Kadaju Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Sterk - 強い Sterkere - もっと強い Sterkest - 一番強い Eneste måten jeg kan huske å ha lært. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) k, så もっと強くなる。 Betyr "å bli sterkere" altså? Eller blir det もっと強いになる。 ? :o Mener å ha lest noe om vanlige adjektiv og kvasi-adjektiv, hehe:P Endret 9. juni 2007 av TheMaister Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 強い er et い-adjektiv, så da blir det riktig å si もっと強くなる。 Hadde det vært et な-adjektiv, f.eks. きれいな, så blir det もっときれいになる。 (強い er adjektiv, 強く er adverb) Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 k =) takker. japansk er fett ;P Lenke til kommentar
Gjest member-60584 Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 er det noen norske bøker som kan være lurt å skaffe om man lærer seg japansk? akkurat nu må jeg lære alt gjennom engelsk som gjør det litt værre. Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Vet ikke om noen andre bøker, som er på norsk, for å lære seg japansk enn Ima!-bøkene. De som brukes i japansk C-språk på Handelsgym her i Oslo. Jeg har dog ingen anelse om de bøkene er gode eller ikke, da jeg ikke har brukt dem selv. Husker jeg prøvde å finne noen bøker på norsk da jeg startet å lære meg japansk, men det var heller lite å finne av det. Og nå, når jeg er på universitetsnivå i japansk, bruker vi bare bøker på engelsk uansett så jeg bryr meg ikke noe særlig om det lenger. OT: And now for something completely different Noen som hører noe særlig på jrock/jpop/vk her? Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Vet ikke om noen andre bøker, som er på norsk, for å lære seg japansk enn Ima!-bøkene. De som brukes i japansk C-språk på Handelsgym her i Oslo. Jeg har dog ingen anelse om de bøkene er gode eller ikke, da jeg ikke har brukt dem selv. Husker jeg prøvde å finne noen bøker på norsk da jeg startet å lære meg japansk, men det var heller lite å finne av det. Og nå, når jeg er på universitetsnivå i japansk, bruker vi bare bøker på engelsk uansett så jeg bryr meg ikke noe særlig om det lenger. OT: And now for something completely different Noen som hører noe særlig på jrock/jpop/vk her? 8868557[/snapback] du har jo gode Dir en Grey da ^^ Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 DeG er vel en "no-brainer" DeG = <3 Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Dir en grey står høyt i kurs her ja (bare å se på avataren min det... 京) Hører på rimelig mye jpop/jrock, men det blir vel litt offtopic her kanskje. Burde vel evt. laget en egen tråd for videre diskusjon...? Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Yes, tenkte bare å høre om det var noen andre som gjorde det Kanskje lage en tråd om Japansk musikk i Musikkdelen Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Hører litt på spillmusikk da! Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Kan ikke huske at jeg så noe om det her tidligere i tråden, så jeg slenger det opp. 漢字そのまま楽引辞典 En ekstremt bra ordbok, spesielt hvis man tenker prismessig, som er for DS. Perfekt for alle som lærer seg japansk, passer nok dog best for de som har lært seg kana og noe kanji fra før. Kjøpte den i oktober og jeg har ikke tall på hvor mange timer den har vært i DSen. Noe av det som er mest praktisk er at, siden DS har "touch-screen", så skriver man bare inn tegnene man vil slå opp med pennen. Anbefales! Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Hva er disse: man finner over alt på japanske sider? Noen som vet? Nå har jeg btw lært hiragana og holder på med katakana Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hva er disse: man finner over alt på japanske sider? Noen som vet? Nå har jeg btw lært hiragana og holder på med katakana 9003934[/snapback] Ikke 100% sikker på hvordan det fungerer, men etter som jeg har forstått det så skal man kunne scanne inn det "symbolet" med mobilen og da komme til en spesiell wap-side for produktet som symbolet følger med på. Lenke til kommentar
LoveNarutoandJapan Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Geji-Mayu (think-eybrows) sikkert noen som vet hvem jeg tenker på da 5213472[/snapback] du tenker på rock lee ,,han er ikke søt men VELDIG god !! Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg har tenkt å lære meg japansk etterhvert Kommer tilbake med mer konstruktive innlegg her snart, må bare ha tråden i mine innlegg Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Har da endelig lært kana. Lurer litt på en ting; F.eks Tifa, skrives ティファ. Har ikke lest noe om små イer og アer. Noen som kan forklare litt om det? Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Små kana brukes for å modifisere enten tegnet som er før, eller tegnet som følger. っ gjør at tegnet som kommer etter blir en dobbelkonsonant. (学校=がっこ=gakko) I eksemplet som du kommer med så er det for å modifisere til en lyd som egentlig ikke finnes i japansk. Det vil derfor oppstå kun når man bruker katakana. (Mener det er noen tilfeller man kan få det med hiragana også, men det blir mer i slangbemerkninger). Uansett, fordi man ikke har lydene "ti" og "fa" på japansk så modifiserer man ved å slenge en liten kana etter tegnet man vil modifisere. Så for å skrive ティ bruker man テ og slenger på en ィ for å gjøre om "e" til "i" (det nærmeste ellers ville blitt チ=chi), og for å få ファ bruker man フ og slenger på ァ for å gjøre om "u" til "a" (modifiseringer med フ er veldig vanlig å se fordi den uttales mer som en f-lyd enn en h-lyd som ハ, ヒ, ヘ og ホ gjør). Ellers så har man jo også: しゃ/シャ=sha, しゅ/シュ=shu, しぇ/シェ=she, しょ/ショ=sho, ちゃ/チャ=cha, ちぇ/チェ=che, ちょ/チョ=cho, きゃ/キャ=kya, きゅ/キュ=kyu, きょ/キョ=kyo. (しぇ og ちぇ forekommer ikke, så vidt meg bekjent, til annet enn slang eller lyder. De trenger man dermed ikke bry seg særlig om i hiragana-varianten.) Tror det skulle være det meste, men hvis det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Kunne man ha brukt タ eller ト istedenfor テ for å skrive ti? Hva er den ヴen du har i signaturen? En ウ me to streker? (dakuten?) Finnes det flere kana jeg ikke har hørt om? Takk for hjelpa forresten Kadaju-sensei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå