Gå til innhold

Kunskapsløftet? En utopi eller noe vi trenger?


Anbefalte innlegg

GolfBag:

 

Det du sier er jo egentlig bare at alt annet enn realfag bare er fjas, men etter min mening er det nok matte/fysikk på videregående slik det er nå. Hadde selv 3mx og 3fy og det var helt greit, men det passer ikke for alle. Heller øk vanskelighetsgraden på disse fagene enn å la det gå utover fag som jeg synes kan være vel så viktig.

5220815[/snapback]

 

Det jeg sier er at andre fag er overrepresentert i forhold til nytteverdien. Og selv vet jeg at det går å ha hurtigere progresjon i matematikken enn på videregående. Her på universitetet lærer vi kanskje mer matematikk på et semester enn vi gjorde på 2 år på videregående.

5221407[/snapback]

 

Jepp, VGS er rett og slett litt for slapt, mange (inkludert meg) får seg en skikkelig smell på universitetet etter å ha sovet seg igjennom VGS og fortsatt høstet gode karakterer. Etter å ha hatt matte og fysikk på universitet framstår progresjonen på VGS nesten som en vits. Og reformer i senere år har jo bare gjort saken verre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GolfBag:

 

Det du sier er jo egentlig bare at alt annet enn realfag bare er fjas, men etter min mening er det nok matte/fysikk på videregående slik det er nå. Hadde selv 3mx og 3fy og det var helt greit, men det passer ikke for alle. Heller øk vanskelighetsgraden på disse fagene enn å la det gå utover fag som jeg synes kan være vel så viktig.

5220815[/snapback]

 

Det jeg sier er at andre fag er overrepresentert i forhold til nytteverdien. Og selv vet jeg at det går å ha hurtigere progresjon i matematikken enn på videregående. Her på universitetet lærer vi kanskje mer matematikk på et semester enn vi gjorde på 2 år på videregående.

5221407[/snapback]

 

mulig det, men det er større sjanse for å falle av lasset. jeg sliter litt med matten, de andre i klassen som ikke har hatt dette før sliter desto mer.

Lenke til kommentar
Det meste av matematikk har folk flest ikke bruk for i det hele tatt.

5221685[/snapback]

 

Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte. Og dermed ikke har grunnlag for å ta avgjørelser basert på rasjonalitet. Noe som definitivt er et problem, for å ta et eksempel, i dagbladet var det en debatt etter en undersøkelse osm viste at folk som var født senere på året hadde dårligere karakterer, over halparten av innleggene var på formen "det stemmer ikke, jeg har gode karakterer og er født sent på året".

 

AtW

Lenke til kommentar
Det meste av matematikk har folk flest ikke bruk for i det hele tatt.

5221685[/snapback]

 

Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte. Og dermed ikke har grunnlag for å ta avgjørelser basert på rasjonalitet. Noe som definitivt er et problem, for å ta et eksempel, i dagbladet var det en debatt etter en undersøkelse osm viste at folk som var født senere på året hadde dårligere karakterer, over halparten av innleggene var på formen "det stemmer ikke, jeg har gode karakterer og er født sent på året".

 

AtW

5221713[/snapback]

 

Tror howzer mente at du ikke trenger å kunne alt om sinus/cosinus sirkelen for å klare tolken en tabell eller statistikk.

Lenke til kommentar
Det meste av matematikk har folk flest ikke bruk for i det hele tatt.

5221685[/snapback]

 

Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte. Og dermed ikke har grunnlag for å ta avgjørelser basert på rasjonalitet. Noe som definitivt er et problem, for å ta et eksempel, i dagbladet var det en debatt etter en undersøkelse osm viste at folk som var født senere på året hadde dårligere karakterer, over halparten av innleggene var på formen "det stemmer ikke, jeg har gode karakterer og er født sent på året".

 

AtW

5221713[/snapback]

 

Tror howzer mente at du ikke trenger å kunne alt om sinus/cosinus sirkelen for å klare tolken en tabell eller statistikk.

5221773[/snapback]

 

Nei, men det er viktig for å underbygge det det virkelig skorter på i skolen, nemlig fysikk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte.

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Jeg sa ikke "all matematikk er verdiløs". Nå må du følge med.

5222217[/snapback]

 

Og av mange matematikere så regnes ikke statistikk som matematikk en gang...

Lenke til kommentar
Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte.

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Jeg sa ikke "all matematikk er verdiløs". Nå må du følge med.

5222217[/snapback]

 

Ok, hva er det konkret man ikke har bruk for da, av matematikken? Var bare et eksempel på at jeg synes folk kan for lite matematikk (og spesielt for lite fysikk)

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte.

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Jeg sa ikke "all matematikk er verdiløs". Nå må du følge med.

5222217[/snapback]

 

Ok, hva er det konkret man ikke har bruk for da, av matematikken? Var bare et eksempel på at jeg synes folk kan for lite matematikk (og spesielt for lite fysikk)

 

AtW

5222319[/snapback]

 

Jeg syns du spør om feil ting. Hvor mye mattematikk en trenger er jo alt avheningig av hvilket perspektiv du har. Hvilken jobb du ser for at du får, hvilken utdanning du går for.

Tar du en utdannelse med mye fysikk or mattematikk er det klart at du må ha et grunnlag for å kunne forstå det man lærer vidre der, men mye av det jeg lærer i 3mx i dag, har lite med for eksempel den utdanningen jeg kan ta om statsvitenskap.

Lenke til kommentar
Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte.

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Jeg sa ikke "all matematikk er verdiløs". Nå må du følge med.

5222217[/snapback]

 

Ok, hva er det konkret man ikke har bruk for da, av matematikken? Var bare et eksempel på at jeg synes folk kan for lite matematikk (og spesielt for lite fysikk)

 

AtW

5222319[/snapback]

 

Jeg syns du spør om feil ting. Hvor mye mattematikk en trenger er jo alt avheningig av hvilket perspektiv du har. Hvilken jobb du ser for at du får, hvilken utdanning du går for.

Tar du en utdannelse med mye fysikk or mattematikk er det klart at du må ha et grunnlag for å kunne forstå det man lærer vidre der, men mye av det jeg lærer i 3mx i dag, har lite med for eksempel den utdanningen jeg kan ta om statsvitenskap.

5222587[/snapback]

 

Hva synes du jeg skal spørre om da? Når han sier "det meste av matematikken har man ikke bruk for" så må jeg nesten få vite hva han mener vi ikke har bruk for, da jeg prøvde å begynne fra starten med å liste opp ting man lærer i matten, så ble jo heller ikke det så bra mottatt :)

 

For å være litt mer generell, jeg syness folk bør lære mer matematikk, fordi folk bør lære mer fysikk, og i valgfagene bør det gå fortere framover fordi folk som tar de formodentlig har nytte eller interesse av det (sånn som 3mx).

 

Og jeg mener at fysikk er noe folk har godt av kunne litt om, selv om de ikke får en "fysikkrelatert" jobb

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Klart det er viktig å kunne grunnleggende ting, dette har jeg aldri nektet for.

 

Hva en mener at folk skal lære mer om får være en subjektiv sak, og jeg har ingen hennsik i å prøve overtale deg til å skifte syn på det.

 

Du kom med eksempelet om at folk ikke klarer å tolke statistikk. Dette trenger nødvendigvis ikke være et spørsmål om mattekunnskaper. Å tolke statistikk handler mye om å se hva det er statistikk over for å så kunne dra tallene inn i en større sammenheng eller gå inn på spesifikketing for å bruke tallene til noe annent, mer konkret. Det har med forståelse av det man driver med, ikke manglende mattekunnskaper.

 

Når det kommer til hva jeg syns er unødvendig for meg å kunne for en vidre utdannelse, er ting vi nettopp har drevet på med i det siste som er sinussirkelen og derivasjon og intergrasjon av slike ligninger. Det er fult mulig dette har relevans med noe som en lærer i fysikk/kjemi faget, men det har jeg ikke i år så skal ikke uttale meg så mye om det. Det jeg husker i fra i fjord, når jeg hadde både matte og fysikk, var at fagene lå veldig opp mot hverandre. Ting vi hadde om i matten hadde stor relevans til ting vi drev med i fysikken. Tror aldri jeg kunne klart meg igjenom fysikken uten å ha hatt matten samtidig.

Fysikk, kjemi og vitenskap generelt for meg i dag er bare teorier, selv om jeg daglig ser sammenhengen ved det vi lærte i klasserommet og "fenomener" som skjer ute i naturen, og jeg blir like fasinert hver gang.

 

Jeg er for at vi "alle" skal ha en gitt grunnleggende kunnskap om hvert enkelt fag, men hva denne grunneleggende pakken skal bestå av er subjektivt. For min del skulle det ha vært minst like mye matte, samfunnskunnskap, fysikk, norsk, kjemi og historie for alle sammen, men for deg skulle det kanskje vært mye mer fysikk, kjemi og matte for alle.

Lenke til kommentar
Det meste av matematikk har folk flest ikke bruk for i det hele tatt.

5221685[/snapback]

 

Dette er en farlig holdning som har stor del av skylda for at vi har dagens tilstander... vi får ikke lære nok praktisk bruk av matematikken til å forstå at den faktisk er nyttig.

 

En annen ting er at du nå ikke griper problemet ved roten. Problemet er IKKE at folk flest ikke har bruk for matematikk, det er at samfunnet som helhet ville vært tjent med at folk valgte utdanninger der de hadde bruk for matematikk. Og nok en gang kommer motivasjon inn i bildet, jeg tror at ved å ha flere timer matematikk vil man ha tid til å vise at den faktisk er nyttig.

Lenke til kommentar
Det meste av matematikk har folk flest ikke bruk for i det hele tatt.

5221685[/snapback]

 

Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte. Og dermed ikke har grunnlag for å ta avgjørelser basert på rasjonalitet. Noe som definitivt er et problem, for å ta et eksempel, i dagbladet var det en debatt etter en undersøkelse osm viste at folk som var født senere på året hadde dårligere karakterer, over halparten av innleggene var på formen "det stemmer ikke, jeg har gode karakterer og er født sent på året".

 

AtW

5221713[/snapback]

 

Tror howzer mente at du ikke trenger å kunne alt om sinus/cosinus sirkelen for å klare tolken en tabell eller statistikk.

5221773[/snapback]

 

At du klarer å blande geometri med statistikk viser bare hvor sviktende matematikkundervisningen er...

Lenke til kommentar

Ok da... så kom han med et dårlig eksempel og ikke sammensurring av forskjellige matematiske områder. Hvorfor? - fordi han bruker geometri til å illustrere et eksempel som har med statistikk å gjøre.

 

Det finnes flere forskjellige typer matematikk som man anvender forskjellige steder. Av det jeg gjerne skulle sett at man hadde hatt lenge før jeg hadde det så er det vel gauss-eliminasjon av matriser som peker seg ut som en klar ener. Det får utregning av systemer med flere ukjente ved innsettelsesmetoden til å virke tåpelig.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Nei vel? Jeg legger merke til at folk flest feks ikke makter å tolke statistikk på en fornuftig måte.

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Jeg sa ikke "all matematikk er verdiløs". Nå må du følge med.

5222217[/snapback]

 

 

Det er ikke lett for noen å "følge med" når du slenger ut en påstand uten å begrunne den. Så i fremtiden anbefaler jeg deg å begrunne en påstand, så ungår du at folk "ikke følger med". ;)

 

Ellers kan folk tenke litt mer på #1 i retningslinjene. Temperatur er en fin ting i en PRS diskusjon men ikke la det ta helt av her videre i diskusjonen :)

Lenke til kommentar

Du skriver fint lite så da har vi svært lite å forholde oss til... kanskje det kunne ha hjulpet å skrive mer enn en setning i hvert innlegg? Jeg blir seriøst satt ut når det bare kommer påstander inn i en tråd som ikke er tilstrekkelig argumentert for.

 

Så nå utfordrer jeg deg til å skrive et saklig innlegg om hvorfor vi absolutt trenger å beholde dagens forhold med synkende trender innen realfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...