syklitengutt Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) Har litt trøbbel her. Er storfornøyd med all hjelp jeg har fått her og ubuntu 5,10 og bestemte meg derfor å gi distroen mer plass å boltre seg på. Jeg tok plass fra en win disk og flyttet den inn i dev6 som er ext3, altså min linux partisjon. Da alt var ferdig og reeboot skjedde av seg selv sat jeg igjen med denne meldingen: GRUB Loading stage/sage 1.5 GRUB Loading, please wait Error 17. Ingenting fungerer å trykke på, og jeg kommer ikke inn i noen terminal. Hvis jeg ikke tar feil (korriger meg da) så er dette bootmanageren jeg fikk med da jeg installerte linux som lar meg velge mellom linux /safemode / windows etc. I windows kan jeg bare sette i windows cdn å skrive : fix /mbr. Hva gjør jeg i linux? Endret 27. november 2005 av syklitengutt Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 GRUB skal det stå-. Trenger virekerlig litt hjelp her.... Har kun mobilbrowseren nå så det er ikke så lett å søke etter hjelp. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 https://wiki.ubuntu.com/RecoveringUbuntuAft...stallingWindows Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Du tuklet sikkert litt med partisjonstabellen når du skulle flytte plass, så menu.lst-filen til grub peker til feil partisjon. Boot opp en live-CD og endre /boot/grub/menu.lst slik at partisjonene blir riktige. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 nå ser jeg kanskje ett problem... Vet ikke om dette stemmer men i linuxpartisjonen så heter den bare / og det står at det er en ext3 fil som stemmer og at 3.15 gig er brukt. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Lastet ned ubuntu-5.10-live-i386.iso og startet denne. Det virket som om alt gikk fint.. Satte opp tastatur, skjerm, etc. Så begynte den: Booting 2.8 ellernoe etterfulgt av et par (tror det var 4 linjer) som det stod ok bak. Så ble skjermen blank med en __ i venstre hjørne... Lenke til kommentar
Palme Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Lastet ned ubuntu-5.10-live-i386.isoog startet denne. Det virket som om alt gikk fint.. Satte opp tastatur, skjerm, etc. Så begynte den: Booting 2.8 ellernoe etterfulgt av et par (tror det var 4 linjer) som det stod ok bak. Så ble skjermen blank med en __ i venstre hjørne... 5206272[/snapback] Har du nvidia -driveren installert? Jeg har hatt problemer samme problem når jeg har brukt denne driveren på 5.10, men når jeg redigerte xorg.conf tilbake til nv kom jeg inn. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 For å fikse grub, trenger du strengt tatt ikke grafisk brukergrensesnitt. Så hvis du ikke har fått dette til enda, kan du boote liveCDen med opsjonen "runlevel 1". Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 (endret) nå har jeg vært litt utro mot denne siden og spurt litt i ubuntuforums. Jeg har nå fått til grub op selector menyen, men får en feilmelding når jeg prøver å starte oset jeg velger. root(hd0,5) Filesystem type unknown , partitiontype 0x82 Kernel /boot/vmlinuz-2.6.12-10-386 root=/dev/hda6 ro quit splash Error 17 cannot mount selected partition dette er litt rart fordi jeg la inn at (hd0,4) og hda 5 skulle være riktig partisjon... det er det som skal være riktig... Men den artikkelen på grub sine sider fungerte ikke for meg... Endret 26. november 2005 av syklitengutt Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Kanskje sette root til /dev/hda5 da..? Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 og hvis jeg prøver å endre menu.lst gjennom gedit får jeg en rar feilmeldig. Den loader iallefall ikke gedit prøvde i nano men det hjalp ikke. skrev ^O for å lagre men ingen endringer ble gjort ved omstart Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Du kan prøve deg fram litt direkt i grub. Trykk e for å redigere en linje. Grub støtter også tab-autofullføring. På den måten så slipper du å boote helt inn i liveCD en hver gang du skal forandre på noe. Endringer blir ikke lagret til menu.lst, men når du først har funnet de rette verdiene er det jo greit å gjøre det etterpå. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 hvordan kan jeg nå åpne menu.lst enklest? hvis jeg kjører gedit /boot/grub/menu.lst så lager den fila, og hvis jeg kjører det samme som root får jeg en feilmelding. nano skjønner jeg ikke en dritt av men den åpner bare en tom fil den også. så jeg trenger å komme inn i grub som det vises ved oppstart av pcn for å forandre de verdiene som står der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå