye for alt i 4 uker. borsett fra andre ting man måtte ønske. Japan er tross alt er dyrt land.

 

 

Haha, nei det var bare latterlig billig i forhold til de budsjettene jeg opererer med :)

Har planlagt 8 uker i Fukuoka. Og jeg har regnet flere ganger, og jeg kommer frem til et budsjett mellom 65 - 70 000.

Og det er bare med standardtimer på Genkijacs.

 

Greit om jeg slenger opp budsjettet mitt etterpå? Så kan du se om du er enig/uenig i noe der? :)

 

 

oja da så xD Ja kan godt se på det jeg :)

 

Hvis det er noe å utsette på så pek det ut. Hadde vært stor hjelp :)

Var opprinnelig i excel det her, så det ser litt merkelig ut.

 

Clicky

 

Er den midterste der som jeg går etter.

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

 

Hvis det er noe å utsette på så pek det ut. Hadde vært stor hjelp :)

Var opprinnelig i excel det her, så det ser litt merkelig ut.

 

Clicky

 

Er den midterste der som jeg går etter.

 

Ser ganske bra ut. Kanskje litt mye lommepenger regna med da, Kommer ikke til å bruke så mye vill jeg tru. Husk at du kun kan ha med deg 20kg tilbake xD

 

I hvilken periode skal du reise hit btw? sånn i denne perioden neste år eller?

Lenke til kommentar

Blir Juni - August. Gleder meg!:D

Men, kun 20kg? Det er baggen som skal i lasterommet? Hva med sekk, kan man ha det inn i kabinen?

 

 

Hadde blitt kjipt om jeg plutselig hadde hatt for lite lommepenger. Men takk for tipset. Da vet jeg at jeg kan kutte litt der om det skulle være nødvendig.

 

Jeg syntes forresten flyreisen din var litt dyr. Når jeg søker litt rundt finner jeg reiser til 8000 tur/retur

 

 

 

Lenke til kommentar

Blir Juni - August. Gleder meg!:D

Men, kun 20kg? Det er baggen som skal i lasterommet? Hva med sekk, kan man ha det inn i kabinen?

 

 

Hadde blitt kjipt om jeg plutselig hadde hatt for lite lommepenger. Men takk for tipset. Da vet jeg at jeg kan kutte litt der om det skulle være nødvendig.

 

Jeg syntes forresten flyreisen din var litt dyr. Når jeg søker litt rundt finner jeg reiser til 8000 tur/retur

 

er vell 20kg bagasje, også trur jeg det er 10kg håndbagasje.

Flyreisen min kosta faktisk 6,8k ellerno :p Flybillettene til Japan har skutt opp i det siste.

 

Jeg tenker jeg også skal reise tilbake neste år :p også en lengre periode enn hva jeg var nå, kanskje 3 måneder. Får også 10% rabatt da xD siden jeg har vært der nå.

Endret av sjonky
Lenke til kommentar

Litt OT, men siden dere er inne på diskusjon om reise og opphold i Japan, så håper jeg det er greit. Vet dere om noen skoler/kurs eller lignende i Japan, hvor det å lære Japansk IKKE er en del av opplegget.

 

Har SÅ lyst til å dra til Japan, men det å lære språket er ikke det som frister mest akkurat nå. Kanskje ved et evt. opphold nr. 2:)

Lenke til kommentar

Litt OT, men siden dere er inne på diskusjon om reise og opphold i Japan, så håper jeg det er greit. Vet dere om noen skoler/kurs eller lignende i Japan, hvor det å lære Japansk IKKE er en del av opplegget.

 

Har SÅ lyst til å dra til Japan, men det å lære språket er ikke det som frister mest akkurat nå. Kanskje ved et evt. opphold nr. 2:)

 

Dette her syntes jeg ser mektig spennende ut. Kanskje jeg skal prøve meg på WWOOFing en gang i fremtiden, hvis jeg tør tongue.gif

 

Så kikker du på wwoofjapan etterpå.

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Så du skal på skole/kurs i Japan uten å lære språket i det hele tatt? kan ikke du bare ta en vanlig turist-ferie dit?

 

 

Dette her syntes jeg ser mektig spennende ut. Kanskje jeg skal prøve meg på WWOOFing en gang i fremtiden, hvis jeg tør tongue.gif

 

Så kikker du på wwoofjapan etterpå.

 

 

Q#1

 

Det er det jeg har lyst til ja. Da jeg gikk på videregående fikk jeg språk litt opp i halsen av ulike grunner, så jeg orker ikke å lære et nytt et med det første. Men jeg ELSKER å lære nye ting, og så vet jeg ikke om jeg får med meg noen dit:P Da hadde f.eks et kurs eller lignende vært veldig moro. Særlig innenfor Japansk kultur. Det gjør ikke noe om det går på engelsk, det bare trener opp engelskkunnskapene mine (ikke at de er veldig gode, men jeg tror jeg skal klare meg).

 

Q#2

 

Jeg har faktisk kikket på det før, og det virket veldig interessant. Er bare på utkikk etter andre alternativer også:)

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle skrive litt informasjon om litt lavt nivå Japansk.

 

Måneder:

Januar = いちがつ (ichigatsu)

Februar = にがつ (nigatsu)

Mars = さんがつ (sangatsu)

April = しがつ (shigatsu)

Mai = ごがつ (gogatsu)

Juni = ろくがつ (rokugatsu)

Juli = しちがつ (shichigatsu)

August = はちがつ (hachigatsu)

September = くがつ (kugatsu)

Oktober = じゅうがつ (juugatsu)

November = じゅういちがつ (juuichigatsu)

Desember = じゅうにがつ (juunigatsu)

 

 

Dager:

1 = ついたち (tsuitachi)

2 = ふつか (futsuka)

3 = みっか (mikka)

4 = よっか (yokka)

5 = いつか (itsuka)

6 = むいか (muika)

7 = なのか (nanoka)

8 = ようか (youka)

9 = ここのか (kokonoka)

10 = とうか (touka)

14 = じゅうよっか (juuyokka)

20 = はつか (hatsuka)

24 = にじゅうよっか (nijuuyokka)

 

Grunnen til at det ikke er alle dagene er på grunn av at de dagene jeg har sakt er det som er spesielle. Resten av dagene er bare tallet fulgt av にち (nichi) f.eks 13 = じゅうさんにち (juusannichi)

 

Ukedager:

Mandag = げつようび (getsuyoubi)

Tirsdag = かようび (kayoubi)

Onsdag = すいようび (suiyoubi)

Torsdag = もくようび (mokuyoubi)

Fredag = きんようび (kinyoubi)

Lørdag = どようび (doyoubi)

Søndag = にちようび (nichiyoubi)

 

Klokka:

 

Timer:

Veldig enkelt, Bare tallet etterfulgt av じ(ji) f.eks ごじ(goji) kl 5. Det er kun noen spesielle:

kl 4: よじ (yoji)

kl 7: しちじ (shichiji)

kl 9: くじ (kuji)

 

Minutter:

1 = いっぷん (ippun)

2 = にふん (nifun)

3 = さんぷん (sanpun)

4 = よんぷん (yonpun)

5 = ごふん (gofun)

6 = ろっぷん (roppun)

7 = ななふん (nanafun)

8 = はっぷん (happun)

9 = きゅうふん (kyuufun)

10 = じゅっぷん (juuppun)

30 = はん (han)

 

Noen av dere lurer kanskje da på hvordan man sier andre tall som er høyere enn 10.

Da tar man først det første tallet som normalt, også det andre tallet etter disse reglene.

f.eks

35 = さんじゅうごふん (sanjuugofun)

48 = よんじゅうはっぷん (yonjuuhappun)

 

Noen andre ord som er kjekke og kunne til klokka:

AM = ごぜん (gozen)

PM = ごご (gogo)

Ca kl = ごろ (hvis du skal si: i 5 tida. så blir det ごじごろ(gojigoro)

 

så hvis du vill si kl. 18:52 så blir det: ごごろくじごじゅうにふん (gogo rokuji gojuunifun)

 

 

Høye tall

 

Regner med at de fleste allerede kan telle litt på japansk. Så jeg skipper og gå helt fra bunnen av, siden det er veldig enkelt. Når du kommer høyere er det også veldig enkelt, Men er noen som er annerledes.

 

100 = ひゃく (hyaku)

1000 = せん (sen)

10000 = いちまん (ichi man)

 

Man teller i grunn akkurat som på lavt nivå med disse. Bare husk at når man skal si 10000 så er det いちまん (ichi man) og ikke bare まん (man), Man bytter ut いち(ichi) med f.eks に(ni) for og si 20000. Det er noen tall man skal passe seg litt for og det er:

 

300 = さんびゃく (sanbyaku)

600 = ろっぴゃく (roppyaku)

800 = はっぴゃく (happyaku)

3000 = さんぜん (sanzen)

8000 = はっせん (hassen)

 

 

 

Sånn, Håper noen lærer noe :)

Endret av sjonky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vis jeg skal skrive:

 

Hvilken penn er din?

 

Dono pen ga anata no desu ka.

 

Her bruker jeg ga for å markere at jeg legger vekt på "Hvilken penn". Da dette er det viktige i setningen.

 

Skal jeg skrive:

Denne pennen er min.

 

Kono pen wa watashi no desu.

 

Her bruker jeg 'wa' for å legge vekt på at det er "min penn".

 

Tror jeg da. :hmm:

 

 

Hmm... :hmm: Jeg mener at setningen blir "Kono wa watashi no pen desu".

 

Eller husker jeg helt feil nå? :S

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...