Krismix Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Hei! Har sá á si aldri váert borti en ekstern blits főr, tenkte á kjőpe en slik til mitt nyanskaffede KM 5D. - Kan man bruke alle merker blits pá speilrefleks, eller er det merkeavhengig, slik at jeg má kjőpe minolta blits. - Noen som har erfaring med Blits til rundt 2000,-, anbefalinger? Pá forhánd Takk Lenke til kommentar
olemm Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Ikke helt merkeavhengig, noen 3djepartsleverandører lager minoltakompatible blitser med all automatikk. I prinsippet skal du kunne bruke de fleste blitser med Hotshoe-kontakt, men da kun manuelt. Sigma DG 500 super leveres i minoltautgave, og koster ca. 1900 kroner, det bør være et godt valg. Lenke til kommentar
trondeh Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Hei! Minolta bruker properitær blitssko. Det betyr at du MÅ bruke en blits som er laget for Minolta. Jeg har selv en Minolta 3600, som du får ny for rundt 2300,-. Dette er en blits jeg varmt kan anbefale. Det sies at de nye Sigma 500 Super TTL ADI blitsene med serienummer i 7xxx serien virker. Jeg har selv hatt en slik i 6xxx serien til mitt Minolta A1, men det fungerte veldig dårlig med 5D (men glimrende med A1). For masse info om blits, og minolta generelt, klikk deg inn på Dyxum. Her vil du finne svar på det meste av det du måtte lure på. Jeg vil også anbefale deg å tenke brukt. På Foto.no sitt bruktmarked vil du kunne finne bruke Minolta blitser. Jeg kjøpe selv min der (helt som ny) for rundt 1300 med frakt. Også eBay kan være en god kilde for å gjøre bra kjøp. En blits er noe som sjeldent "brukes" opp. Det vil nok være sikrest å kjøpe Minolta original blitser. For tiden har de tre modeller, men det er bare 3600 og 5600 som er brukandes med ditt nye 5D. Eldre Minoltablitser virker IKKE! Vennlig hilsen Trond Endret 25. november 2005 av trondeh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå