Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sånn det skrives i Japan. Er en spesialitet i området rundt Sendai, så man ser det på omtrent hver eneste restaurant rundt der :p Sånn jeg har forstått det så er det et uttrykk som kommer fra koreansk, og bare for å spesifisere at det gjelder storfe så legger de på kanji. Hvis noen har noen annen forklaring, så er det bare å komme med den :p

Lenke til kommentar

Jaja, min første melding fra Japan for denne gang^^ Prøve og se om jeg kan klare å skrive litt oftere enn det jeg endte opp med forrige gang :p I hvert fall svare på spørsmål som folk skulle ha osv.

 

Fikk tatt min første tur til Tokyo i dag. Gledelig gjensyn med Shinjuku, selv om det sildra ned med regn i nesten hele dag... Men mitt driv for å få tak i litt mer musikk slo regnet lol :p

 

@Twinkle: Er nok mye pga av ren konservatisme hos japanere, men også fordi det er så mange kanji og ord som har nøyaktig samme uttale at det vil kunne bli vanskelig å oppfatte hva som er meningen i setningen hvis man bare hadde brukt hiragana. Er jo mye kulere med kanji også, er det ikke? :grin2:

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg akkurat en ekspert på gammel-japansk :p men ut i fra det lille jeg har hørt så er det ekstremt tungvindt, rett og slett pga bøyningsmønstre osv. Kineserne har en helt annen måte å bøye verb, adjektiv, osv på som japanerne ikke har og derfor trenger de ikke noe kana. Kinesisk har også, etter det jeg vet, en ekstremt stringent grammatikk som gjør at de ikke trenger annet enn kanji for å få fram det de mener.

Lenke til kommentar

Strengt, veldig klare regler for hva som kan gjøres eller ikke. I japansk har man jo relativt fri setningsoppbygning pga partiklene som sier hvilket ledd hvert ord/frase i setningen er, og man kan da plassere de litt som man vil i setningen så lenge man passer på å ha riktig partikkel. Etter det jeg har forstått, så har kinesisk veldig klare regler for hvor ting plasseres i en setning.

Lenke til kommentar

こんばんは!

 

私はストックホルム大学の学生です。 日本語をべんきょうしています。

 

 

Alt for snevert ordforråd / grammatikk-kunnskaper til å kunne forklare stort mer om hvorfor jeg er her borte, osv. Greit å få øvd seg litt, i alle fall!

 

Begynte å studere japansk her borte for en måned siden, så stort mer kan man vel kanskje ikke forlange uansett.

 

 

@ Akidon: "わたしのたんしゃです。" er nok tilstrekkelig hvis noen allerede har spurt deg om det er din motorsykkel. Vedkommende vil antageligvis ha sagt "それはアキドンさんのたんしゃですか。", og vil dermed ha satt 'tensha' som 'topic', ved å sette は bak たんしゃ - Hvis du forstår forklaringen min.

 

Skal du si det fristående, blir det som midnight_walker sier - "これは私のたんしゃです。" (Hvis den står i nærheten av deg, vel å merke)

 

 

-Johannes :)

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...