Gå til innhold

Passer opteron 144 til gaming pc?


cybervision_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opteron er for workstation ikke for gaming ;)

å AMD64 er i AMD Athlon 64 og AMD Opteron (veffal på de nyeste)

vis du skal ha til all aroud bruk og gaming gå for AMD Athlon 64 du :)

5204240[/snapback]

 

Hei,

 

Dette stemmer ikke. Opteron passer godt til spilling. Det sies at det er en SanDiego (pga 1MB L2 cahe, er basert på samme kjerna som FX57) i forkledning, så den er definitivt et bedre valg enn AMD Athlon64. Opteron 146 fra Komplett har en veldig go stepping, og de fleste klarer 2.8-3.0GHz med den.

 

Hvordan Opteron 144 klokker vet jeg ikke, men du kan i hvertfall lese mer om OC av Opteron 146 her.

 

Gå for Opteron :thumbup: , du.

 

Hvilen av de 2 Opteron 144 og 148 skal du gå for avhenger litt av resten av maskin (HK, RAM, kjøling), men det virker som om Opteron 144 ikke klokker like godt som 146, men 2.6 eller 2.7 er godt nok, og siden den har 1MB L2 cache mot 512Kb hos Athlon64 så yter den litt bedre.

 

Leste den andre CPU tråden din og og ser at du har 754 nå. Jeg vil anbefale deg å selge det du har og kjøpe ASRock 939Dual-SATA2 + en av de 2 Opteroner (avhengig av lommeboken).

 

Har selv bestilt det ASRock HK og den skal kjøres med Opteron 146 med den gode steppingen (var heldig der, ja :cool: )

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Neida, du misforstår, skal begynne fra scratch med 939.

 

Da blir det nok opteron her, men jeg lurer på om jeg skal ta en 148 like godt. Er jo ikke mange kronene opp.

 

Men jeg las et sted at Opteron manglet noen instruksjoner som var viktige i spill, SSE AAC eller noe slikt, stemmer dette?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

CPU-Z rapporterer om alle instruksjoner som resten av 939-prosessorene har. Knallprosessor hvis du vet hvordan man overklokker.

 

En Athlon 64 3000+ på 1,8GHz og 512kB Cache er ørlite grann dårligere enn en Opteron 144, som også er på 1,8GHz, men har 1MB Cache.

 

Opteron Socket 939 støtter også Cool ´n´ Quiet i samme grad som Athlon 64.

 

Mest for pengene vil helt klart være Opteron 144. 3000+ er utgått, så den får man nesten ikke tak i lenger. Min Opteron 146 klokkes lett opp til 2,85GH uten å stille noe særlig på spenningen. Det eneste man da trenger å tenke på, er å begrense RAM-frekvensen, hvis RAMen din vil slite med å følge synkront med prosessor, samt at man må passe på at HTT-bussen ikke overstiger 1000MHz.

post-33415-1132912420_thumb.jpg

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er 148 en bedre klokker, med tanke på hvilket max-resultat du får. De som blir godkjent av AMD som 148, har en bedre kvalitet på kjernen enn de som blir solgt som 144.

 

Men når kjempemange fra xtremesystems.org har fått 144 opp i 2,8-3,1 uten spesielle kjøleløsninger, er det klart at den gir mer for pengene.

 

Uansett får du deg en kjempegod CPU til en god pris.

Lenke til kommentar
cybervision_ Postet i dag, 16:41

  Vel, da var et stk Opteron 148 bestilt til den nette sum av 2150. 144 må man jo betale 1450 for og 500 fra eller til...  Las litt rundt på nettet og virker som 148 er en bedre klokker.

Ja, du får i alle fall uansett mye "krutt" for pengene. Opteron har støtte for alle de vanlige instruksjoner og C`n`Q, eller "Power Now" som det vel egentlig heter på Opteron. Jeg har med min 146 kommet meg over 15K i 3DMark 03 med 6800GT, og er veldig fornøyd med ytelsen både i spill og annet. Min er stabil på 3Ghz men da med vannkjøl.

Syns fortsatt men skal være litt forsiktig med å love gull og grønne skoger ifht klokking, men det er jo veldig mange gode erfaringer ute og går, så jevnt over kan man trygt si de er gode klokkere.

Det eneste du skal være litt obs på, er at det såvidt jeg vet ikke er et eneste av de vanlige S939 hk som offesielt støtter Opteron enda. Det kan være en god ide og sørge for nyeste bios på plass, og også ta en titt etter at den er montert og se at V-core osv er riktig.

Jeg satte min først inn på Asus A8N med en litt eldre bios, og det fungerte greit, men den ble ikke gjenkjent som Opteron, og V-core ble satt litt for høyt ved Auto. Med nyeste bios ble alt rett, og såvidt meg bekjent er dette tilfelle med alle de vanlige NF4 hk i alle fall.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Skjønner, er det noe hovedkort som passer bedre enn andre, og hvordan kan jeg sjekke om jeg har rett bios før jeg legger i cpuen, jeg har jo bare en, starter jeg hk uten cpu og sjekker før jeg bygger pcen?

 

Hadde tenkt meg et epox 9npa nf4 ultra....

5206556[/snapback]

 

Hei,

 

ASRock 939DUAL-SATA2 har støtte for Opteron

 

Hvor mye det betyr er en annen sak.

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...