Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

Jeg går nå i 10 klasse og har tenkt og gå elektro etterpå, på elektro skal jeg gjøre det skambra og få karakterer nokk til og komme inn på universitetet i oslo for og lære japansk, tanten min er japansk og underviser der, hørte at etter 3 år på universitetet får du gratis tur til japan av staten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kommer denne ukens helgeopplevelse, som er nærmest en fortsettelse av forrige ukes hendelser:

 

Det hele starter med at vi skal møte i Tokyo klokka 8 på morningen. Vi (jeg og han ene jeg bor sammen med) bestemmer oss da for at vi skal stå opp ca. klokka 4 på natta for å ha god tid til å dusje, spise frokost osv. Men vi presterer jo da selvfølgelig å "forsove" oss til klokka 5 :p Blir jo da selvfølgelig en litt stressende morgen hvor vi så vidt rekker å dusje før vi kaster i oss frokost og løper ut døra. Så tar vi følge med vår guatemalske venn til togstasjonen og tar toget som går litt over kl. 6.

 

På veien til Tokyo så møter vi på vår meksikanske og mongolske venn. Det er mongoleren som har ordna med det vi skal gjøre først i dag. Og ca. 8:10 kommer vi fram til dit vi skulle møte, nemlig en Sumo dojo. Det stemmer, vi ble faktisk så gode venner med sumobryteren vi møtte i forrige uke at han inviterte oss til å komme å se på sumotrening. Vi går inn i dojoen og setter oss på noen puter som er rundt ringen hvor de trener. Selve treningen varer i ca. 1 1/2 time. Det er rett og slett imponerende å se hvor godt trent og fleksible disse store karene er. Han tyngste veide ca. 240 kg ble vi fortalt.

 

Etter treningen drar vi for å spise en slags frokost, siden de andre ikke har spist enda. Når vi ble ferdig med den bestemte vi oss for å ta turen til Shibuya. Shibuya anbefales ikke for de som virkelig er redd for store folkemasser. Ekstremt spesielt å se hvor sinnsykt mange folk som strømmer ut i lyskrysset foran togstasjonen hver gang det blir grønt lys. Shibuya er ellers et strøk hvor man kan få shoppa en del. Jeg fikk blant annet tak i 2 CD-er og 2 DVD-er der. Går en del "cosplayere" (ikke helt riktig ord i denne sammenhengen, men i mangel på noe bedre) der også, men de fleste blir litt for oshare for min del. Selv om det jo da går noen gothere/punkere rundt der også.

 

Vi møter på en klassekamerat i Shibuya som blir med oss resten av kvelden. Og etter Shibuya vil min norske venn se Tokyo Tower, så vi drar til området rundt Roppongi. Togstasjonen ligger ca. 20 min unna Tokyo Tower i gå-avstand, men på turen dit får vi likevel en ganske interessant opplevelse. Vi går innom Zojou tempelet, som er et gigantisk buddhistisk tempel som ligger i en utrolig fredelig park midt i Tokyo. Når vi kommer dit så holder de på med en buddhistisk seremoni som vi får med oss avslutningen på. Nok en morsom opplevelse.

 

Så går vi videre til Tokyo Tower. Utenfor inngangen der for vi også med oss en ape som driver med akrobatikk. Ganske imponerende å se hvor langt den faktisk klarer å hoppe. Etter det stiller vi oss i kø for å kjøpe billetter og så enda en kø for å komme inn i heisen som går til toppen av tårnet. Gikk vel fort en halvtime i bare ventetid der. Men når vi da kommer opp i tårnet (150 m over bakken) så er det absolutt verdt det. Er utrolig hvor vakker Tokyo blir om natta. Er nesten så man får frysninger av å se alle lysene og hvor langt de strekker seg i alle retninger.

 

Når vi er ferdige i Tokyo Tower drar vi til Ikebukuro for å prøve og finne en klubb som jeg skal på konsert i den 30. oktober. (Skal se Exist Trace, gleder meg sinnsykt (^_^) ) Det eneste jeg går etter er derimot et veldig enkelt kart som jeg fant på hjemmesiden til klubben og som jeg kun hadde sett på en gang for 2 dager siden... Vi ender jo da selvfølgelig med å gå helt feil, og siden de andre ville stikke innom en fest i nærheten av Chiba som vi hadde blitt invitert på, ender jeg opp med å skille lag med dem der for å prøve og finne klubben på egen hånd. Men takket være genial mobilteknologi så finner jeg til slutt mobil-hjemmesiden til Ikebukuro Cyber (navnet på klubben) hvor de har lagt ut et lite kart over hvor det er. Selv om jeg må si jeg begynte å lure litt når jeg havna i soapland-strøket i Ikebukuro; var ikke helt der jeg hadde forventa at klubben lå :p

 

Det blir jo selvfølgelig så sent igjen at når jeg skal tilbake så har det siste toget gått, og jeg må ta drosje noe av veien. Heldigvis så er drosje relativt billig i Japan. Når jeg endelig kommer hjem igjen så har jeg vært våken i ca. 20 timer og reist rundt i 19 av de :p

 

Håper denne historien også falt i smak. Og som en ekstra bonus, noen bilder: http://homepage.mac.com/kadaju86/PhotoAlbum4.html

Endret av Kadaju
Lenke til kommentar

Jeg er en gutt på 18 og jeg har selv vært her i Japan i syv måneder nå. Jeg er en utvekslingsstudent her så jeg går på VGS her borte å studerer Japansk og spiller rugby i Tokai turneringen (Midt Japan).

 

Først vil jeg bare si at Japansk er et veldig lett i forhold til andre språk. Man kan uttrykke seg ganske enkelt uten å si så mye og det gjør språket ganske "nybegynnervennlig". Det som skiller Japansk fra andre språk er skriftspråket som består av kana og kanji. Jeg foreslår at alle som vil lære Japansk lærer seg kana (hiragana, katakana) før de starter med grammatikken. Dette gjør ting litt lettere. Perosnlig så kan jeg rundt 300 kanji nå. Det tar tid å lære disse tegnene, men jeg ser at det går fremover. Jeg befinner meg i Seki i "Gifu fylke". Har også vært innom Nagoya, Osaka, Tokyo, Hiroshima, Fukui, Nagasaki, Okayama, Yokohama. Fine byer alle sammen.

 

Det eneste jeg irriterer meg over at det ikke finnes en normal utlending her borte. De som kommer hit er stort sett stygge, bleke animenerder (også kalt otaku her borte). Bare så det er sagt. Otaku er ikke et positivt ord slik mange tror. De fleste vestlige "otakuer" som kommer hit tror de kan masse japansk etter å ha sett anime og utbryter ut ord som "kawaii, sugoy, gomenasai" helt uten grunn. Jeg synes det er teit, og japanerne synes det er dumt. Kast animen i søpla, spill litt sport sammen med japanerne, plukk opp noen japanske piker og sørg for å smake på de lokale drinkene og maten. Ikke bare ramen, sushi og risbrennevin.

Lenke til kommentar

*host* sugoi og gomennasai *host* :p

 

Jeg tror uansett at vi har møtt relativt forskjellige type japanere. De fleste jeg har møtt synes i hvert fall at det er kult/imponerende hvor mye vi kan om forskjellige deler av japansk kultur, deriblant anime, manga, osv. Nå skal det også sies at jeg er mer inne i japansk film og musikk enn det jeg er i anime og manga. (For all del, jeg har sett/ser ekstremt mye anime og leser mye manga, men jeg føler at filmene og musikken har mer å "gi".)

 

Ellers så har jeg begynt å lære meg (vet ikke hvordan jeg skal oversette dette best til norsk, men) fonetiske ekvivalenter. F.eks. 愛羅武勇 kan leses som あいらぶゆう, altså "I love you". Utrolig morsomt, spesielt for meg som elsker å skrive kanjier.

Lenke til kommentar

Jo takk. Når man har lest gjennom tonnevis av japansk tråder på nettet så er det lett å glemme hvordan ting FAKTISK skrives.

 

Det var ikke meningen å fornærme noen, det bare det at mange vestlige folk som kommer til Japan har et helt galt syn på absolutt alt. De viser seg at 1/4 av utvekslingsstudenter som drar til Japan kommer hjem før tiden. Grunnen til dette er at mange dem har trodd at Japan er som en anime hvilket er fullstendig feil. Naruto er også ganske "ut" her borte. Ganske rart siden det er veldig inn i USA og Europa.

 

Det kan hende at vi har møtt litt forskjellige folk. Du bor I Tokyo og jeg bor i Seki nær Nagoya. Jeg synes i hvertfall det er en stor forskjell mellom de to stedene. Skal du virkelig imponere så ta noe normalt som du vet Japanerne følger med på. En "spøk" om du vil. Her i Japan er jo "obeka", er ikke 100% på hvordan de skrives, en veldig populær spøk. Det er to kommikere som har funnet på dette. "Obeka" betyr vel noe som "Er du helt amerikansk" og benyttes når en av kommikerne sier noe på engelsk. "Obeka" blit fulgt opp med et hardt salg på hodet. Hvis Kadaju kunne hjelpe meg det så hadde det vært fint. Det er i hvertfall mange andre vitser som man kan ta.

 

En annen ting er å snakke litt vulgært, med venner vel og merke. Japanerne er høflige på utsiden, men de kan være minst like uhøflige som alle andre på innsiden. En ting som Japanerne syntes var veldig festlig var når jeg ved et uhell sa "manko" istedenfor "wanko". Det er nemlig et program som går hver morgen som heter "Kyou no wanko", som betyt dagens hund". Det jeg sa, "kyou no manko", betyr dagens fitte. Litt forskjellig med andre ord.

 

Kadaju du må gjerne skifte ut Katakana med Kanji. Det gjør dem jo i Kina. Jeg har ikke helt taket på Kanji enda, men det kommer seg nok. Det rare er jo at Kana og Kanji skrives med "romaji" på PC og ordbok. Hvorfor ikke bare ha latinske bokstaver, eller i det minste bare Kana? :p Neida, skjønner at det er en veldig stor del av kulturen her borte.

Lenke til kommentar

Har ikke tid til å svare på alt der, men får ta noe av det.

 

Nå går jeg på universitet her også og ikke på videregående, så det er mulig det blir litt forskjell på folk man møter rett og slett på grunn av det.

 

Jeg bor forresten ikke i Tokyo, men i Chiba-ken... Tar ca. 90 min med tog å komme seg inn til Tokyo. Jeg bor på landet rett og slett :p

 

Skjønner ikke helt det du mener med ordbok, men jeg har kjøpt meg ny data her i Japan og på den så skriver jeg ikke romaji når jeg skal skrive kana. Hver kana har sin egen tast. En annen ting er at det er myyye lettere å lese en tekst med kanji enn en som har bare kana... irriterer meg hver gang det blir for mye kana i en tekst...

Lenke til kommentar

Jeg mente en sånn fancy elektronisk ordbok. Alle elevene her har en når de har engelsk. har selv kjøpt en og jeg anbefaler deg å gjøre det samme hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg er fullt klar over at hver hiragana har sin tast, men jeg har aldir sett noen bruke de. Du trykker på en knapp nær ALT og da blir det slik at d+a blir hiragana "da" osv.

 

Skjønner hva du mener. Kanji er mye lettere å lese, men du må kunne de først da. Jeg bare undret emg litt over den store bruken av romaji, men igjen så kan det være litt annerledes mellom studenter på videregående og universiteter. Hvilket universitet går du på? Selv har jeg vært på "open campus" på Waseda. Waseda (Sodai) virker veldig bra, men det er jo andre universiter der som Keio, Meiji og Tokyo universitetet (Todai), som også virker veldig bra.

 

Jess. På tide å legge seg :p

Lenke til kommentar

Fikk siste Dir en grey-singel i dag, "DOZING GREEN":

 

post-88276-1193227867_thumb.jpg

 

Kan ikke si jeg gleder meg mindre til neste album etter denne akkurat :p

 

Og bilde av alle ringene jeg har kjøpt i Japan til nå. Ble 3 nye ringer på søndag, så 6 totalt nå. Fyren som eier butikken kjente meg igjen fra forrige gang; var litt morsomt ^^

 

post-88276-1193227979_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg vet om en bra nettside for å lære japansk! du lærer og skrive med tegnene de her også!

siden er www.Trymango.com den er på engelsk men den er drit bra!

 

her er noe jeg har lært der:

 

Watashi no namae wa Erica Desu

Ohayoo Gozaimasu

Dewa mata Sayoonara

Konnichiwa. Ogenkidesuka?

Anatano wa onamae wa nan desuka?

Bokuno namae wa ----- Desu

Anata wa nihon jin Desuka?

iie

Hai

Amerika Jin

Arigatou

Genki desu

Hontoo desuka? Anata wa Nihongo ga totemo Joozu desu.

Lenke til kommentar

jeg har planer om å studere japansk til neste år, men jeg sliter litt med å finne ut hvor. har tenkt litt på bergen, men studiesiden dems er litt uklar på hvordan planen er. Fint om noen kunne anbefalt steder hvor man kan studere japansk.

Kjenner og en som studerer det i Oslo, men oslo er lite aktuelt for meg.

 

Kjempeflott om noen som faktisk har gått i bergen kan snakke litt om hvordan det er/var å studere der. Vet at minst en her på forumet har studert japansk der, men vet ikke om han kikker innom er eller ikke.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

Vil bare beklage på forhånd hvis dette havner på feil sted eller noe i den duren.

Er nemlig ny her, faktisk ny på forumer generelt. :ermm:

 

Har bare et spørsmål til Kadaju om du fortsatt er her inne en gang i blant og tilfeldigvis skulle se dette:

 

Du har/hadde vel ikke tilfeldigvis Uemura som lærer på kurset på Majorstua?

Jeg gikk der en periode, men sluttet da det ikke ble noe trinn 3.

Også fikk jeg ikke begynt igjen (pga sykdom) da det var nok elever til å starte igjen.

Utrolig søt dame :) Lurer på om du vet om det er hun som gir privattimer?

Jeg vurderer nemlig å ta det privat eller eventuelt fjernundervisning...

Lenke til kommentar

Er Uemura jeg har som privatlærer når jeg er i Norge, ja. Gått 5 år hos henne nå; pause nå i høst da jeg er i Japan selvfølgelig :p

 

Hvis du har lyst så kan jeg godt gi deg e-mail eller telefonnummeret hennes. Pleier å koste 200-250 kr per gang (hvor en gang er 1,5-2 timer) avhengig av hvor mange som tar timen samtidig.

 

"Deru kui ha utareru"... Hadde vært utrolig mye enklere om du hadde hatt noen kanjier å gå etter her :p eller i det minste en større sammenheng det kan stå i...

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om det lar seg gjøre, men det hadde vært utrolig fint om du kunne gitt meg mailen hennes! Bare pm meg. Er ganske sikker på jeg har nr hennes allerede. Nå vet jeg jo sånn ca pris også så kan jeg sjekke ut litt mer før jeg kontakter henne. Tusen takk :)

Har jeg forstått det rett at det bare er en som har undervisning om gangen? (Så sant man ikke ønsker noe annet så klart) Velger du bøker eller gjør hun? Jeg brukte "Japanese for buisness people" men kunne tenke meg å bruke "Ima" bøkene isteden...

 

Vet dessverre ikke mer enn at en eller annen hevdet at både Norge og Japan er sterkt preget av janteloven. Han sa det ble noe sånt som "Deru kui ha utareru" på Japansk. Så jeg lurte på hva det blir på norsk. Men om ingen vet det eller har hørt om det så er det ikke noe å krungle med!

Lenke til kommentar

Du kan velge å ha "rene" privattimer, altså at det er bare du og henne. Da blir det selvsagt også litt dyrere. Eller du kan velge å bli med i en gruppe på 3-5 personer. Vil anbefale det siste, ikke bare pga prisen, men også fordi de du møter der gjerne har nøyaktig samme interesser som deg selv. Perfekt mulighet til å få (flere) venner som er ekstremt interessert i Japan mao.

 

Vil egentlig ikke anbefale å bruke Ima-bøkene. De er rett og slett ikke gode. Hvis du absolutt må ha en annen bok enn "Japanese for Busy People", så bør du heller gå for "Japanese for Young People" eller Genki. Genki vil være bra å ta spesielt hvis du tenker å ta japansk på UIO, ettersom det er det bøkene vi bruker der. Hun er ellers veldig fleksibel med hva slags bøker man bruker, så hvis man har en preferanse er det bare å si fra så innretter hun seg som regel etter den.

 

Sender mail-addressen hennes på PM forresten.

 

(PS: Kult å se at flere liker Gackt her ^^)

Lenke til kommentar

Tusen takk Kadaju!

Du har nok rett angående bøkene. Det er flere som sier at Ima er dårlig.

Jeg tror nok at jeg satser på "Japanese for Young People" for det var den vi skulle bruke på kurset da jeg gikk der.

(Men de var utsolgt da så vi gikk for buisness bøkene istenden.)

Ja, hvis jeg kommer på noen flere spørsmål så vet jeg hvor jeg skal henvende meg. Takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...