Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

Hehe mye mulig det. men jeg mestrer så vidt hiragana. Katakana kan fremdeles ta seg en bolle. :p

 

そうだね。ひらがなは凄く簡単だと思ってるんだけど、カタカナはつまらないな〜。でも、頑張ってね!だんだん良くなるだろう!

 

Følte jeg måtte gi deg en liten utfordring xD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Etter å ha blitt glad i anime-filmer som Grave of the Fireflies, Mononoke Hime og Totoro har jeg fått det for meg at jeg har lyst til å lære meg japansk. Har blant annet lest litt på freejapaneselessons.com, og japansk virker som et artig språk å lære. Ikke for avansert gramatikk, og akkurat passe "sært" nok til at det er interessant å lese på. Så da er spørsmålet om det er noen som vet om et greit sted å begynne. Eventuelt om det finnes noen bøker og lydbøker som kan være anbefalt for nybegynnere. Begynner med blanke ark her, så trenger det mest grunnleggende man kan finne.

 

Har virkelig lyst til dette, så spanderer gjerne noen hundrelapper på aktuelle bøker. Engelsken min er ganske habil, så om engelske bøker om japansk er anbefalt over de norske (noe de sikkert er), så vis gjerne til noen slike. Har også bitt meg merke i siden My Happy Planet som kan være greit sted å finne noen å få hjelp av. :)

Lenke til kommentar

Ta en tur til din nærmeste bokhandel å se igjennom det de har. Er nok en fordel å ha en lærebok som man kan slå opp i å følge utover.

 

Jeg bruker げんき (genki), men er ikke sikker på om det er den beste.

 

 

Hehe mye mulig det. men jeg mestrer så vidt hiragana. Katakana kan fremdeles ta seg en bolle. :p

 

そうだね。ひらがなは凄く簡単だと思ってるんだけど、カタカナはつまらないな〜。でも、頑張ってね!だんだん良くなるだろう!

 

Følte jeg måtte gi deg en liten utfordring xD

 

Det der er ikke en utfordring :p

 

Det er umulig. o0

Lenke til kommentar

Genki så jo ut som en grei bokserie. Ser at det blant annet står at gramatikkforklaringene er på engelsk. Regner med at det man trenger å vite for å lære språket står på engelsk. På nettbutikken Genki linker til koster boken 150 kroner uten frakt. Burde jeg se etter om en lokal bokhandler har den først kanskje? Og jeg regner med at CD-en som hører til boken kan være grei å ha for utalen sin skyld...

Lenke til kommentar

www.japanesepod101.com

 

g e n i a l t !

 

Der kan du laste ned gratis 10-20 minutters lydfiler der Peter galante og noen andre Japanere lærer deg Japansk. Og det er også mye humor, generelt bra stemning. Sitter å hører på det her på jobben. Da går plutselig dagen mye fortere ^^

 

Og du kan begynne som komplett noob også :)

Endret av Twinkle
Lenke til kommentar

Genki er forsåvidt greie bøker (første bok er første semester på Blindern og andre bok er andre semester). Det kan dog være at det blir litt vanskelig å bruke hvis man er helt nybegynner og ikke kan noe kana eller grammatikk. Vil nok kanskje heller anbefale Japanese for Young People eller Japanese for Busy People, i hvert fall til man er nogen lunde stø i hiragana.

Japanese for Young People, start med de to øverste bøkene.

Japanese for Busy People, "Romanized Version" for de som ikke kan kana.

Lenke til kommentar
Det der er ikke en utfordring :p

 

Det er umulig. o0

 

Very well. Da får du den "enkle" versjonen :p

 

そうだね。ひらがなはすごくかんたんだとおもってるんだけど、カタカナはつまらないな〜。でも、がんばってね!だんだんよくなるだろう!

Lenke til kommentar
Genki er forsåvidt greie bøker (første bok er første semester på Blindern og andre bok er andre semester). Det kan dog være at det blir litt vanskelig å bruke hvis man er helt nybegynner og ikke kan noe kana eller grammatikk. Vil nok kanskje heller anbefale Japanese for Young People eller Japanese for Busy People, i hvert fall til man er nogen lunde stø i hiragana.

Japanese for Young People, start med de to øverste bøkene.

Japanese for Busy People, "Romanized Version" for de som ikke kan kana.

Hadde håpet det fantes en eventuell bok som også tok for seg ordlydene ("alfabetene") i det japanske språket. Riktignok står det jo en del om det i lesson one på FreeJapaneseLessons.com så kan vel lære derifra. Så hvis jeg greier å bli noenlunde habil i hiragana er det da anbefalt å investere i Japanese for Young People? Vil ha en ganske basic innføring i japansk før jeg eventuelt begynner på mer avanserte ting. Og når jeg eventuelt er ferdig med Japanese for Young People vil Genko-bøkene være en god fortsettelse?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Jeg vil nok anbefale enten Young People eller Busy People for å lære seg hiragana. Tror kanskje Genki kan ha et litt for stort hopp i begynnelsen hvis man ikke kan noe kana(hiragana og katakana) fra før av. På Blindern, der vi brukte Genki 1 i første semester, så lærer man seg hiragana i den første uka og katakana i den andre uka også begynner man på kanji... så som du ser går det veldig fort :p

 

Jeg har bare brukt Busy People bøkene så kan ikke si så mye om Young People serien, men har hørt fra andre at Young People kanskje er litt bedre.

Lenke til kommentar
Det der er ikke en utfordring :p

 

Det er umulig. o0

 

Very well. Da får du den "enkle" versjonen :p

 

そうだね。ひらがなはすごくかんたんだとおもってるんだけど、カタカナはつまらないな〜。でも、がんばってね!だんだんよくなるだろう!

 

Du synes Hiragana er veldig lett,og at Katakana er kjedelig? :!:

Lenke til kommentar

I prinsippet, ja :p Katakana føles nesten overflødig... tror jeg aldri har møtt en japansk student som faktisk har likt å "pugge" katakana. Er også utrolig hvor mange som faktisk sliter med å lære det i forhold til hiragana. De fleste virker som de har problem med å lese katakana selv 2-3 år etter at de har lært det, mens hiragana går mye lettere. Husker ikke når jeg følte at jeg faktisk virkelig følte at jeg kunne det, men det tok en god del lenger tid enn hiragana i hvert fall. I dag har i jeg ikke noe særlig problem... bort sett fra hvis det kommer et sinnsykt langt engelsk ord med japansk uttale hvor man nesten må gjette seg fram til hva det egentlig betyer :p

Lenke til kommentar

Jeg lærte meg Katakana først. :!: Tenkte ikke over det.

 

Lange ord på Engelsk er ganske forvirrende. Må lese det over flere ganger. 8D Noen ganger skjønner jeg ikke hva det skal bety.

Men jeg har fortsatt lenge igjen før jeg mestrer japansk. Lenge,lenge. >.<

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...