Mad Esc Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Wow, det var mange.. 74 telte jeg. Er det ikke slik at japanere ikke liker skryting? ? Haha, tror jeg hørte noe sånt.. Men du må skryte alt du vil her altså! Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Sånn jeg har forstått det så liker de skryting så lenge det gjelder penger Mens å skryte av nesten alt annet blir oppfattet mer arrogant... forstå det den som kan... Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Slett Endret 22. november 2007 av Mad Esc Lenke til kommentar
SulkyIce Dude Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Slik Kadaju sier så er det ikke så ille å "skryte" om penger, men jeg vil anbefale deg å holde stillt om det. Jeg bommet litt kraftig da jeg kom hit ved å si at jeg var flink i engelsk. Dette var ikke ment som skryt, men mer som informasjon til de andre elevene på skolen. Det var ikke alle som likte det så godt. Det å snakke engelsk er stort bare så det er sagt. Det lønner seg heller ikke å være hissig eller å være negativ. Jeg spilte en rugbymatch her og ble ganske forbanna på det andre laget fordi jeg mente de spilte skittent. Den norske dårlige taperen lever i meg også. Verken laget mitt eller det andre laget satte pris på det. Det har bare skjedd en gang for å si det sånn. Lenke til kommentar
zeox Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 noen som har gått japansk i bergen som vil snakke litt om hvordan det er/var? skal søke meg dit til sommeren, så det hadde vært greit å vite litt om det i forveien Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Er det tiden i Japan eller stedet man befinner seg på som bestemmer om man skal si ohayou, konnichiwa eller konbanwa? Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Er nok tiden på dagen det går på, ettersom de betyr god morgen, god dag og god kveld. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg kjenner en Koreaner, når han preker med mora si så høres det ut som katta mi snakker tysk Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Er nok tiden på dagen det går på, ettersom de betyr god morgen, god dag og god kveld. Jeg må ha snakket med en korttenkt japaner da... Men når jeg skrev konbanwa sa han "ohayou, fordi tiden i japan er blabla nå." Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Japan ligger jo 8 timer før oss tidsmessig, så man bør vel kanskje si det som er riktig for dem... så når det er sene kvelden her vil det være tidlig på morran der borte. Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Er ute etter å kjøpe en lær-japansk-bok, så jeg tenker jeg spør her før jeg eventuelt gjør et feilkjøp. Jeg holder på å lære meg hiragana nå, og kommer til å sette i gang med katakana når jeg behersker det ordentlig, går forøvrig sisteåret på ungdomsskolen. Om boka er på norsk eller engelsk spiller mindre rolle. Har fått for meg at Japanese for busy/young People skal være gode, er det noen som har meninger om det? Og i tillegg, finnes det gode PC-programmer for å lære grammatikk/hiragana/katakana/eventuelt kanji? Endring: Tar tydeligvis litt tid å få svar, så jeg har funnet ut av det på egenhånd i mellomtiden. Noe jeg fortsatt lurer på er hva forskjellen på つ (tsu) og っ er. Endret 28. desember 2007 av Isindil Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Tja, hvorfor ser jeg bare ???? på alt japansk skrift? Jeg har lasta ned net framework 2.0 og languagepack men ingenting skjer Edit: I fixed it. Gikk visst bare inn på kontrollpanel ^^ Endret 7. januar 2008 av zyfah Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Noe jeg fortsatt lurer på er hva forskjellen på つ (tsu) og っ er. Liten tsu er som dobbeltkonsonanter. Eksempel: おっさん = ossan おつさん = otsusan おさん = osan Eksempel med katakana på norsk : ハッケ = hakke ハケ = hake Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hva betyr egentlig desu ? Som i Geniki desu ka? og Naze desu ka? Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Desu betyr forsåvidt "er/å være", dog ikke helt sånn direkte. Generelt sett kan du ihvertfall tenke i de baner... Lenke til kommentar
paa99 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Har sinnsykt lyst til å lære meg japansk...Når jeg sitter her å leser historiene til Kadaju så angrer jeg nesten på at jeg ble lærling i stedet for å studere japansk.Det er fortsatt ikke for sent da for jeg er bare 20 år når læretia er ferdig da. Har lasta ned et sånt Lets learn japanese greier og lærer jo litt der så jeg for holde meg til lærefilmer og slikt. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Sitter og leser i ei lær deg japansk bok og kom over eit kapittel med "dirty japanese" I`m coming! - iku iku Let`s try using a dildo/duble dildo - harigata/unagi tsukatte miyö ka MILF - hitodzuma Endret 7. februar 2008 av BigJaffa Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Noen som vet om en internettside som viser "stroke order" på kanjier? Jeg vet om http://kakijun.main.jp/ men den viser ikke hvilken retning man skal tegne strekene, ellers er den god.. Så bruker jeg http://jisho.org/ som ordbok. Hvis noen vet om noe bedre eller noe nyttig vil jeg gjerne vite om det. Takk Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Ble relativt lite poster på meg mens jeg var i Japan; stress både før og etter eksamen og i tillegg så bli internetten vår kutta like etter at skolen var ferdig... Men, jaja, tilbake igjen nå i hvert fall^^ Vet dessverre ikke om noen sider som viser strøkrekkefølgen på kanjier, men hvis du har først lært deg de rundt 100 første kanjiene så bør det ikke være noe problem og kunne se hva rekkefølgen skal være rent intuitivt. Kanjier er jo tross alt satt sammen av radikaler, og alle radikalene følger stort sett det samme mønsteret når det gjelder rekkefølge. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Kva er forskjellen på nani og nanda? Har høyrd begge brukt som kva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå