Glutar Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Har alltid hat lyst til å lære meg japansk. Men har alltid gitt opp fordi jeg ikke har funnet noen gode guider. Har nå funnet et MEGET bra program som heter "Power Japanese". Det er gammelt men blir fortsatt brukt av mange. Har lært meg 35 Hiragana tegn på ca 4 timer. Det er veldig grundig og går igjennom alle tegn på en god måte. Legger ved noen bilder får å vise: Her lærer du å skrive hvert tegn, og hvordan de uttales. Her blir tegn sammensatt til ord. Du kan lese de opp for deg selv først og så få høre hvordan riktig uttale er etterpå. Her får du opplest ord, så skal du skrive hva du hører Anbefaler det sterkt! Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 bruker et program som heter anki, der kan kan laste ned forskjellige språkpakker og slikt. så man skal finne ut hva setninga eller ordet betyr, enten du hører det eller må lese det. er også nyttig å høre på japanske podcasts og slikt ofte så man får litt mer japansk inn i hverdagen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Bestilte meg to språkbøker via en anbefalning fra Gyr0. Får se hvordan det blir å "studere igjen". Fikk også lastet ned programmet og installert det, men funket ikke i x64 w7, så måtte installere XP-mode. Fungerte der, men da var klokka 01:30, og leggetid. Lenke til kommentar
Y Light Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/My_Japanese_Coach Genialt spill til DS for de som vil lære basic japansk. Er selv snart ferdig med 30 "timer"/lessons og har lært alle katakana tegnene og har begynt så smått på hiragana tegnene. Også lært bla. farger, verb, noen adjektiver og litt andre random ord man kan få bruk for. Man lærer ved å lese det "læreren" sier til deg, og via minigames, bla. et "hit the mole" game hvor man trykker med pennen på muldvarpen med den korrekte oversettelsen av ordet ovenfor. Også noen spill som utfordrer deg til å skrive forskjellige ord i kana. Anbefaler sterkt til alle med DS som vil lære litt japansk, men vær obs på at uttalelsen av ordene man hører i spillet er absolutt best med headsett/ørepropper. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Kom over en reise-artikkel skrevet av Aftenposten. Den ble skrevet i Januar i år, men den er særdeles interessant. Journalisten reiser til Tokyo, og opplever litt av hvert. En kort men underholdende artikkel. Trykk her. Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Jeg sliter med å forstå forskjellen på partikkelene "wa" og "ga". Jeg vet at begge brukes til å markere "Hovedemne" i en setning. sore ga kare no karima desu Det er hans bil. kono shigoto wa taihen desu Dette arbeidet er hardt. Noen som kan hjelpe? Endret 29. juni 2010 av Glutar Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Kom over en reise-artikkel skrevet av Aftenposten. Den ble skrevet i Januar i år, men den er særdeles interessant. Journalisten reiser til Tokyo, og opplever litt av hvert. En kort men underholdende artikkel. Trykk her. Ja, den var morsom den. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg sliter med å forstå forskjellen på partikkelene "wa" og "ga". Jeg vet at begge brukes til å markere "Hovedemne" i en setning. sore ga kare no karima desu Det er hans bil. kono shigoto wa taihen desu Dette arbeidet er hardt. Noen som kan hjelpe? Slik jeg har forstått denne forskjellen, er det noe likt det vi finner innenfor germanske språk ellers: Ønsker vi å beskrive en tilhørlighet, eller en tilværelse? Vi vil f.eks. bruke "wa" når vi beskriver hvor stort et fjell er, men "ga" når vi beskriver hvem fjellet er oppkalt etter. Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hmmm. Kan forklare det jeg har lest meg frem til nå. 'Wa' Brukes når du vil legge vekt på det som kommer etter partikkelet i settningen. Og 'Ga' når du vil legge vekt på det som kommer før partikkelet. Eksempel: Vis en spør meg 'Hva heter du?" Da kan jeg svare: "Watashi wa jens desu" (Her legger jeg vekt på at jeg heter Jens) Men vis en sier "Hvem her er Jens?" Da vil jeg svare "Watashi ga Jens desu" (Her legger jeg vekt på at det er jeg som heter Jens) Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) På samme måte vil vil bruke "wa" for å beskrive hva noen heter, om det er Jens eller noe annet, men "ga" for å beskrive navnet Jens som en tilhørlighet til en person, som deg selv. "Wa" som en tilværelse: Jeg er, jeg er Jens. "Ga" som en tilhørlighet: Til meg, navnet Jens hører til meg (jeg er Jens). Nå ble jeg litt mer usikker. Kan du bruke et annet eksempel? Endret 11. juli 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Vis jeg skal skrive: Hvilken penn er din? Dono pen ga anata no desu ka. Her bruker jeg ga for å markere at jeg legger vekt på "Hvilken penn". Da dette er det viktige i setningen. Skal jeg skrive: Denne pennen er min. Kono pen wa watashi no desu. Her bruker jeg 'wa' for å legge vekt på at det er "min penn". Tror jeg da. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Vel, det kan godt mulig være det er du som tar rett, og jeg som tar feil. Jeg ser dog ingen konflikt i disse to måtene å behandle det på, så det kan likegodt være at begge fungerer. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Bare sånn til informasjon. Ah, jeg digger når jeg sier et ord, eller tenker over et ord jeg leser og helt uten videre sier order på japansk. Dermed søke ordet opp på jisho.org og finner ut at det stemmer perfekt. Nettop nå tenkte jeg, "Hmm, endelig ferdig på jobb".... "Jobb"... "Shigoto" Wut ! andre som har det slik fra tid til annen ? Lenke til kommentar
sjonky Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hei Er det noen som har kjennskap til genkijacs språkskole? er de no bra? og hvordan er det der? Nå har jeg vært i Japan i 4 uker. og gått på denne skolen. Og jeg anbefaler denne skolen sterkt! Lærerne er kjempe greie, Og veldig flinke. Og jeg har lært mye. På denne skolen kan du også velge selv hvor mange uker du vill studere. kan ha helt fra 1 uke til år. Og du kan begynne helt på begynner nivå. Det eneste du trenger og kunne er Hiragana. Katakana er kjekt og kunne også, men ikke et must. Anbefaler også å velge homestay (Bo hos en japansk familie mens du er der) Siden du lærer mer av det, og de finner som regel på morsomme ting og gjøre for deg. Jeg valgte selv Private apartment, og angrer etter og ha hørt hvordan de andre på skolen har det. og Fukuoka (som er byen skolen er i) er en veldig passe stor by, ikke for stor og ikke for liten. Lett og komme seg rundt osv. Hvis noen lurer på noe om denne skolen bare og spørre Lenke til kommentar
porcus Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Hei, og unnskyld at jeg plager tråden med spørsmål om oversettelseshjelp, men google translate er ikke til mye hjelp akkurat her. Hjemme har jeg en tapetrull med diverse tegn på. Gjetter at det er beregnet som soveromstapet med diverse besvergelser om god hvile og sånt, og i så fall kan det kanskje tenkes at jeg bruker den. Uansett slik eller så, tar nysgjerrigheten overhånd her. Hva betyr de, og er de sammensatt av slik eller sånn? Og: hvilken vei skal mynten være for at tegnene står rett? Vedleggene er orientert etter beste gjetning. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Nå har jeg vært i Japan i 4 uker...Kuuult. Hvordan foregikk undervisningen? Var det pugging og slikt som en vanlig skole? Lenke til kommentar
sjonky Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Nå har jeg vært i Japan i 4 uker...Kuuult. Hvordan foregikk undervisningen? Var det pugging og slikt som en vanlig skole? Undervisningen er alt på Japansk, 6 eller mindre mennesker i hver klasse. Hvor du gjør flere oppgaver på Japansk, høre, lese, snakke osv osv, På en gøy måte. Så det er ikke kjedelig. og siden det er såpass få i hver klasse så får alle vært med. Man får som regel lekser med hjem, og en liste med ord man skal lære seg i løpet av en periode. Disse ordene bruker man også mye i timene, så man lærer ganske mange av dem av og bare være i klassen. så er ikke bare pugging. Skolen arrangerer også turer/fester eller andre ting hver helg omtrent. som kan være å gå på en resturant, bbq fest, festival, templer, shrines, slott. Også en ting jeg anbefaler, det er veldig gøy. Kommer som regel med japanske folk på disse festene/turene, så man kan få seg noen Japanske venner Endret 31. juli 2010 av sjonky Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Nå har jeg vært i Japan i 4 uker...Kuuult. Hvordan foregikk undervisningen? Var det pugging og slikt som en vanlig skole? Undervisningen er alt på Japansk, 6 eller mindre mennesker i hver klasse. Hvor du gjør flere oppgaver på Japansk, høre, lese, snakke osv osv, På en gøy måte. Så det er ikke kjedelig. og siden det er såpass få i hver klasse så får alle vært med. Man får som regel lekser med hjem, og en liste med ord man skal lære seg i løpet av en periode. Disse ordene bruker man også mye i timene, så man lærer ganske mange av dem av og bare være i klassen. så er ikke bare pugging. Skolen arrangerer også turer/fester eller andre ting hver helg omtrent. som kan være å gå på en resturant, bbq fest, festival, templer, shrines, slott. Også en ting jeg anbefaler, det er veldig gøy. Kommer som regel med japanske folk på disse festene/turene, så man kan få seg noen Japanske venner Kult! Akkurat den skolen jeg har tenkt å reise til om et års tid. Hvor lenge skal du være der, og hvor mye penger har du med deg ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå