Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utskifting av tennpugger, når?

Wooho

Anbefalte innlegg

Når må man skifte ut tennpuggene ut på bilen egentilig? Grunnen er at jeg ikke vet når den forige eieren gjorde dette? Bilen har vært hos meg i ca 5 måneder nå. Fatter`n tok en titt på pluggne og sa at de så ok ut, men det var da jeg kjøpte bilen det. Eventuelt er det lurt å skifte ut de lednigene som går til tennpuggene med det samme tennpuggene blir skiftet ut også? Og helt til slutt har hørt at man skal skifte ut oljen (motoroljen) etter endte 10000 km, (bilen har nå kjørt over 110000 km) Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skifter tennplugger, olje og oljefilter på hver 12.500 km selv, men du kan jo følge service intervallene som står i manualen/service heftet til bilen?

Tennkablene trenges ikke å byttes med mindre de er sprukket, har mye korrosjon på kontakt punktene eller har andre skader som forårsaker nedsatt effekt i systemet.

Lenke til kommentar

Normalt sett ville jeg skiftet olje etter 15 000 km, men man må også ta i betraktning om bilen får mange kaldstarter, om bilen får mange korte kjøreturer så den ikke rekker å bli ordentlig varm osv.

Så om du ønsker å være på den sikre siden skift olje og filter et sted mellom 10 000 - 15 000.

Tennplugger er noe av det mer driftsikre for tiden. Dersom bilen ellers ikke har feil tenning, feil type drivstoff eller lignende kan man skifte tennplugger hver 30 000 - 40 000, eller som en tommelfingerregel; en gang i året.

Kablene er veldig skjøre så vær forsiktig ved et evt skift og ikke knekk / bend på de ved et evt. tennpluggskift.

:thumbup:

Lenke til kommentar

kaster bort? neh

det gjør jeg langt i fra. Bilen min soter pluggene noe inni granskauen, pga av en eller annen merkelig feil i tenning/innprøtningen som gjør at den får for mye bensin enkelte ganger..

derfor skifter jeg dem hver 10 000 km, som er ca 1 gang i året.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at ledning`s evnen

i tennplugg kablene svekkes også over tid.

Spesielt i kontaktene som sitter over pluggene

og i kontaktene som sitter på fordeleren.

Det fører til mindre gnist i pluggene,

selv om de er nye,

som igjen fører til mindre effekt.

Jeg bytter tennplugg ledningene hvert andre år.

Tennplugger hvert år.

Kjører 20 000 i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...